Gå til innhold

Astri sin 89' E34 520i 24v er desverre solgt nå :(


Astri
 Share

Anbefalte innlegg

Hahaha, dei vitsene var så dårlige at eg måtte jo barra le littegranne. ;)

Men fra spøk te revolver, e det ingen som har montert senkeskåler på e34 før som har noen tips? Eller som bor i nærheten av meg og har lyst å gi en hjelpende hand? *smile fint*

Ja det var koslig på Lista. Liker meg godt der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdemperen er tredd inni fjørbenet, slik som på E30. E36 har det skrudd utenpå spindel. Men over til hoved saken..

For og prøve og gjøre det enklest å jobbe med, men kanskje litt mer skruing enn om man gjør det " kjipp kjapp".

1. skru løs calpiter fra klave. 2 stk. 13mm 6 kant hoder tipper jeg. Heng calipter til siden. Koble ifra eventuell slitasjevarsler. Løsne bærekule og styrekule. Løsne 3 skruer i toppen (dempertårnet). Ta ut fjørben.

2. nå skal du til og bytte skåla. Oversiktsbildet; http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /20611.gif.

3. Ta av del nr. 7. vippes opp med skrutrekker.

4. sett på fjærklemmer på fjørene. skru godt til, så fjøra "slipper" . Muttertrekker er kjekt og ha under hele arbeidet.

5. skru av nr. 6. Muttertrekker er igjen kjet. Ellers kan du bruke en vinklet fastnøkkel (slik 12 kant som er f.eks 18 og 19 på vær sin side) og en umbrako til og holde igjen støtdemper på midten slik at den ikke sviver. Om du presser litt med muttertrekker så er den kjappere en støtdemperen, dermed løsner mutteren uten og holde igjen.

6. Du drar nå av alt av deler på toppen. Til du kommer til skålen. bytter ut denne. legegr skiver osv på samme plass som du fant de.

7 skru alt sammen igjen i ovendt rekkefølge : )

Press gjerne stempel på calipter litt tilbake før montering. Kan gjøres med en tvinge. eller så kan du gjøre det før du demonterer den fra klaven (dette er avhengig av om du har glidere som fungerer som de skal og ikke er rusta fast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdemperen er tredd inni fjørbenet, slik som på E30. E36 har det skrudd utenpå spindel. Men over til hoved saken..

For og prøve og gjøre det enklest å jobbe med, men kanskje litt mer skruing enn om man gjør det " kjipp kjapp".

1. skru løs calpiter fra klave. 2 stk. 13mm 6 kant hoder tipper jeg. Heng calipter til siden. Koble ifra eventuell slitasjevarsler. Løsne bærekule og styrekule. Løsne 3 skruer i toppen (dempertårnet). Ta ut fjørben.

2. nå skal du til og bytte skåla. Oversiktsbildet; http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /20611.gif.

3. Ta av del nr. 7. vippes opp med skrutrekker.

4. sett på fjærklemmer på fjørene. skru godt til, så fjøra "slipper" . Muttertrekker er kjekt og ha under hele arbeidet.

5. skru av nr. 6. Muttertrekker er igjen kjet. Ellers kan du bruke en vinklet fastnøkkel (slik 12 kant som er f.eks 18 og 19 på vær sin side) og en umbrako til og holde igjen støtdemper på midten slik at den ikke sviver. Om du presser litt med muttertrekker så er den kjappere en støtdemperen, dermed løsner mutteren uten og holde igjen.

6. Du drar nå av alt av deler på toppen. Til du kommer til skålen. bytter ut denne. legegr skiver osv på samme plass som du fant de.

7 skru alt sammen igjen i ovendt rekkefølge : )

Press gjerne stempel på calipter litt tilbake før montering. Kan gjøres med en tvinge. eller så kan du gjøre det før du demonterer den fra klaven (dette er avhengig av om du har glidere som fungerer som de skal og ikke er rusta fast)

Takker for genial oppskrift! Den skal printes ut. ;)

@ Ingebritsen: Hehe, vet ikkje om eg klarer å vente. Vil ha de på snarest mulig om du forstår. De brenner der de ligger.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. skru løs calpiter fra klave. 2 stk. 13mm 6 kant hoder tipper jeg. Heng calipter til siden. Koble ifra eventuell slitasjevarsler. Løsne bærekule og styrekule. Løsne 3 skruer i toppen (dempertårnet). Ta ut fjørben.

Det er vel strengt tatt veldig unødvendig å løsne bærekule og styrekule :P Løsner man de tre boltene som fester fjørbeinet fra undersiden så er det løst nede ;) Myyye lettere :wink:

Husk Abs-ledningen om du har (om du da skal ta med deg fjørbeiet på en arb.benk eller noe) Det er en kobling (gulaktig) inne motorrommet der du kan dele den. Bare følg ledningen gjennom hullet i hjulhuset så ser du cirka hvor du skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det siste som ble nevnt. Altså kun løsne de tre boltene nederst på fjærbeinet.. Samt en som står på tvers som holder navet..(hvis ikke jeg tar feil)

Bærekuler og slikt har jo en tendens til å sitte litt fast, og ofte bare snurre rundt. Enten på vei av el på. Kan fort bli mer arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. skru løs calpiter fra klave. 2 stk. 13mm 6 kant hoder tipper jeg. Heng calipter til siden. Koble ifra eventuell slitasjevarsler. Løsne bærekule og styrekule. Løsne 3 skruer i toppen (dempertårnet). Ta ut fjørben.

Det er vel strengt tatt veldig unødvendig å løsne bærekule og styrekule :P Løsner man de tre boltene som fester fjørbeinet fra undersiden så er det løst nede ;) Myyye lettere :wink:

Husk Abs-ledningen om du har (om du da skal ta med deg fjørbeiet på en arb.benk eller noe) Det er en kobling (gulaktig) inne motorrommet der du kan dele den. Bare følg ledningen gjennom hullet i hjulhuset så ser du cirka hvor du skal lete.

Jo du sier noe der. Blir vel enklere å løsne de 3 ja. Abs trur eg ikkje eg har. Det føles iallefall ikkje sånn ut når eg bremser.

Takker for flotte svar. Det e det eg liker så godt med dette forumet. De fleste vil alltid hjelpe når eg spør om noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...