Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egenskaper tror jeg du kun har fra traktor og lastebil verden,der sperre faktisk gjør at man totalt mister styringen,på en personbil er det ikke sånn.

Og siden vi er inne på det,DU har ikke kjørt med sperret diff,JEG har gjort det ganske mye.

Og til alt som ikke er lov,BT er imot alt som ikke leveres fra fabrikk,eller de vil ihvertfall har penger for at det skal være trygt å kjøre med.

Eks:Senke sett med TÜV-papirer er livsfarlig,selv med målebrev for 4-hjuls kontroll med godkjente marginer i bilen,møter du opp på BT med dette,så er det bare et under at liv og helse ikke har gått tapt,derimot hvis du går inn og betaler avgiften for å få skrevet dette inn i vognkort,så har du vært flink og modifisert bilen til det bedre.

Dette er ren og skjær byråkrati,som kun er skapt for å få flere arbeidsplasser.

Og ja,jeg vet at BT slår ned på ting som er trafikkfarlige også.

Har forøvrig vist 2 biler med 100% sperre,og ikke fått en eneste komentar på dette,utenom at bremsene var jevne.

OK... du har kjørt med 100% fast diffsperre... kan du nevne noen andre vesentlige grupperinger som også kjører med 100% fast diffsperre ? Ikke for å være nedlatende, men det er ikke helt alminnelig og det er faktisk flere årsaker til akkurat det. Slitasjen på drivverket er betydelig og kjøreegenskapene er tvilsomme... hvilke andre evt. fordeler er det med denne løsningen utover at den er billig ?... :?

Garanti for at begge hjul trekker ved ujevne hjulspor,eks asfalt på et hjul,og is på det andre.

Og som skrevet tidligere,du VET at hvis motoreffekten er stor nok,så slipper den på begge hjul(med mindre noe går i stykker).

Og litt out-there,men du kan jekke opp bilen på en side,og skru av hjulet uten å dra på brekket.

Jeg sier ikke at sveiset sperre er en super løsning hvis det er det dere tror,jeg sier bare at det ikke er så håpløst som enkelte av dere fremstiller det.

En orginal BMW diff brems på 25% kan man ihvertfall ikke stole helt og holdent på hvis man er ute å leker seg(erfaring).

• Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

iog med bilen min blir bygget for og drifte med på banetreff osv så vil jeg påstå det at en sveisa diff er mye mer "trofast" og ikke minst forutsigbar enn en orginal 25% brems fra bmw, og vil passe best inn til den bruken jeg driver med da. det som var spørsmålet var ikke om den var farlig og at kjøreegenskapene blir borte og alt det der, spørsmålet var om gutta som tar eu kontrollen sier no på om den er sveisa isteden for at det er en orginal brems. og hvis dem spør er det jo veldig enkelt og si at det er en ny diffbrems f.eks?

mvh

thorbjørn

Skrevet

ok gjør som du vil.(ps ikke vær så stram i maska nå bare fordi jeg/vi liker sveisa hehe.) takk for komentarer folkens veit ikke om jeg blei noe klokere men det er jo lov og håpe.

mvh

thorbjørn

Skrevet

Kjell Z3: Ikke for å være utrivlig, men synes egentlig du skal sveise diffen på frisørvogna og prøve det selv før du uttaler deg. Vi som har kjørt med sveisa diff vet hvordan kjøreegenskapene blir, du vet det ikke. Du synser og tror ditten og datten.

Og til Fredrik: Sveise diffen gjør man for å lettere leke seg ved overstyrt kjøring. Biler med åpen diff spinner ofte på innerhjulet når man sladder, men plutselig drar den til på begge og det er lite forutsigbart og mer skummelt enn om man har sperre/brems og alltid vet at hekken slipper når man fremprovoserer det

Skrevet

Omg, sveise diff, nå har jeg akkurat kommet fra byen, men sist jeg kjørte firhjuling med 100% var det absolut helt forjævlig, anbefaler INGEN å kjøre på vei med det altså... men nå er firhjuling firhjuling og bil er bil så det er kansje litt annerledes...?

Skrevet

Vi skal ikke ta debatten om kapping av fjærer samtidig da?? :twisted:

Jeg er vel av den oppfatning av det verken er så trafikkfarlig eller elendig å kjøre med som mange sier.

Kjørte med det i en del måneder på bmw'en, selvsagt moderat kappet(1ring) og merker ikke noe ulemper med det, bilen ble faktisk mye bedre å kjøre...(ble forøvrig eu-godkjent hos naf slik)

Er mange bedrevitere som uttaler seg om det ene og det andre, uten å selv ha prøvd..

