B. Sveigdalen Skrevet Desember 17, 2007 Share Skrevet Desember 17, 2007 Jeg skal i veien for å se på en 96 528ia i morgen, og kom i den forbindelse til å tenke på temaet Nikasil. 2.8 literene fra denne tidsperioden hadde vel lettmetallblokk med BMW's berømte Nikasil (hardkrom) belegg i sylinderene. Eller gjelder ikke dette 528? I følge utenlandske tidsskrifter kan dette belegget slites ut og gi problemer i form av oljeforbruk og ujevn tomgang. Og til slutt blir følgelig kompresjonen så dårlig at motoren må byttes. Problemet er muligens knyttet til bruk av bensin med høyere svovelinnhold enn her i landet, men likevel. Er det noen som har opplysninger om dette, eller har erfaringer med Nikasil generelt? Noen som har en slik bil (96/97 528), forresten? Takker for kjapt svar, drar i morgen tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Desember 17, 2007 Share Skrevet Desember 17, 2007 Søkefunksjonen er en grei ting http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=3 ... ht=nikasil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Desember 17, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2007 Ser man det, ja. Har ikke peiling på slike nymotens datating, jeg.. Så da må man bare regne at dette ikke er noe tema her i landet. 95 vs. 98 har jo ikke noe med svovelinnholdet å gjøre, men jeg har også hørt andre steder at svovelinnholdet skal være høyere i andre land enn her i Norge. Fortsatt interessert i å høre fra noen med en slik bil. Ikke om Nikasilen, men om bilen generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brættis Skrevet Desember 17, 2007 Share Skrevet Desember 17, 2007 Jeg har en 97 mod 528 ia touring og er kjempe fornøyd. Jeg har byttet både kam- og veiv sensor, som må påregnes på disse motorne, men er fortsatt fornøyd. Jeg har også byttet sensoren for innsugsluft temperatur. Men den kostet 300 kr eller noe slikt og jeg byttet alle 3 sensorne selv. Ganske plug & play.. litt må man jo påregne med såpass gammel bil. (Snart 190 000 km) Jeg vurderer å bytte den ut nå, men er såpass fornøyd at jeg bytter ikke i hva som helst... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H4kon Skrevet Desember 18, 2007 Share Skrevet Desember 18, 2007 Har en 528ia selv, kjøpte bilen i sommer. Eneste jeg har vært borti av feil til nå er at katalysatoren må byttes snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå