Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er vel egentlig meninga, men som Kjetil sier, blir det en stor suksess og ulykketallet går ned er det jo en viss fare for at det blir påbudt.

I en tenkt situasjon kan de ta deg på §3 hvis de ikke liker trynet ditt! Selvfølgelig er det mot alt som heter god etikk, men er ikke alltid ting fungere som det skal. Problemet med alle lover er at de er til for tolking, og når du ser §3 kan de bruke den når som helst...

Trodde du var en voksen mann Kjetil som bare kjørte fint! :lol::wink:

Skrevet
Er vel egentlig meninga, men som Kjetil sier, blir det en stor suksess og ulykketallet går ned er det jo en viss fare for at det blir påbudt.

I en tenkt situasjon kan de ta deg på §3 hvis de ikke liker trynet ditt! Selvfølgelig er det mot alt som heter god etikk, men er ikke alltid ting fungere som det skal. Problemet med alle lover er at de er til for tolking, og når du ser §3 kan de bruke den når som helst...

Trodde du var en voksen mann Kjetil som bare kjørte fint! :lol:wink:

Voksen, ja...

Kjøre pent, ja...

Kjører etter forholdene ;)

Skrevet

Godt oss gamle teknokrater/datanerder vet hvordan man kan jamme GPS-antenna og evt koble ut hele greia.

Gir deg en lyd i 2009 hvis den svarte boksen bli obligatorisk... :wink:

Skrevet

Den "svarte boksen" er vel egentlig ganske smart. Må selvfølgelig være frivillig. Kan forsikringsselskapet ta ut all info når de først for lov å sjekke informasjon etter en ulykke? Burde vært slik at de bare kunne tatt ut info om de siste 10min før ulykken eller noe sånn :wink:

Ordningen med den "sorte boksen" er i aller høyeste grad frivillig og de akummulerte dataene som er tilgjengelige for forsikringsselskapet er kun 30 sekunder før ulykken og 15 sekunder etter ulykken. Boksen registrerer bilens posisjon, hastighet og g-krefter i bilens lengderetning (akselerasjon/deakselerasjon). Poenget med denne ordningen er ikke at forsikringsselskapet skal ta deg, men tvert imot en mulighet for deg til å bevise at du overholdt fartsgrensen i ulykkesøyeblikket slik at en evt. ekstra selvrisiko ikke aktiveres. Husk at man er uskyldig inntill det motsatte er bevist... iallefall i Danmark... :wink:

Skrevet
Godt oss gamle teknokrater/datanerder vet hvordan man kan jamme GPS-antenna og evt koble ut hele greia.

Gir deg en lyd i 2009 hvis den svarte boksen bli obligatorisk... :wink:

Det var da en lite konstruktiv tanke... hvis det er så lett kan vi jo se langt etter billigere forsikringer. Alt handler ikke om å finne smarte løsninger til evt. egen kortsiktige vinning... husk at forsikring er et solidarisk konsept.

Skrevet

Ehhh.... Da kan vi vel alle si oss enig i at biler blir styrt av data via gps og noen merker i veien, så blir det ingen nesten ingen bilulykker og billig forsikring... ..???

det hadde jo ikke vært noe gøy da

Eg jønner hva du mener men, nei takk... Vil ikke ha noe som kan bli brukt til å overvåke meg...

Skrevet
Ehhh.... Da kan vi vel alle si oss enig i at biler blir styrt av data via gps og noen merker i veien, så blir det ingen nesten ingen bilulykker og billig forsikring... ..???

det hadde jo ikke vært noe gøy da

Eg jønner hva du mener men, nei takk... Vil ikke ha noe som kan bli brukt til å overvåke meg...

Så du bruker ikke mobiltelefon eller f.eks betalings/kreditkort eller autopass heller ?... :wink:

Skrevet

jo bruker mobil.... men ikke autopass eller kort. Men mobilen min er jo ikke garantert å være i mine hender hele tiden og heller ikke i bilen.... er ikke helt med på hva du mener...

Den svarte boksen er leget for en ting... gi info om din kjøring..

Skrevet
Apropos GPS i bil:

http://www.varden.no/article/20050712/NYHET/107120120

Kan jo være greit med litt overvåking av bilen innimellom også :D

fy faen den var jævlig stygg! jeg hadde faen med slått å knust jævlen hadde det vert min bil! satan blir så provosert av sånn piss! :evil:

Haga lurte litt da han skulle starte bilen mandag morgen: Den startet ikke.

- Tror det er noe med bensinpumpa. Det har helt sikkert ikke sammenheng med kjøringen i forrige uke.

ånei!?!

Skrevet
jo bruker mobil.... men ikke autopass eller kort. Men mobilen min er jo ikke garantert å være i mine hender hele tiden og heller ikke i bilen.... er ikke helt med på hva du mener...

Den svarte boksen er leget for en ting... gi info om din kjøring..

Mobiltelefoner har flere ganger vært med på å oppklare forbrytelser og utskrifter fra teleselskapene har flere ganger vært brukt som bevis i rettsaker. Du har absolut et forklaringsproblem hvis disse utskriftene sammenfaller med andre tekniske bevis/indisier som forteller hvor du har vært. Du må med andre ord ha et alibi og/eller en plausibel forklaring for et evt. sammenfall ellers vil utskriftene bli brukt som bevis mot deg av aktoratet i en rettsak.

Den danske frivillige løsningen med sorte bokser i biler har nettopp ikke til hensikt å overvåke deg eller din kjøring. Dataene er din mulighet for å bevise at du har holdt deg til avtalen med forsikringsselskapet. Husk at de først gir deg din fordel med avtalen... en betydelig lavere forsikringspremie... og det skulle derfor bare mangle at du kan bevise at du også har overholdt avtalen. Uten en sort boks har du ingen eller få muligheter til å bevise bilens hastighet hvis du skulle være så uheldig å komme ut for en ulykke med den.

Skrevet

men grensen må jo gå en plass.. hvis bilen min har en verdi på 80k- jeg har kasko- og krasjer i feks 200 i 80sonen. merkelig nok er det ingen som blir skadd (heller ikke jeg) men bilen blir kondemnert. får jeg da 120 000 i straffegebyr? eller bare hva listeprisen på bilen er?

Skrevet
men grensen må jo gå en plass.. hvis bilen min har en verdi på 80k- jeg har kasko- og krasjer i feks 200 i 80sonen. merkelig nok er det ingen som blir skadd (heller ikke jeg) men bilen blir kondemnert. får jeg da 120 000 i straffegebyr? eller bare hva listeprisen på bilen er?

Hvis skaden koster mer enn bilen er verdt blir den som regel kondemnert og du får et kontantbeløp lik det bilen er verdt av forsikringsselskapet. Tilsvarende er det med en sort boks også... dog med den forskjell at forsikringsselskapet først motregner den aktuelle selvrisikoen. Er selvrisikoen størrre enn bilen er verdt får du ingen utbetaling. Et annet poeng er at forsikringsselskaper ikke er forpliktet til å forsikre din bil. Ergo kan du risikere at de ikke vil selge deg en kaskoforsikring hvis bilen din har en tilstrekkelig lav verdi. Du kan også risikere et avvisningstilbud... dvs. at bilen blir så dyr å forsikre at du tar halen mellom bena og går videre... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...