Gå til innhold

Er dette lov?  

27 stemmer

1. 1. Er dette lov?

• Lov.
      6
    • Ikke lov.
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har bare 1 blinklys på bilen.

Så lurer på om det er lov å fjerne det andre å bare tette igjenn?

har sett at det er masse varebiler som ikke har blinklys på sidene.

og har forhørt meg med en kjøreskole lærer, han mente at det var lovelig så lenge man kunne se et blinklys uavhengig av vinkel.

Skrevet

Dette er kopiert i fra Lovdata.no

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... %d8relys&&

Litt mye tekst, men det du trenger å vite står her.

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

RETNINGSLYS 5.

Bil skal ha minst to lykter foran, minst to bak og minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys.

5.2

Retningslys foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innenfor de vinkler som er angitt i nr. 5.3.

5.3

Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover fra et vertikalplan gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15 ° over til minst 5 ° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15 ° over til minst 15 ° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer.

Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5 ° til minst 60 ° , målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

Du bør forresten ikke ha en avstemning på et diskusjonsforum som grunnlag for det du gjør. Folk har mange forskjellige meninger, som ikke alltid stemmer helt.

Skrevet
Er det ikke en del importerte E36(+ evt andre modeller?) som ikke har blinklys på sideskjermene i utgangspunktet?

Jo, jeg har ikke blinklys på siden pga dette..

Er også mange med helt feilplasserte lys og uorg blinklys.

Men man skal vel ha sideblinklys i norge, tilogmed boblen min som iallefall ikke trenger det, har ettermonterte sideblinklys.,.

Skrevet

En kompis har en e36 som ble tatt inn i Norge i 2000. Den ble godkjent uten blinklys i skjermer. Han har fått anmerkning(1.feil) for dette på alle EU-kontroller.

Skrevet

har hørt om mange som har gått gjennom eu ute blinklys i forskjermene. Kan hende de har vert sløve på eu kontroll og ikke lagt merke til det. Ikke vet jeg. Men mener jo at det er påbudt. Personlig har ikke jeg heller. Kjøpte meg nye forskjermer uten hull til blinklys og fellte inn luftinntak istedenfor. Får jeg mangel på eu, så er det vel bare å kjøpe speil med blinklys??

Skrevet
jeg gjikk gjennom eu nettopp uten blinklys på den ene forskjermen, fikk bare en 1'er. Ingen krise med andre ord=)

Tja, hvis ikke møter biltilsynet om en måneds tid da.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal erstatte de i skjermene med speil i blinklys hvertfall, org hvite blink er penest, evt sotete.

Er vel ingen BMW'er som har blinklys i speila fra fabrikk enda, eller?

Skrevet
Jeg synes det blinklyset er en billig erstatning mot å få en idiot i sida jeg da...

Så i tyskland kjører alle i sidene på hverandre? ert ert :lol:

Går utifra tyskerne også har fått EU kontroll? Men dengang var det ikke slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...