Ang 100% sperre så er vel ikke dette noe jeg ville hatt til daglig, måtte blitt på en bil uten skilt som var til banebruk... Men en slik bil er jeg overhodet ikke interessert i å eie heller så... 8)

Skrevet

Og til Fredrik: Sveise diffen gjør man for å lettere leke seg ved overstyrt kjøring. Biler med åpen diff spinner ofte på innerhjulet når man sladder, men plutselig drar den til på begge og det er lite forutsigbart og mer skummelt enn om man har sperre/brems og alltid vet at hekken slipper når man fremprovoserer det

Akkurat det forstår jeg jo, men til alminnelig bruk kan du ikke mene at en sveiset differensial er brukbart... eller ?... :? ... Jeg har naturligvis ikke prøvd dette selv, men jeg har kjørt noen tusen kilometer med en Land Rover uten frihjulsnav foran. Dette betyr at man ved 4x4 også har en fast overføring som ikke tillater forskjellig radius på vendekretsene og det er om mulig enda mer problematisk enn en fast diffsperre på bakakselen iom at hjulene også svinger. Ergo... har man en gammel Land Rover (Serie 3 88" eller 109") er frihjulsnav og en overdrive den beste investeringen man kan gjøre, men det er OT i denne sammenhengen.

Skrevet
Vi skal ikke ta debatten om kapping av fjærer samtidig da??

hehe hvorfor kappe de? holder med varme de med skjærebrennern :wink:

Sorry klarte ikke dy meg 8) alt trenger ikke være vanskelig :lol:

Skrevet
Vi skal ikke ta debatten om kapping av fjærer samtidig da??

hehe hvorfor kappe de? holder med varme de med skjærebrennern :wink:

Sorry klarte ikke dy meg 8) alt trenger ikke være vanskelig :lol:

Da forsvinner vel alt spennet i fjæren vel? Men nok OT.... Blir fort slik når jeg svarer i 4-tiden om natten ja.. :lol:

Skrevet

@ thorbis:

Send mail eller ring BT(om du kommer igjennom) og spørr dem. Ser ikke ut som om det er mange som har fått godkjent 100% sperre, men skader ikke å prøve.

Vel, om det er farlig eller ikke, er opptil thorbis å avgjøre. Jeg tror det hadde vært morro i starten, men etterhvert så hadde det blitt slitsomt.

Det er godt med mye pizza, men i lengden blir man lei(og feit). ;)

Skrevet

Akkurat det forstår jeg jo, men til alminnelig bruk kan du ikke mene at en sveiset differensial er brukbart... eller ?... :? ... Jeg har naturligvis ikke prøvd dette selv, men jeg har kjørt noen tusen kilometer med en Land Rover uten frihjulsnav foran. Dette betyr at man ved 4x4 også har en fast overføring som ikke tillater forskjellig radius på vendekretsene og det er om mulig enda mer problematisk enn en fast diffsperre på bakakselen iom at hjulene også svinger. Ergo... har man en gammel Land Rover (Serie 3 88" eller 109") er frihjulsnav og en overdrive den beste investeringen man kan gjøre, men det er OT i denne sammenhengen.

Man sveiser ikke diffen for å bruke den frem og tilbake til butikken. Det gjør man kun for å leke seg, og da er det brukbart. Skal bilen brukes til alminlig ferdsel har det ingen hensikt da en åpen diff fint frakter folk fra A-B

Skrevet
@ thorbis:

Send mail eller ring BT(om du kommer igjennom) og spørr dem. Ser ikke ut som om det er mange som har fått godkjent 100% sperre, men skader ikke å prøve.

Vel, om det er farlig eller ikke, er opptil thorbis å avgjøre. Jeg tror det hadde vært morro i starten, men etterhvert så hadde det blitt slitsomt.

Dette må jeg bare kommentere selv om jeg hadde tenkt å gi meg med denne diskusjonen. Du skriver at det er opp til thorbis å avgjøre om det er farlig. Det er ikke hans liv jeg tenker på, hvis han vil drepe seg i ren idioti driter jeg i det, det er de USKYLDIG involverte man skal tenke på. Er det opp til hver enkelt å avgjøre om det er farlig å kjøre i fylla også?

Skrevet
@ thorbis:

Dette må jeg bare kommentere selv om jeg hadde tenkt å gi meg med denne diskusjonen. Du skriver at det er opp til thorbis å avgjøre om det er farlig. Det er ikke hans liv jeg tenker på, hvis han vil drepe seg i ren idioti driter jeg i det, det er de USKYLDIG involverte man skal tenke på. Er det opp til hver enkelt å avgjøre om det er farlig å kjøre i fylla også?

Jeg er så enig med Kjell Z3 her! TENK før dere skriver! Lek dere så mye dere vil med 100% sperr, men hold dere på bane da! Ikke bruk det på veien!

Skrevet

Til dere som har kjørt ATV, Landrover, lastebil, traktor og anleggsmaskiner:Dette er absolutt ikke det samme som den aktuelle bilen her,dette er snakk om en e30 325,og dette er helt noe annet enn det jeg har nevnt over,har forøvrig prøvd alt over,bortsett fra landrover,men vil tro at en gelenderwagen gjør samme nytten,og det har jeg prøvd.

Og hvis 100% er så forbannet farlig å kjøre med fordi det slipper,så lurer jeg på hvor min 525ix slår på sperre når den slipper,og det gjerne midt i en sving.

Har hatt en e28 518 med sveiset diff også,og til og med denne er helt anderledes,og mye værre å kjøre med enn e30 med sveiset diff.

Hvis folk vil kjøre med sveiset diff,så burde det være helt opp til dem selv,og kontrollmyndighetene.

Jeg for min del mener at bmw(av eldere type ala e28 og e30),er nærmest ubruktbart å leke seg med hvis det ikke foreligger enten lamell diff,eller sveiset sperre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...