Gå til innhold

Erfaringer ang. ombygning fra 520 e39 til M5?


bmw-martin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Vurderer å bygge om min 520 e39 til M5 en gang i tiden. Etter som jeg forstår er det kostnadsfritt å omregistrere en 520 til M5, dersom 520en har vært registrert i Norge i over 10 år. Og at man skriver søknad til vegvesenet og får markert deler på M5en som skal stå i 520en når ombygningen er ferdig, samt en liste over alt som må være plassert over. Stemmer dette? Noen innvendinger?

Ellers så lurte jeg på om det er noen som har erfaringer ang. et slikt prosjekt, om det i hele tatt er gjennomførbart? Med noe hjelp fra mekanikere da vel å merke? Noen spesielle problem ved å bygge fra sekser til V8er? Hva med det elektriske? Noen som har møtt på store vanskligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om at noen har gjort det,koster nok for mye til å være lønnsomt,hele understellet må jo byttes,og vil man ha m5 så bytter man ut interiøret også.Bare felgene koster 35 000 for en felgpakke orginal style 65.

Altså, man finner jo en donorbil fra utlandet.. kryr jo av denne bilen i tyskland og prisen er jo latterlig i forhold til her til lands.

Er en som har bygget om hvertfall, en UF regga tidl. 528i, den lå til salgs på autodb husker jeg, vet ikke om den ligger der ennå..

Det er også en ombygget en som stod til salgs i vestfold et sted..

Så det er nok gjennomførbart om man har en komplett bil å plukke fra, tid og ork!

Hva biltilsynet sier er noe helt annet, da jeg ikke vet om bmw har gjort andre ting med chassis på M5 kontra din 520 osv, med tanke på forsterkninger osv.. dette skal ikke jeg uttale meg noe om, kanskje noen som har vært borti dette kunne kommet med et innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en kar som kjøpte seg komplett m5 understell, m5 fangere og diverse annet fra koed.dk. Var en skadebil. Så var vel forskjellig annet kosmetisk åsså. Betalte nermere 40k for alt. Hva dette var vitsen med å ha på en 520iA er en annen sak. Vil tro det er motoren som koster. Er enig i det Richie85 sier. Er nok best å få tak i en donorbil. At det er lønnsomt vil jeg nok ta meg den frihet å påstå. E39 m5 er vel en bil til 4-500000? Mens en 520 ligger vel alt fra under 100k til 200k. Alt etter stand og alder. Så du har hvertfall noen kroner å gå på for å si det sånn. Mener å huske jeg har sett en svenskregistrert e39 m5 til 185k på autodb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel best å sette i en 2 liter før han tar den inn til landet. Tror at flere ville gjort det på denne måten visst det var tilfelle. Så kommer dette med effektøkning, når bilen ikke har vert i landet i 10 år. Vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwomar, da må du i så fall ha en norsk skadebil som du tar karosseribytte på, og dermed får to ombygginger av M5en (først deler fra skadebilen, og så bygger tilbake til M5 og godkjenner etterpå). Mye jobb, og du får aldri igjen samme sum som for en original M5 når den selges, men at det er lønnsomt for å ha en M5 i eget eie, med lav inngangspris, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker for innspill...

Enklest å bare kjøpe M5 ja. Om lommeboken er enig tviler jeg litt på...

Har jo 520, så det blir jo egentlig ingen kostnader, M5 fra tyskland får man jo fra omtrent 90 000 + moms. 25%...Allikevel er det jo grisebillig...

Så forresten en M5 på finn med "NOS" anlegg og visstnok 550hk!

Denne var ombygd og lå med en pris på 349000,-

Så dessverre lite til skiltnummer eller noe som helst snakk om godkjenning fra vegvesenet..

Om man må begynne å forsterke i karosseriet kan det jo fort bli mye arbeid.. Er ikke ulogisk at M5 kan ha rørforsterkninger i karosseriet.

Litt OT, men anyways: Var inne på schmiedmann.com her en dagen og leste om motorombygning. 26k for å få tak i 3.0 Liters motor blokk som da yter en plass mellom 220 og 230 hest. Det stod her at dette var lovlig å gjøre, og at den gamle motorblokken skulle sendes for retur.

Er det lovlig - lovlig? Eller må man forbedre understell og bremser for så å ha time hos biltilsynet og omregistre bilen med 230 hest og betale tusenlapp for hvert enkelt hest i avgifter?

Må man sende blokka i retur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på dette med M5n som ligger på Finn med NOS..

Personlig ville jeg hvertfall holdt meg unna en slik bil med sånne oppgraderinger.. den bilen har aldri hatt norske skilt og stått til salgs X antall ganger.. Hvorfor noen monterer lystgass anlegg i den M5 er også noe jeg setter spørsmålstegn ved.. Og da lurer jeg på hvordan har livet til den bilen vært?

Arbeidet med lystgassen tror jeg ikke er noe problem, i og med at det er PitStop som har montert dette.. Leste en artikkel om den bilen for noen år tilbake hvor bla. bmw emblemet i rattet måtte vike for familieskjoldet.. samme gjaldt i grunn alle emblemene.. uten at det skal ha noe innvirkning på bilen..

om du skal ha deg donorbil, ville jeg funnet en hel bil i tyskland som forhåpentligvis har vært eiet av en entusiast og blitt fulgt opp.. og riv over alt fra denne.. om det koster litt, så vet man hvertfall hvordan bil man har fått seg :) men har du tid og penger, så hadde det vært moro! hvertfall for å ha for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...