Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Påstandene om at bremselengen på personbil er 20 m i 80 km/t er helt på jordet!

Fyll inn tallene som mangler her:

http://www.larvik.kommune.no/sections/t ... ekning.htm

Merk spesielt teksten nederst på siden:

"Jo tyngre en bil er, jo lenger bremsestrekning får den."

Noe for enhver å tenke på....!!

20 meter i 80 km er nok vanlig. Den kalkulatoren du har lagt ut der er enten noen tiår gammel eller skal få med de dårligste bilene innenfor regnestykket. Min bil har f.eks en bremselengde på 36,4 meter fra 100 km/t uten reaksjonstid, mens kalkulatoren viser over 49 meter når jeg setter reaksjonstid til 0, det er typisk bremselengde på en dårlig og billig SUV.

Gode dekk har utrolig mye å si for bremsestrekningen!

Synes ellers det er sagt mye fornuftig i denne tråden som jeg kjenner meg igjen i.

Kjører mye langkjøring med vanlig bil i jobben og har stor respekt for folk som har mot nok til å ratte et beist på 50 tonn på dårlige norske veier, og har blitt imponert mange ganger over hva som faktisk kan gå bra av passeringer på smale veier osv. pleier og å ha i bakhodet at det er jeg som får kjenne det hvis jeg skulle bli innblandet i en ulykke med de. (Noe som også skjedde for et år siden da jeg, og bilen bak, stoppet for et møtende vogntog som fant ut at det var en god ide å kjøre enda litt fortere da han skulle passere med for liten plass. Ikke gøy de siste sekundene før det smeller når man ser at det ikke kan gå bra! Traff heldigvis siden av bilen).

De fleste som kjører tungtransport og også veldig flinke til å vise hensyn så lenge man spiller på lag med dem. De fleste blinker til siden for å fortelle at det er klart for å kjøre forbi og legger seg godt til siden. Pleier alltid å takke med et blink med nødblinken, og stortsett alle svarer med et blink tilbake med lyshornet - En liten ting som for min del gjør det mye triveligere på landeveien. Noe av det verste er forøvrig folk som ikke hilser når man stopper eller rygger for dem, burde vært grunn god nok til å miste lappen.

Er heller ikke flaut å slippe frem de som vil kjøre fortere enn en selv uansett hva man kjører eller blir tatt igjen av (bortsett fra gamle ektepar i skoda med hatt og bedehuskrøller)! Har mistet et par ferger etter hvert pga. folk som synes det er fint å ligge 10 under fartsgrensen.

Kjell Z3:

Hvorfor blander du inn bremselengde UTEN reaksjonstid? Bestrider du at den vanlige bilist har reaksjonstid?

Og hvor har du det fra at en normal bil bruker 20 m fra 80-0?

Dessuten har vel Norge en gjennonsnittsalder på bilene på over 15 år....

Hansh:

Jeg kjører selv vogntog. Det er etterhvert blitt en utbredt "løsning" å la være å blinke til siden for å gjøre folk oppmerksom på at det er forbikjøringsmuligheter. Dette fordi det har vært en del ulykker som følge av dette. Det tar alltid "litt" tid før bilene bak skjønner at de kan passere......

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Spiller ingen rolle om vi regner med eller uten reaksjonstid så lenge vi gjør det samme med både personbil og vogntog. Vi kan måle bilens bremselengde, mens reaksjonstiden alltid er variabel. Poenget er at det er ingen normale personbiler som bruker 49 meter på tørr asfalt,kanskje en eller annen Koreaner eller kinabil, se på hvilke bremselengder bilene er oppgitt til så skjønner du.

Skrevet
vi kjører kanske ofter noe fortere an fartsgrensene. 80 i 60 og 90 i 70 og 80 soner.

Ja dette er jo holdningsskapende. Hva kan grunnen til at vi har 60-70-80 soner være? Joa, mange teite fartssoner (ring3??) Men på byggda er det en grunn til at det er f.eks 60..

Dere sier jo selv at dere har ugreie kjøretøy. Stopplenge i 80 er veldig mye lenger en i 60.

Det er jo mange som gjør dette og jeg fryder meg like mye når onkel blå tar idiot sjåfører som noen tok ansvar for og meldte ifra om. De nye skivene gør jo dette arbeidet mye raskere også :)

Også; Jeg hjelper gjerne yrkessjåfører som ter seg i trafikken og det får jeg igjenfor stort sett. MEN idioter som bruker 1000metere i ræva mi når jeg ligger i 120 (på motorveien) DE slippes ikke forbi.

Ellers gjelder aktsomhet og hensyn alle som ferdes i trafikken og jo mer "unormalt" kjøretøy man har jo viktigere er dette.

Skrevet
Spiller ingen rolle om vi regner med eller uten reaksjonstid så lenge vi gjør det samme med både personbil og vogntog. Vi kan måle bilens bremselengde, mens reaksjonstiden alltid er variabel. Poenget er at det er ingen normale personbiler som bruker 49 meter på tørr asfalt,kanskje en eller annen Koreaner eller kinabil, se på hvilke bremselengder bilene er oppgitt til så skjønner du.

Et kjøretøy tilbakelegger ca 22 m på 1 sekund i 80 km/t.

Skal vi bare se bort fra det,mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...