Gå til innhold

KingB's E34 M5 DriftWaggon 2012 Edition


KingB
 Share

Anbefalte innlegg

Da kommer det en aldri så liten update fra KingB her!

Først litt info:

Bremser levert til M5 (1990-1994) er ikke spesiellt rå sammenlignet med dagens moderne bremser. (315mm skiver i front og 300mm skiver bak. Begge med 1-stemplede kalippere.) Til gatebruk fungerer det fint, men til hardt bruk som f.eks banekjøring holder de ikke mål. BMW M5 er en svært tung racer, og selv om stempelet i frontkalipperen er stort - hjelper det ikke. Ett stempel vil under påkjenning skape mye varme til kalipper og skive - noe som gir gradvis dårligere og dårligere bremseeffekt. Dette skjønte også BMW sine ingeniører, og fra og med 1995 og nyere ble M5 modellene utstyrt med 4-stemplede kalippere og vesentlig større skiver. 345mm "flytende skiver" i front med aluminiumsnav og 328mm bak.

Noe som er interressant er at 1.gen E34 M5 bremser har en bremsefordeling på 70:30, mens -95 modellene har 66:34. Tallene høres kanskje ikke bemerkelsesverdige ut, men faktum er at balansen i bilen blir mye bedre samt at bremsekraften økes betraktelig!

Ok, nok lektyre!

Min bil brukes hovedsaklig til banekjøring. Jeg har 1.gen bremser med EBC Blue stuff klosser, Black Diamond skiver og stålomspunnede slanger. Bremsene fungerer greit siden jeg har oppgradert noen komponenter, men fortsatt ikke godt nok!

Jeg vil ha bedre bremser og har vurdert lenge frem og tilbake. Hva vil fungere bra? Hva ønsker jeg?

Det må være noe som fungere og griper skikkelig godt! Jeg vil ikke ha kalippere i neonfarger med rare logoer på! Det er som kjent ikke sjelden at Satans vegvesen stopper meg på vei til biltreff.... Store fargesprakende bremser med logoer som umiddelbart røper at dette ikke er en org BMW del lokker uten tvil kontrollørene. Mitt ønske var å få tak på -95 mod bremsene! Dette har vist seg å være tilnærmet umulig. I flere år har jeg søkt nettet verden rundt....

Meen.... Til min store glede!! Plutselig dukket det opp et komplett sett i Gøteborg! Da var det bare å hive seg på hjul å hente hjem. Som sagt så gjort! Så nå blir det store originale M5 bremser på sladdevogna! Bremsene plukkes i småbiter, overhales, sandblåses, lakkeres profft og monters på bil! Håper på god forbedring! :)

kzhvzbe6rk8g6xedrhu0.jpg

1d0rndrbrd89q9nwr87t.jpg

yjyyipn7drjqvq4sfpue.jpg

bug9yutjbxi7hqq15foa.jpg

9s8bqixyl99xbuunb025.jpg

dpujdyrfi36g816bvtp8.jpg

tbf7r35q073qdpe29hoh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...