Gå til innhold

Min E46 Coupé 99. Mod - Solgt :( (Ny bil i hus juhu!)

Søreng
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det stemmer som Ad|os skriver.

Det der er ikke ett Hdri i det hele tatt.. Hdr er "perfekt" lyssetting over hele bildet, slik at du kan få frem detaljer som hadde vært for lyse/mørke utfra vanlig eksponering.en.

Send gjerne bildene til meg også på kevin@eikrehagen.com så kan jeg og mysild se hvordan vi eventuelt gjør det.. ;)

Når det kommer til å "se" dybdeskarphet @ site, så trykker du på en knapp nærme objektivet enten på høyre eller venstre siden.. Denne åpner speilet, og du vil se (dog blir det ofte for mørkt) hvilken dybdeskarphet du er på..

Øvelse: Still inn objektivet på f5, deretter forkuserer du på en ting på stuebordet foran tven, åpner speilet og prøver å lese underteksten på tven.. Deretter skrur du opp blendertallet til f28 og holder fokus på samme punkt som i sted mens du åpner speilet..

Voilaaa.. Der har du oppdaget hvordan du kan se dybdeskarphet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det er jo forskjell på fotografer da.. Vi er en gjeng noobier som prøver forskjellig, og når det kommer til F-tall Sondre, sier vel mange at de bruker F-tall på 8-11 for det er som regel der alle objektiv er skarpest..

Jeg forholder meg til denne som veileder http://www.hdrlabs.com/tutorials/index.html

denne sier følgende:

f-stops

Generally f8 or f11 are the sharpest overall areas within a lens. Please notice I did not say that you would get more in focus!? Yes, F22 or F32 will give you more depth of field, but the “middle” f-stops are generally the sharpest overall. I use f8 or f11 for almost all of my HDRs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig vil jeg legge til en Dvd jeg ser på og den forklarer basicen bak DSLR på en MEGET god måte.. Den er svensk og heter

"Fotografera med Digital Systemkamera"

Hvor du finner den/kjøper den er ikke opp til meg.. ;) Her får du vite forskjellen mellom vidvinkel, normal, fish eye og tele (kort og lang) og fordeler og ulemper med alle og når du bør bruke disse..

Den sier at bilbilder aldri bør taes med brennvidde over 100 feks.. Da blir den kort og "tykk"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du tar litt feil Sondre, for du pøser ikke på med mer skarphet, du pøser på med mer dybde skarphet, og det er ikke det samme..

Se feks her:

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikkor_70-300mm_VR/corner_sharpness.shtml

Hvis du ser på 70-300 som jeg har så ser du på corner sharpness at den går ned igjen ved f16 kontra slik den er på f8..

Det gjelder å kjenne sitt utstyr ser du ;)

Når det kommer til å pøse på meg mer dybdeskarphet så spørs det på hvilken brennvidde du tar bilder, for dersom du har en skarp bakgrunn, så er det ikke alltid objektet du tar bildet av får "riktig" størrelse.. Dette er spesielt viktig på mennesker.. Ved en brennvidde på feks 18mm så vil treet bak virke enormt stort. Mens med normalzoom (35mm) ser du allerede forskjell. Derfor skal du helst ikke ha brennvidde under dette ved helfigursbilder, og ca 50 ved tighte halvfirgursbilder eller ansiktsbilder.. ;)

Og ja, de sier det på filmen :D

Den er btw til alle Nikon og Canon kameraer (har spesifikke seksjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men når jeg tar bilder av natur, pleier jeg bare å pøse på, er det mye galt, fyrer jeg opp ps og redigerer til det blir bra :-P hehe...

men har sett at de fleste bilder er best rundt f8-10 eller faktsik f2.8-3.5 ved nærbilder og "blurry bakgrunn"

sorry ot andreas... men hdr @ f8

IMG_3944_2_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg under 3.5 da.. så der tar du meg på lyssterkhet..

Men ja, de skarpeste bildene er ved ca f8 og det er omtrent overall for alle objektiv uansett brennvidde.. Ser på mitt at det detter ned igjen ved f11 så man skal ha mening med bildet for å gå over dette..

I Dvd'en snakkes det også om Hyperfokal som er Brennvidde 17mm og f11.. Da har du skarphet fra nærgensen og helt til uendelig.. :D

Sorry Ot ja søreng, men dette lærer vel du også av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig pent bilde det der Sondre. Om du har tid helgen jeg kommer ned i sammenheng med bimmerstreffet kan vi jo kanskje prøve oss på noen HDR shots?

Blir i Kr. Sand hele helgen 17-19 april satser jeg på!

seff! skal nok ordne noe da vettu :-) sålenge jeg har bil da :-s hvis ikke får vi kjøre rundt i din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...