Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har planer om ny bil til våren. Har lyst til å prøve en E39 - 523i.

Noen eiere som har lyst til å dele noen erfaringer med bilen?

Hva er generellt av vanlige feil og mangler på denne modellen.

Hva bør man være obs på?

Har et visst inntrykk at det er endel feil med E39....håper det er langt fra sannheten så blir interessant å høre noen erfaringer fra E39 eiere her.

På forhånd takk for alle svar

mvh

Knut J

Skrevet

generelle feil..

elfeil!!

ellers har du jo rust på bagasjeluke og panser da..

og porøs radiator.. veldig svak del..

jeg har hatt mye dårlig erfaring med e39 523ia 97/98 modell..

men jeg har hatt veldig mye morro med det og :P

det er en bil som tåler myyye juling :)

så lenge du vedlikeholder motoren så går den fint :)

varmgang er også et problem på disse motorene virker det som...

å hvis du er av typen som vil leke deg på vått føre osv,så har jeg ikke noe annet å si en at denne bilen er perfekt til det :D

velbalansert :)

Skrevet

servo har en tendens til å ryke på disse bila..

el feil er det nok av .. hehe..

men er ganske fornøyd med min 520 for det, veldig god å kjøre..

Skrevet

Alle feil kan komme ved dårlig vedlikehold. Det som er vanskelig å unngå er rusten som er nevnt. Spesielt den på bakluka. Den kommer nok før eller siden, spørsmålet er når. Å fikse noe sånt koster et par tusen hvis du kjenner en som lakkerer for deg.

Servoen holder så det greier seg. Feilen her er at folk ikke fyller riktig olje og de får varmgang , og poff - så har du et utlegg på 14000.- med ny snekke og det hele.

El komponentene i disse bilene er allergisk mot fukt. Men er ikke alle elkomponeneter det da ?

Problemet kan vel være litt forsterket siden e39 har så himla mange elkomponenter.

Vedlikehold og ivaretakelse er nok nøkkelen her også.

Motor er meget driftssikker.Riktig service i riktig mengde til riktig tid er stikkordet her også.

Men det er vel ikke noe annerledes på Bmw enn på andre typer biler.

Kjøp deg en bil som har mange stempel fra autoriserte Bmw verksteder. Da er de riktige oljene brukt på servo og motor. Er det fylt annen olje på servoen enn aft olje mer enn en gang så ville jeg styrt unna.

Kjøreglede får du i massevis. Komfort får du i massevis. Kvalitet får du i massevis.

Er du litt kresen og legger litt ekstra i det , så får du også en bil som er rikelig utstyrt.

Mine erfaringer er veldig gode. Lykke til med et godt valg !

PS. En ting irriterer meg. Bremseskjoldene og småstein.Trangt mellom bremseskjold og skiver. Småstein imellom og en forferdelig hylelyd. Lett å fikse , gratis å fikse , men irriterende til tider.

Skrevet

Tusen takk for alle svar:)

Flott at dere kunne gi meg noen pekere. Det er som dere sier viktig med vedlikehold. Det varierer like mye fra person til person som det er biler tilsalgs.

Da er ihvertfall jeg en erfaring rikere. Takk for link til kjøpeguide. Slike ting er uvurderlige.

mvh

Knut J

Skrevet

Jeg kjøpte nylig en '96 523i med 240 000 på telleren, så jeg er litt spent på denne. En NAF test i forkant av kjøpet avdekket ihvertfall ingen store feil.

Men det fulgte med en del kvitteringer helt tilbake til da bilen var ny, og det som pekte seg ut var f.eks bytte av sensormatte for airbag i førersete, et par bytter av åpningsmotor for bakluke, stadig feilkode på ABS sensor VF, fikset rust i bakluke og bakkant framdører (som forøvrig har kommet litt tilbake nå), samt bytte av en del foringer i bakstilling ved rundt 210 000 km.

Så dette kan være en pekepinn på hva en E39 teoretisk sett kan komme ut for i løpet av 240 000.

Skrevet

Har en 530d hvor jeg har full oversikt over historikken.

Kjørt 177.000 km og med unntak av et ledningsbrudd til føler for nivåreg og skifte av instrument grunnet døde pixler er det kun skiftet slitedeler. Begge belger på nivåreg, støtdempere forran, en lenkarm til stabstag bak, alle traversforingene bak.

Bilen føles fremdeles meget tight og fin. Hemmeligheten til at understellet har holdt så bra tror jeg at forrige eier aldri har kjørt på lavprofildekk. Jeg kjøpte 18-tommere med en gang jeg fikk bilen, men tror jeg skal selge de til våren da de forringet kjøreegenskapene ganske mye.

Skrevet

min 97 523i hadde gått 74k når jeg kjøpte.. gått 112k nå. bytta noen lyspærer utover normal service. utfra historikken har jeg funnet ut at vannpumpa har blitt bytta for noen år siden, ellers ikkeno...

Skrevet

Har en 97 528i med 88.000km på telleren. Topp bil. Har ikke hatt noen problemer, eneste er at jeg har resatt girkassa ved en diagnose, men deter jo ikke rare greiene.

Mange som sier det er mye feil osv, men mye er vel avhengig av vedlikeholdet... Jeg er allfall topp fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...