Andreas1 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Vekker opp en gammel tråd her: Mitt problem er imidlertid en plutselig diesellekkasje i motorrommet . Lekker på høyre side når du ser mot bilen forfra (da selvfølgelig på venstre side når du står i kjøreretningen) og ganske langt ned på motoren. På en måte litt umulig å se akkurat hvor siden det er så trangt der. Det både lukter og "oser" varm diesel når man står på tomgang, og det blir en liten dam under bilen i løpet av natten (samler seg i beskyttelsesplaten under motoren og drypper ned fra den). Skal på service på onsdag og tenkte å få fikset det da, men er litt spent i forkant. Noen som har en idê hva det kan være? .
Tore Diesel Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Vekker opp en gammel tråd her:Mitt problem er imidlertid en plutselig diesellekkasje i motorrommet . Lekker på høyre side når du ser mot bilen forfra (da selvfølgelig på venstre side når du står i kjøreretningen) og ganske langt ned på motoren. På en måte litt umulig å se akkurat hvor siden det er så trangt der. Det både lukter og "oser" varm diesel når man står på tomgang, og det blir en liten dam under bilen i løpet av natten (samler seg i beskyttelsesplaten under motoren og drypper ned fra den). Skal på service på onsdag og tenkte å få fikset det da, men er litt spent i forkant. Noen som har en idê hva det kan være? . Nå har du en annen motor enn det som trådstarter her har, men mulig du har lekkasje på en dyse, eller en dieselslange. I og med at det "oser" varm diesel når den går på tomgang, vil jeg tro lekkasjen er i nærheten av dysene.
Andreas1 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Takk for svar Er det litt mer sannsynlig at det er en slange siden det er på utsiden av motoren og motoren fortsatt går normalt? *håpe-håpe* Det er ingen tegn til endret motorkapasitet verken på tomgang, pådrag eller kick-down, - men det er vel kanskje ikke så lurt hvis det er rift i en slange? Står slangene under konstant trykk fra dieselpumpen eller endrer dieselpumpen trykk etter pedalføringen (oversatt: lønner det seg å kjøre særs forsiktig og ikke dra ut girene eller spiller det ingen rolle?). Jeg må egentlig kjøre med bilen ca 300km i mellomtiden før jeg får levert den...
Tore Diesel Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Usikker på om dieseltrykket fra pumpa og videre er konstant, eller om det varierer etter gasspådrag. Det jeg ville gjort før videre bruk, er å plukka av dekselet som ligger over motoren, for å lete litt etter lekkasjen. Godt mulig den er enkel å finne, og at det er en "bagatell". På min 325 tds, måtte jeg bytte en dyse, grunnet lekkasje. Det hadde ikke noe særlig å si, bortsett fra at det lå diesel rundt dysa og at det lukta inne i bilen, men det er jo ikke noe særlig i lengden
Andreas1 Skrevet August 6, 2008 Skrevet August 6, 2008 Du hadde dessverre rett Tore Diesel... Det er visstnok en dyse som lekker. Hadde den på verksted idag for service, bremseveskeskift, knepping i forstillingen og utbedring av denne diesellekkasjen, og fikk bare dårlige nyheter Lekkasjen er fra dyse-området og det er visst så omfattende demontering for å komme til at de regner en dags arbeid. De må etter sigende ha av innsugsmanifolden og greier for å komme til. Jeg fikk altså ikke gjort det idag, men har fått ny time (dag) til uken...
buskmann Skrevet August 6, 2008 Skrevet August 6, 2008 Er det verdt å bruke en dag på verksted pga en fillete diesellekkasje? Hvis det koster deg 10 000 kr, så tilsvarer det 800 liter diesel.
Kjennern Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Du hadde dessverre rett Tore Diesel... Det er visstnok en dyse som lekker.Hadde den på verksted idag for service, bremseveskeskift, knepping i forstillingen og utbedring av denne diesellekkasjen, og fikk bare dårlige nyheter Lekkasjen er fra dyse-området og det er visst så omfattende demontering for å komme til at de regner en dags arbeid. De må etter sigende ha av innsugsmanifolden og greier for å komme til. Jeg fikk altså ikke gjort det idag, men har fått ny time (dag) til uken... Hvor levert du denne?
Andreas1 Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Leverte den inn på et frittstående verksted på Kongsvinger. Det har passert stadiet av svetting og det lekker mye. Utfra mengden på bakken lekker det en god desiliter i løpet av natten og det blir en seriøs dam av det... - Også lukter det traktor... Originaldysen hos BMW koster 3500,- og Bosch/Hellanor 7300,- + mva
Kjennern Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Syntes en dags jobb for å bytte en dyse var mye bare.
Andreas1 Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Synes jeg også, men de må visst demontere en hel haug. Sjekket med Stenshagen (BMW) og de mente også dette var en omfattende jobb. De ville ikke verken antyde eller gi fast pris ettersom dysen kunne sitte bom fast og det ville gå med tid å løsne den. De mente forøvrig at den absolutt burde skiftes slik at det over tid ikke ble slitt spor i et-eller-annet lager eller hva det var.
Kjennern Skrevet August 7, 2008 Skrevet August 7, 2008 Ja du er inne på noe der, jeg hadde min på full dysetest på et Bosch verksted. De tok ut alle dyser og testa i benk. Dyse 2 satt så hardt at han brukte en hel dag på å få den ut Kosta litt den sjekken den for å si det slik!
Andreas1 Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Noen som vet hvor mye trykk som er på en slik dyse? Er blitt fortalt at det normalt er 170kg og lurer da igjen på om det bare er mengden som endres ved effektøkning eller om trykket også endres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå