Gå til innhold

Vogntog-ulykker: Objektivt?

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

npbdmeunt9fheilolc67.jpg

Dette er flaggskipet til AL Transport AS, ser du for deg at denne semitraileren kan runde svinger som en vanlig bil, eller med maskintralle for den slags skyld..? Kanskje ikke? Da gjettet du riktig isåfall :lol:

det var jo ikke noe særlig lang eller brei eller tung doning!

denne er vårt "flaggskip" :

Bronnhenger2.jpg

opp til 100tonn totalvekt og veldig lang! bredden og lengden er hydraulisk justerbart! :wink:

Ikke så værst liten denne heller.

http://klipps.sol.no/dette_er_en_hva_man_kaller_en_skikkelig_tankbil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med følgende fremgangsmåte for trailere som er oppi ræva når du har biler forran deg som kjører sakte:

slakk av på farten til ca 20-30 under fartsgrensen, gi så gass opp igjen til fartsgrense (gjerne i en bratt bakke) traileren sliter med å øke farten, men tar deg til slutt igjen, straks den er nærmere enn du trives med:

Gjenta prossedyre til traileren lærer og legger seg i passe avstand.

hvis du tør dette er du gal. hadde jeg liggi bak deg da. hadde jeg ventet på en pasende plass til og sku deg pent av veien. sånne som deg burde ikke vært på veien. du sier du prater med flere sjåfører hver dag, men det har tydlighvis ikke fått opp øya dine for tidspresset vi har. og at vi faktisk får fyken om vi nekter. det er så mange smutt hull for bileierene at deu aner ikke.

dette kom fra min iriterte side mot folk som ikke har anelse om hvordan tungtransporten er.

vi kjører kanske ofter noe fortere an fartsgrensene. 80 i 60 og 90 i 70 og 80 soner. problemet for os er de som ikke skjøner at vi må ha med oss fart opp i bakker og de som abselut må gasse på der vi har en mulighet til og ta en orntlig forbikjøring uten at det skal bli grisete. stort sett bruker vi tyngdekraften når vi skal forbi. og da triller vi rimelig kjapt forbi.

Og du beviser nok engang at lastebilsjåførene ikke bruker makten de har ovenfor sine arbeidsgivere.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=383461

Innen transport meldes det om en mangel på 6.800 personer, en økning på 3.700 fra i fjor. Det er i Oslo og Akershus at rekrutteringsproblemene er størst, og da spesielt for

drosjesjåfører. Det er også stor mangel på lastebilsjåfører.

Dere har alle muligheter til ikke å la dere presse til å bli dødsfeller på veiene, men dere fortsetter å sette andres liv i fare med å presse grensene hver dag.

Holdningen du viser i inlegget ditt understreker dette ganske klart (ref. presse av veien)

Selv lederen i nlf skylder på alle andre.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article980541.ece

joa min komentar er nokk ikke helt god, men det er ikke dermed sagt at jeg er en idiot foriom. jeg er en almindlig fornuftig kar som vil klare og brødfø meg og mine.

men du klarer fortsatt ikke og se alle smutthulene en bileier/firma har for og si deg opp om du ikke takler tidspresset. hvis ikke du har vært i denne sitvasjonen tror nokk jeg du skal slutte og utale deg om det. jeg har mistet 2 jobber pga at jeg nektet og godta tidspresset og ikke ville kjøre mere en fartsgrensene. dette gikk til retten begge gangene og jeg tapte og sitter nå med 75k i saksomkostniger tilsammen på beggesakene.

det finnes ikke en eneste mulighet for oss og slippe unna disse smuthulene før staten gjør noe.

de som ligger under fartsgrensen/hindrer annen trafikk har akurat samme strafferamme som de som kjører for fort, men det er det ikke en eneste politiman/statsansatt som bryr seg om. disse er farligere en de som kjører litt for fort. når man kjører samme strkningen 5 ganger i uka veit man ette en stubd hvor fort man kan kjøre uten at det blir farlig og man veit hvor man kan kjøre forbi uten og skape farlige sitvasjoner.

så jeg mener at dere vanlige bilister burde ha litt mere lit til oss som kjører stor bil traffi.

klart det finnes noen av oss som er tullinger i traffikken, men det er flere i vanlig personbil traffik som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du klarer fortsatt ikke og se alle smutthulene en bileier/firma har for og si deg opp om du ikke takler tidspresset. hvis ikke du har vært i denne sitvasjonen tror nokk jeg du skal slutte og utale deg om det. jeg har mistet 2 jobber pga at jeg nektet og godta tidspresset og ikke ville kjøre mere en fartsgrensene. dette gikk til retten begge gangene og jeg tapte og sitter nå med 75k i saksomkostniger tilsammen på beggesakene.

det finnes ikke en eneste mulighet for oss og slippe unna disse smuthulene før staten gjør noe.

Det høres litt snodig ut, som sagt så er jeg borti ganske mange transportører på en uke, og de forteller ikke om slikt som dette.

Jeg tror du bør finne deg ett seriøst firma å jobbe for.

Eventuelt gå over til å kjøre lokalkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne hører til hos nesna maskinstasjon,er min far som kjører den(ingen som får låne den nei :cry: )

det som er genialt med den er at man setter bare av hengeren og setter på dumperkasse og vips har man en tippbil istede! dere er nå tøffe som tørr å kjøre med tippsemi iallefall,har vert med på noen tunellprosjekter og der ligger det alltid strødd med tippsemier! :wink:

Samme type som den 620 semien jeg posta tidligere her da:) Hehe, har to Scania 620 tippsemier faktisk, fungerer som f... det, så lenge sjåførene bruker hodet (samt litt salt i planet nå i disse dager) 8) Den som er avbildet før er det også montert vibroplate på, for og være sikker på og få av lasten :wink: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager har eg faktisk lyst til å slutte kun pga bilister som aldri burde ha sittet bak rattet på en bil,og de er det desverre altfor mangen av!!!

Det er en skam at du mener dette, men du er dessverre ikke alene...

Mvh

Anders Øieren

Hm? Hva mener du med at det er en skam? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lederen i nlf skylder på alle andre.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article980541.ece

Vil ikkje påstå at han skyldte på alle andre enn yrkessjåførene. Det han gjorde oppmerksom på er at det er meir tungtraffikk på veiene nå enn før(da vil jo oddsa stige for at det kan skje noe),samt at det er for få stoppesteder og at veinettet er stort sett elendigt!

Når eg køyrer pers bil tenker eg ikkje så mykje på denne situasjonen som Norges veinett har stagnert til å bli. Med personbil stopper en relativt fort og greitt,en har(som regel) grei plass for andre møtendes pers biler og ujamnheter i veibana går nokelunde "upåvirket".

Men når eg er i tankbilen,blir det annerledes. Ettersom du er avhengig av å klare deg med mindre marginer enn pers bilen blir det straks verre.

Pers biler som ikkje holder siden sin blir et stort problem og til tider en nervepirrende og stressandes/farlig opplevelse pga akutt plassmangel. Vi treng lengre tid til nedbremsing og akselerasjon,noke som gjer at vi kan være til irritasjon for andre som absolutt vil forbi for å unngå å ligge bak oss over ein lengre periode.Dette opplever eg daglig at farlige forbikøyringar er kun en hårsbredd fra å bli til ei dødsulykke....

Ujamnheta i veien merkast bedre i stor bil(spes oss med høg hytte) der vi sitter og svaier og humper.Slitsomt...og til tider vanskeligt å holde sida våres pga sporing som resultat av dårlig veikvalitet på en ellers smal vei.

Samt dette med å vise hensyn,gjensidigt hensyn. Eg prøver å holde god avstand til de forankøyrandes og slipper forbi på de plassene eg kan.

Men stopper aldri i oppoverbakker da sikkert mangen forbanner meg for å ikkje gjøre nettopp dette da det går som tregest. Simple physics,enkelt å greitt er årsaken til dette :wink: Dere skjønner det nok...

Samt de å være den som stopper for vogntogene,og ikkje la de stoppe for dem når dere møtes viss det ikkje kan unngåes. Dere veier nesten 2 tonn,vi har rundt 48 tonn meir å dra igang igjen.

Er mangen nybegynnere ute på veien i både store og små kjøretøy,så dette kan være noe å ha i bakhodet.De blir bedre med tid og erfaring :wink:

Idiotene som aldri lærer,uansett alder og erfaring,er det værre å gjøre noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager har eg faktisk lyst til å slutte kun pga bilister som aldri burde ha sittet bak rattet på en bil,og de er det desverre altfor mangen av!!!

Mvh

Anders Øieren

At han har lyst til og slutte pga at det er en del tomsinger der ute i trafikken.. Er jo mangel på yrkessjåfører som det er, om ikke dem som allerede er det skal slutte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Anders Øieren

At han har lyst til og slutte pga at det er en del tomsinger der ute i trafikken.. Er jo mangel på yrkessjåfører som det er, om ikke dem som allerede er det skal slutte..

Ja, at det er mangel på "yrkessjåfører" merkes jo i trafikken.

Virker som om det blir annsatt hva som helst som kan klare og ta lappen på tyngre kjøretøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstandene om at bremselengen på personbil er 20 m i 80 km/t er helt på jordet!

Fyll inn tallene som mangler her:

http://www.larvik.kommune.no/sections/t ... ekning.htm

Merk spesielt teksten nederst på siden:

"Jo tyngre en bil er, jo lenger bremsestrekning får den."

Noe for enhver å tenke på....!!

20 meter i 80 km er nok vanlig. Den kalkulatoren du har lagt ut der er enten noen tiår gammel eller skal få med de dårligste bilene innenfor regnestykket. Min bil har f.eks en bremselengde på 36,4 meter fra 100 km/t uten reaksjonstid, mens kalkulatoren viser over 49 meter når jeg setter reaksjonstid til 0, det er typisk bremselengde på en dårlig og billig SUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstandene om at bremselengen på personbil er 20 m i 80 km/t er helt på jordet!

Fyll inn tallene som mangler her:

http://www.larvik.kommune.no/sections/t ... ekning.htm

Merk spesielt teksten nederst på siden:

"Jo tyngre en bil er, jo lenger bremsestrekning får den."

Noe for enhver å tenke på....!!

20 meter i 80 km er nok vanlig. Den kalkulatoren du har lagt ut der er enten noen tiår gammel eller skal få med de dårligste bilene innenfor regnestykket. Min bil har f.eks en bremselengde på 36,4 meter fra 100 km/t uten reaksjonstid, mens kalkulatoren viser over 49 meter når jeg setter reaksjonstid til 0, det er typisk bremselengde på en dårlig og billig SUV.

Gode dekk har utrolig mye å si for bremsestrekningen!

Synes ellers det er sagt mye fornuftig i denne tråden som jeg kjenner meg igjen i.

Kjører mye langkjøring med vanlig bil i jobben og har stor respekt for folk som har mot nok til å ratte et beist på 50 tonn på dårlige norske veier, og har blitt imponert mange ganger over hva som faktisk kan gå bra av passeringer på smale veier osv. pleier og å ha i bakhodet at det er jeg som får kjenne det hvis jeg skulle bli innblandet i en ulykke med de. (Noe som også skjedde for et år siden da jeg, og bilen bak, stoppet for et møtende vogntog som fant ut at det var en god ide å kjøre enda litt fortere da han skulle passere med for liten plass. Ikke gøy de siste sekundene før det smeller når man ser at det ikke kan gå bra! Traff heldigvis siden av bilen).

De fleste som kjører tungtransport og også veldig flinke til å vise hensyn så lenge man spiller på lag med dem. De fleste blinker til siden for å fortelle at det er klart for å kjøre forbi og legger seg godt til siden. Pleier alltid å takke med et blink med nødblinken, og stortsett alle svarer med et blink tilbake med lyshornet - En liten ting som for min del gjør det mye triveligere på landeveien. Noe av det verste er forøvrig folk som ikke hilser når man stopper eller rygger for dem, burde vært grunn god nok til å miste lappen.

Er heller ikke flaut å slippe frem de som vil kjøre fortere enn en selv uansett hva man kjører eller blir tatt igjen av (bortsett fra gamle ektepar i skoda med hatt og bedehuskrøller)! Har mistet et par ferger etter hvert pga. folk som synes det er fint å ligge 10 under fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...