Gå til innhold

Kablel størelser??


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva som kan skje hvis strømkablen og kablene mellom sub og forsterker er for små(mm2)

Jeg har en Rockford F... T10001BD forsterker som sitter ca 6 meter fra bateri!!

Og en Pioneer TS-W3001D4 sub pluss en 1farad kondensator.

Hvordan kabler bør jeg bruke?? og hva kan bli ødelakt med for små størelser??

Nå har jeg 4mm2 kabler fra sub til forsterker og 22 mm2 strømm og jordings kabel nokk eller for lite??

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det her blir litt for dumt...

Hvor langt forsterkeren er fra batterier spiller ingen rolle når du har en kondensator i tillegg. Hvor langt ifra er forsterkeren til kondensatoren?

22mm er litt for lite i mellom batteri og kondensator.

Har du penger til å bruke så er det beste å bytte til 50mm2, for da får du rett og slett veldig lite volt tap og best utnyttelse av strømmen.

Men du må oppgradere til 30-35mm2, men du bør oppgradere til 50mm2 mellom batteri og kondensator og 50 mm2 mellom kondensator og subb.

Og når det gjelder kabelen fra subben til forsterkeren. Så er den for liten hvis ikke avstanden er veldig kort, ikke lengre enn 50 cm. Er den lengre så ville jeg byttet den til minimum 10mm2.

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å kjøpe 50mm2 kabel fra batteri til kondensator, 50mm2 mellom kondensator og forsterker og bruke den gamle 22mm2 kabelen mellom forsterkeren og subben (kortest mulig kabel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm takker for svar, men går en 50mm2 inne i listene på bilen??? E36 coupe er det jeg har.

Men går kanskje legge den under bilen også men helst ikke det

Skulle tro det går fint. Regner med at e36 325 har batteriet bak og originalt 50 kvadrat sånn som e30 325. Bare å legge ivei, på høyre side av bilen.

Hvis du vil spare litt penger, går du til et elektro utsalgsted og kjøper RK 50mm2. Så slipper du å betale ekstra for navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har tenkt på det er i elektrikker fam så var en tanke men er det masse små kobber tråer i en RK eller er det få store bør jo ha masse små leder bedre??

RK er flertrådet, dvs. tynne kordeler. Veldig myk og fin kabel som er grei å legge. Isolasjonen er muligens litt svakere enn på de typiske bilstereokablene, så du bør passe på at den ikke gnisser borti skarpe kanter i kabelgjennomføringer og sånt.

Forskjellen på mange tynne og noen tykke, er at de med tykke ledere er mye stivere og vanskeligere å legge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...