Ole@Automote Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Vanos er variable ventil tider og 3,0 litern har enkel vanos på eksos siden mens 3,2 litern har dobbel vanos så den varierer ventil tidene både på eksos og innsugs siden. Å skifte den er en dyr afære, tipper mellom 10 og 20 tusen inkl arbeid. SMG er en vanlig manuell kasse med elektronisk gear skift sånn som jeg har forstått det. så effekt tapet du får med en automat konverter er ikke til stede.
R Andersen Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 Og burde jeg holde meg unna SMG? Min mening er ja. Den er treig (sammenlignet med SMG II), dårlig, dyr å fikse og tungsolgt. Vanos har jeg sett blitt byttet etter 20`km, og jeg vet om eksemplarer som har kjørt 250` med orginavanos. Tror problemene ofte skyldes bruker. Det er viktig å kjøre disse motorene ordentlig varme før man bruker de, i tillegg til å bytte olje ofte. Jeg har hatt 2 stk 3.2 og har ikke hatt noe problemer med vanos. Edit: Virker som det med vanos kan sammenlignes med dårlig-topp-ryktet til BMW. Ett lite problem som har blitt blåst veldig opp. Evig eies kun ett dårlig rykte..
Øyvind L. Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 SMG1 suger rett og slett.. Den girer tregt og kan minne om automat gir. Endelig en som har skjønt det med vanos problemet.. Er det en liten negativ ting som har forekommet så husker alle det kjempe godt og svart maler det i mange 10 år etterpå. Desverre er det uungåelig og jeg forstår at uvitende folk sluker det.
Dammed Skrevet November 29, 2007 Forfatter Skrevet November 29, 2007 Ok da kutter jeg ut SMG kassa. Men hvis jeg skal misbruke M3'en litt, må jeg skifte girkasse til en fra E46?
Ole@Automote Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 Vell BMW har dårligere topper enn andre biler, jeg har i alle fall vært borti rimelig mange m50 med dårlig topp pakning eller topp, og jeg kan til dels være enig i att vanos problemet er blåst opp men att det er der det kan ikke betviles Er også enig i att mange bruker motorene hardt før de blir varme og det kan nok føre til att ting går galt men alle motorer fra alle andre biler blir også behandlet sånn, nå er kansje BMW folket mere gasspedal enn snittet Uansett så er det ingen som kommer opp mot kjøregleden i en BMW SMG har jeg ikke prøvd så det skal jeg ikke komentere
R Andersen Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 Men hvis jeg skal misbruke M3'en litt, må jeg skifte girkasse til en fra E46? Vet ikke hva du mener med missbruk, men jeg har brukt alle mine M3er på bane, og har aldri hatt problemer med girkassene. Har flere venner som bruker bilene sine aktivt på Nürburgring og norske baner, og som heller ikke har hatt problemer med det.
CrZyWiz Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 Vell BMW har dårligere topper enn andre biler, jeg har i alle fall vært borti rimelig mange m50 med dårlig topp pakning eller topp, og jeg kan til dels være enig i att vanos problemet er blåst opp men att det er der det kan ikke betviles Er også enig i att mange bruker motorene hardt før de blir varme og det kan nok føre til att ting går galt men alle motorer fra alle andre biler blir også behandlet sånn, nå er kansje BMW folket mere gasspedal enn snittet Uansett så er det ingen som kommer opp mot kjøregleden i en BMW SMG har jeg ikke prøvd så det skal jeg ikke komentere BMW har IKKE dårligere topper en andre visst vi ser fra 91 og utover når M50 motoren kom. Visst disse ryker før 200 000km så er de blitt misshandlet! Jeg har vært vitne til hvor mye juling disse motorene tåler! E36 320i coupe med 280 tkm på tellern. hardkjør 90% av tiden, aldri varmkjørt før turtallsorgie. rusing på iskald motor. osv osv osv. Solgte den til fordel for Mercedes med rekke 6, den tålte langt mindre. har selv ALDRI hatt problemer med noen av mine BMW motorer.
