Gå til innhold

Bensinforbruk E36 - 1996 mod 318i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg synes at bilen bruker mye bensin til å være en 218i. Dog er det automat og det drar jo opp litt. Sist jeg fyllt opp tanken så fylte jeg 56 liter på 48 mil.... 1.16 liter på mila.... Og en 1,8 liters motor ? Jeg har pratet med en annen som har en 328IA og den bruker det samme.. Er det noen enkle grep å gjøre for å redusere forbruk ? Jeg har skiftet alt av filtre osv. Er det kanskje en løsning å levere den inn for å justere motor ?

Flere med 318i her og som har noen kommentarer på bensinforbruk ?

Skrevet

jeg kan fortelle om min 318i, 1991 modell manuell. Jeg har vært konstant plaget med høyt forbruk, men det har vært lambdasonden som har hatt skylden! Har byttet den 2 ganger, og hver gan har forbruket kommet ned i 0,75. Sist var det oppe i 1,2 på mila.. Sjekk luftfilter også, det bør kanskje skiftes.

Skrevet

jeg har en 318 touring og ligger vel på literen på mila, synes det er mye, bør vel ligge på 0,8 eller noe slikt.

har ikke prøvd å bytte lambda enda.

Skrevet

Okei, igår målte regnet jeg ut forbruk på den siste uka, som har bestått av:

Helleland-Kr.Sand-Helleland

Kjøring frem og tilbake til skolen (3 mil pr dag) (kaldstart)

Noe spinning etc, + noe tomgang.

Egentlig er det bare langkjøring, ingen bykjøring her. 0.81 liter pr mil endte jeg opp på. (er 92 mod btw)

Skrevet

Ja kan jo være lamda sonden.. Hmmm er det noen måte å sjekke om denne er gåen ? Er dette noe som man får kjøpt billigere igjennom Biltema ?

luftfilter er skiftet , så det er i orden.

Skrevet

ja lambda på biltema koster 399,-

Du måler mellom grå og hvit på original sonden, der skal volten være varierende mellom 0,2 og 0,8 volt. med motoren i gang og sonden koblet til(altså du må koble deg innpå ledningene, enden ved å avisolere eller gå inn på pluggen oppunder. Men den er vanskelig å komme til uten å være på bukk. Evt kan du ta en diagnose, da vil du få feilkode på lambda eller lambda regulation hvis det er noe galt med den.

Skrevet

En ting jeg lurer på.. Hvis det er lamdasonden som er dårlig, vil ikke man få større problemer med bilen enn at den bruker mye bensin ?

En annen ting, jeg fant ikke lamdasonde på Biltema (på internett) - Er det sikkert at de har det der ?

Skrevet

hei! Jeg merket ingenting utenom at forbruket var høyt. muligens bitte litt ujevn tomgang, men nesten umerkelig. (+-50 rpm)

biltema har sonden, bare å gå i bildel-disken og spørre etter 4-leders universal-sonde:)

Skrevet

Jeg får vel legge noen kroner i å lese ut feilkoder på bilen. Jeg har ingen ujevn tomgang og bilen virker 100% i orden. Synes den kanskje er litt død i starten på gasspådrag. (Dårlig båndrag )

Men det ser jo ut som flere har samme erfaring med at bilene bruker rundt literen...

En av dere sier at dere har bytte lambda sonden 2 ganger..... hvor ofte skal disse ryke da ? Spør litt dumt kanskje....

Skal se om jeg får målt litt jeg...

Skrevet

jeg byttet 2 ganger, men det var fordi jeg byttet den før jeg fant ut at gasspjeld sensor var gåen. Og lambda bruker å ryke hvis det er noe annet galt med forbrenningen:) Så sjekk det andre før du bytter lambda:)

Skrevet

Min 316 ligger nesten alltid på 0.87...

Blandet kjøring.... Hvordan du kjører har jo alt og si iallefall.

En 318 med automat er gjerne ikke så sprek, så det blir gjerne mye kickdown og gassing :P

Skrevet

Kjører en 318 i touring 1996 med 160K på telleren. Med full bil og normal kjøring ligger den på 0,71.

Synes ikke det er så ille, men har ikke kjørt den så mye på småkjøring med kaldstart enda, så det tallet kan nok taes med en klype salt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...