Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg lærte for mange år siden at jeg skulle skru ut korken på alle cellene før jeg satte på batteriladeren. Har dette egentlig noen hensikt?

har også lært dette men som jeg har blitt fortalt er at det vannet som er i batteriet ikke skal koke opp, at det er derfor de korkene skal skrues av.

men nå om dagen får du jo kjøpt batterier som ikke har korker en gang så er vel barre tull. en gammel myte eller noe.. :lol:

Skrevet
Jeg lærte for mange år siden at jeg skulle skru ut korken på alle cellene før jeg satte på batteriladeren. Har dette egentlig noen hensikt?

har også lært dette men som jeg har blitt fortalt er at det vannet som er i batteriet ikke skal koke opp, at det er derfor de korkene skal skrues av.

men nå om dagen får du jo kjøpt batterier som ikke har korker en gang så er vel barre tull. en gammel myte eller noe.. :lol:

Nei det er pga at baterisyren fordamper, i verste fall kan vel batteriet eksplodere, batteri uten korker er vedlikeholdsfrie batterier og kan lades som de er.

Skrevet

Kan sikkert ha den hensikt at om du overlader så vil ikke trykket øke og der av ikke like stor varmeforøkelse. Om dette har noe særlig å si i praksis kunne sikkert vært et festlig eksperiment :bom

Skrevet

kan vel dannes knallgass.. dog er det like greit å kjøpe tørrladde batteri, eller "gele"batteri. så slipper man å tenke på det. pluss at det er et must om du har et anlegg som trekker litt strøm. ;)

Skrevet

husker en mekanikker som hadde satt ca 70 batterier i et skur for å lade dem over vinteren....nesten lufttett rom, og seriekobling på batteriene....da all den knallgassen først smalt, fant vi faenmeg ikke mye igjen av det skuret...da mener jeg bokstavelig talt pinneved....

Skrevet

husk uansett og slå av laderen før du koppler fra kablene på batteriet, hvis det er knallgass i lufta, blir det et jævli smell hvis du forårsaker en gnist.

Skrevet
husker en mekanikker som hadde satt ca 70 batterier i et skur for å lade dem over vinteren....nesten lufttett rom, og seriekobling på batteriene....da all den knallgassen først smalt, fant vi faenmeg ikke mye igjen av det skuret...da mener jeg bokstavelig talt pinneved....

Trur han parallellkobla dei ;)

Uansett er det IDIOTI å sette så mange batteri i eit lukka rom uten ventilasjon...det burde han som mekanikar vite... :roll:

Skrevet

Det finnes visst to typer batteri der den ene typen skal lades med toppene på og den andre typen med toppene av. Kjøpte ny lader nå og der sto det noe om det i bruksanvisningen.

Ja jeg er mann og leste bruksanvisningen.

..men nå er den kastet og jeg husker ikke hvilke batterier som var hva. På mitt batteri så sto det faktisk at det skulle lades med toppene på. Såkalt vedlikeholdsfritt batteri-type sønnak.

Skrevet

veit ihvertfall at det ikke er noe problem med de tørre batteriene. ;)

tror heller ikke dagens nye batteri behøves hverken eterfylling av vann eller demontering før lading.

Skrevet

hørte rykter om at gelebatteri bare var noe drit. så jeg kjøpte sånn stor tung sak til banee30en min.. dog vedlikeholdsfri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...