Øyvind L. Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 Vell BMW har dårligere topper enn andre biler, jeg har i alle fall vært borti rimelig mange m50 med dårlig topp pakning eller topp, og jeg kan til dels være enig i att vanos problemet er blåst opp men att det er der det kan ikke betviles Er også enig i att mange bruker motorene hardt før de blir varme og det kan nok føre til att ting går galt men alle motorer fra alle andre biler blir også behandlet sånn, nå er kansje BMW folket mere gasspedal enn snittet Uansett så er det ingen som kommer opp mot kjøregleden i en BMW SMG har jeg ikke prøvd så det skal jeg ikke komentere BMW har IKKE dårligere topper en andre visst vi ser fra 91 og utover når M50 motoren kom. Visst disse ryker før 200 000km så er de blitt misshandlet! Jeg har vært vitne til hvor mye juling disse motorene tåler! E36 320i coupe med 280 tkm på tellern. hardkjør 90% av tiden, aldri varmkjørt før turtallsorgie. rusing på iskald motor. osv osv osv. Solgte den til fordel for Mercedes med rekke 6, den tålte langt mindre. har selv ALDRI hatt problemer med noen av mine BMW motorer. Enig.. Ødelegger du toppen på en M50 da er det sjåføren det er noe galt med og ikke motoren.
Dammed Skrevet November 29, 2007 Forfatter Skrevet November 29, 2007 Men hvis jeg skal misbruke M3'en litt, må jeg skifte girkasse til en fra E46? Vet ikke hva du mener med missbruk, men jeg har brukt alle mine M3er på bane, og har aldri hatt problemer med girkassene. Har flere venner som bruker bilene sine aktivt på Nürburgring og norske baner, og som heller ikke har hatt problemer med det. Misbruk, vel, ganske enkelt hard kjøring. Blir banekjørt, og kjørt hardt om hverdagen. Og selvsagt så skal motoren varmes skikkelig før jeg kjører hardt. Har planer om å montere en olje temp føler for sikkerhets skyld. Vel da blir det nok en M3 3.2 mot våren. Må spare litt først. Har planer om å be et bmw verksted å gå over bilen skikkelig, de vet vel om alle fallgruver ved et M3 kjøp?
Mboy Skrevet November 30, 2007 Skrevet November 30, 2007 3.0 motoren og kassa tåler mer, det er fakta så ikkeno og diskutere. Men b32 går bedre og er ikkeno DÅRLIG motor, men vært penga?
R Andersen Skrevet November 30, 2007 Skrevet November 30, 2007 Vel da blir det nok en M3 3.2 mot våren. Må spare litt først. Har planer om å be et bmw verksted å gå over bilen skikkelig, de vet vel om alle fallgruver ved et M3 kjøp? Det er stor sjanse for att det kommer en gul -98 M3 for salgs til sommeren.. En vanlig NAF-test vil jeg vel tro skulle holde.
shv Skrevet November 30, 2007 Skrevet November 30, 2007 Men hvis jeg skal misbruke M3'en litt, må jeg skifte girkasse til en fra E46? Vet ikke hva du mener med missbruk, men jeg har brukt alle mine M3er på bane, og har aldri hatt problemer med girkassene. Har flere venner som bruker bilene sine aktivt på Nürburgring og norske baner, og som heller ikke har hatt problemer med det. Misbruk, vel, ganske enkelt hard kjøring. Blir banekjørt, og kjørt hardt om hverdagen. Og selvsagt så skal motoren varmes skikkelig før jeg kjører hardt. Har planer om å montere en olje temp føler for sikkerhets skyld. Vel da blir det nok en M3 3.2 mot våren. Må spare litt først. Har planer om å be et bmw verksted å gå over bilen skikkelig, de vet vel om alle fallgruver ved et M3 kjøp? Det er oljetempføler originalt, viser rett under turtelleren.
Øyvind L. Skrevet November 30, 2007 Skrevet November 30, 2007 3.0 motoren og kassa tåler mer, det er fakta så ikkeno og diskutere. Men b32 går bedre og er ikkeno DÅRLIG motor, men vært penga? På hvilke grunnlag kan du si at 3,0l tåler mere??
Øyvind L. Skrevet November 30, 2007 Skrevet November 30, 2007 Ja det må være derfor. Ingen grunn til at noen av de skulle tåle verken mere eller mindre, men drar du turtall over 8000omdr så bør vanos fjernes. Ofte er det slik at de leser på nettet at 2 stk har hatt kjørt motoren sin i stykker og da er automatisk 3,2l dårligere enn 3,0..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå