Gå til innhold

høydeforskjell e34

Magge
 Share

Anbefalte innlegg

Vi ser på design på en helt annen måte i dag enn for 20 år siden når E34 kom på markedet. Da var det sikkert ingen som syntes dette var rart. Det fantes ikke lavprofildekk og senking var bare for rånere og race-biler.

Men en liten teori har jeg, E34 har ganske lang fjæringsvei og det er kanskje for å sikre tilstrekkelig klaring mellom dekk og hjulbue ved hard nedbremsing, sving i dumper osv...? Faktisk har jo E36 dette også, men den er tross alt bare 3 år nyere enn E34..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører hva han sier. Og er forsåvidt enig. Men fortsatt kan ikke jeg forstå hvorfor det skal være forskjell forran og bak. Greit nok at motoren holder vekta forran og alt det dær. Den kunne heller vert høyere bak, så den kom på lik linje med forran. Bilen vil jeg tro har samme høyde fra bakken forran og bak. Er bare det at hjulbuen er konstruert lenger ned bak. Dette i mine øyne gjør nesten så at bilen ser segen ut. Selv om jeg vet at det ser 10 ganger verre ut med en bil som virkli er segen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det harmed synsbedrag å gjøre, men noen er selvsagt segne etter mange år, lange myke fjærer synker vel ofte litt ned med tiden. Syns ikke at min med orginalt M-understell var lavere bak. Mål fra kanalene og ned så ser man om den virkelig er lavere bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på design på en helt annen måte i dag enn for 20 år siden når E34 kom på markedet. Da var det sikkert ingen som syntes dette var rart. Det fantes ikke lavprofildekk og senking var bare for rånere og race-biler.

Dette er ikke korrekt... allerede i 1977 ble Lamborghini Countach LP400S levert med bakdekk i dimensjonen 345/35-15... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke korrekt... allerede i 1977 ble Lamborghini Countach LP400S levert med bakdekk i dimensjonen 345/35-15... :wink:

Det har du nok rett i, Fredrik :D Men det var ikke så vanlig iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Den kunne heller vert høyere bak, så den kom på lik linje med forran...

De trenger ikke å være høyere bak fordi bakhjulene ikke er svingbare og dermed har bortimot fast posisjon. Med felger og dekk med fabrikkspesifisert innpress og dimensjon vil faktisk hjulet gå på innsiden av hjulbuen bak ved stor demperkompresjon og evt. tung last. I tillegg blir dette forsterket ytterligere ved at hjulvinkelen endres slik at toppen på hjulet heller innover ved kompresjon. Dette vises spesielt godt på biler som er mye senket. De blir "hjulbeint".

Som nevnt tidligere kan dette bli en problematikk på forhjulene da de kan ha svingutslag når demperkompresjon oppstår. Så jeg tror dette er mye av grunnen.

Se f.eks. på litt eldre Citroen-modeller der omtrent hele hjulet er gjemt i hjulbuen bak. Vi kan være glad det ikke er så ille iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se f.eks. på litt eldre Citroen-modeller der omtrent hele hjulet er gjemt i hjulbuen bak. Vi kan være glad det ikke er så ille iallefall :P

Tenker du på Citroën DS ?... den var på alle måter en genial konstruksjon og uten tvil verdens mest innovative bilmodell... 8)

qck9jxd7h0ml2g2nyyrs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke den Citroën kalt for padda?

Den heiste vel seg opp i bakenden den?

Det er helt korrekt og designet var rimelig strømlinjeformet da den kom på markedet i 1955. Her er forøvrig BMW´s alternativ i 1955... :wink:

BMW 501/502 eller "Der Barockengel"

BMW_501502.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...