Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det egentli ulovlig å kjøre med grøftelys sammen med kjørelys? Fatter ikke helt problemet med dette. Er på ingen måte noe ubehag å møte biler som kommer imot med denne form for lys kombinasjon. Da er det heller verre med møtende biler som har xenon. Er mye regler som ikke er til å bli klok på her i landet. Men det må da ligge en begrunnelse bak dette forbudet??

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan ikke svare på nøyaktig hvorfor det er ulovlig da jeg ikke har noe og referere til.

Men kan jo alltids ytre min egen mening..

Jeg syntes det er veldig ubehagelig og møter biler som kjører med kjørelys + grøftelys fordi det blender. Iallefall hvis du bor litt utpå landet og ikke har lys langs veien.

Forøvirg så er det best for sin egen del og kjøre med bare kjørelys også, da du ser lengere med bare kjørelys enn kjørelys kombinert med grøftelys. Fordi grøftelys lyser opp rett foran bilen, men ikke lenger frem.

Denne tråden burde vel forøvrig ligget under Annet bil- & motorprat

Skrevet

Om kvelden er det ein del som har grøftelys+kjørelys som blendar ein del, så da skjønnar eg i grunn kvifor det ikkje er lov.

Men at det skal vere ulovleg også i dagslys skjønnar eg ikkje eit kvekk av...men slik er det i Norge... :?

Så lenge det er slik får ein berre prøve å køyre lovleg, evt. la vere å sutre den dagen ein får bot ;)

Skrevet
Fatter ikke helt problemet med dette.

Det er plagsomt, spesielt ved våt asfalt.

Hvorfor skal du egentlig ha dem på? De hjelper jo ingenting...

hjelper ingenting??? :shock:

synes de hjelper bra på i mørke jeg...

Skrevet

Javel? De lyser noen få meter. Sitter du og stirrer i bakken rett foran bilen din eller?

Tåkelys har KUN en funksjon i tett tåke - da uten nærlysene. Det forutsetter jo da omtrent gangfart.

Skrevet
Javel? De lyser noen få meter. Sitter du og stirrer i bakken rett foran bilen din eller?

Tåkelys har KUN en funksjon i tett tåke - da uten nærlysene. Det forutsetter jo da omtrent gangfart.

snakker om grøftelys ikke TÅKElys.

og ja, f.eks når jeg kjører plasser i skogen og smale veier hjelper di på.

Skrevet

Pr. definisjon... hva mener du er den funksjonelle forskjellen på grøftelys og tåkelys ?... :? ... Umiddelbart tror jeg det bare er et annet navn på den samme typen lys og da har de som hagenisse er inne på ingen vesentlig funksjon hvis hastigheten er mer enn 5-10 Km/t. Jeg tror vi kan konkludere med at noen åpenbart mener at det er tøft med ekstra lys foran og at de derfor velger å se bort fra at lysene faktisk blender mer enn de hjelper... "placebolys" med andre ord... :wink:

Skrevet

grøftlys og tåkelys er det samme..

og tåkelys/grøftlys/spredere+ parklys er bare lov viss det er tåke.

Skrevet

Pr. definisjon... hva mener du er den funksjonelle forskjellen på grøftelys og tåkelys ?... :? ... Umiddelbart tror jeg det bare er et annet navn på den samme typen lys og da har de som hagenisse er inne på ingen vesentlig funksjon hvis hastigheten er mer enn 5-10 Km/t. Jeg tror vi kan konkludere med at noen åpenbart mener at det er tøft med ekstra lys foran og at de derfor velger å se bort fra at lysene faktisk blender mer enn de hjelper... "placebolys" med andre ord... :wink:

har ikke kjørt så mye i tåke, men er en mercedes med orginale Grøftelys i hovedlykta. Mener det funker bra jeg da..merker det godt på smale veier og ikke for høye hastigheter.

ser tøft ut når man har separate grøftelys/tåkelys.

Skrevet
ser tøft ut når man har separate grøftelys/tåkelys.

Er vell der de fleste er, at det ser tøft ut. Har tåke/kurvelys på E30'n, men de hjelper meg ærlig og brutalt. Ikke en dritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...