OleEven Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Var ute å kjørte med bilen, lys begynner å bli svake å slukker nesten, abs feillampa kom opp, og målere begynner å gå litt villt.. Bremser for å stoppe, å bilen stopper helt. Starter med startkabler, men samme skjer gang etter gang, som om noe tapper batteriet. Da bilen har lavt turtall kommer batteri feillampe opp, og når jeg har 2500 omdr eller mer, blir den borte.. Dynamo? Nytt batteri? Spennings regulator? HJELP, HASTER! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Tippar dynamoen din, sannsynlegvis børstane! Viss du får liv i bilen på eit vis kan du måle ladespenningen til batteriet, skal vere ca 13-14 V. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Smell på en lader en times tid og se om battriet er ok for en start... Skulle den starte da, så mål hvor mange volt det er med motor igang. Bør nok ligge på min 13.5v. Er batteriet totalt kaputt, så kan det lure deg litt. Ville nok prøvd et annet batteri før jeg tok ut dynamo anyway. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleEven Skrevet Desember 22, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2007 lot bilen stå en stund med det første batteriet, ca 24 timer, da startet den, da fikk jeg kjørt 6-7 kilometer, så stoppet den igjen, satt inn nytt batteri, så var det full fres igjen, men batteri feillampa var fortsatt der. bilen står hos en verksted kar nå, kan det være noe med dårlig jording til dynamo? Kan man overhale en dynamo? Var litt vel "freshe" priser for ny dynamo, den sprenger budsjettet mitt ganske så heftigt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Dynamo kan du vel bytte inn når du skal ha ny. Om ikke så kan enekelte elektroverksteder skifte børstene. Koster vel ingen om sjekker etter dårlig jording selv. Men som sagt tidligere i tråden: Har du målt spenningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaptein Vom Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Har dynamo liggende i Aurskog, 1000kr så er den din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Tipper at dynamo er gåen, hadde samme problemene på min BMW for to år siden. Noen ganger ladet den, andre ikke, så det på Defa WarmUp display(spenningsmåler). De gangene den ikke lada og jeg var hjemme, tok jeg en 2x4" og ga dynamo en smell. Da slo den inn, du kan jo prøve det . Beg. å sjekke litt priser deretter. Spenningsregulator kosta over 1000,- . Og dynamo kosta mellom 2000- 3500,- . Ble at jeg kjøpte Bosch dynamo hos Mekonomen, 2000,- ved innbytte. Så du bør slå til på tilbudet til Kaptein Vom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 Jeg vet feilen! Akkurat det samme skjedde på bmw`en min for 2 dager siden. Batterilampa lyser på lave turtall og det tapper seg etterhvert ut for strøm. Byttet børstene, eller kullstiftene om du vil. Enkelt å bytte, sitter med to små skruer bak på dynamoen. De solgte ikke disse løse, men fikk en kar til å rote litt i skuffene som drev med bmw tidligere og han fant faktisk en til meg. Alternativet nå til dags tror jeg er å kjøpe helt ny dynamo til ca3000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOREBMW Skrevet Desember 22, 2007 Share Skrevet Desember 22, 2007 slike børster er INGEN problem og skaffe. koster ca 150kr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleEven Skrevet Desember 23, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2007 Hele dynamo møkka var visst helt ødelagt, så har fått tak i ny til 2.500kr, så nå blir det vel ordnings! Takk for masse behjelpelige svar! god jul! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå