SiLvEr_ Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Hei. har prøvd å leite i forumet uten hell så prøver en tråd her. Kjører en e39 523. altså 5 serie med 2.5 liters vanos motor på 170hk. Er d slik å forstå at e39 525 er diesel? så altså neste bensinmotor som e39 er levert med er 2.8/ 528? OG er ikke "523"-motoren (som er 2.5) levert i e36 som 323 med likt antall hester, mens 325 igjen er også en 2.5 men har da over 190hk?? Noen som skjønte det? hehe... egentlig så er spørsmålet Hva er forskjell på min 2.5 (170hk) og den 2.5`n (192?hk) som står i e36 325? kan tenke meg det er forskjell på innsug, topp, ventiler, kammer og ecu?
Steffan C Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Hva er forskjell på min 2.5 (170hk) og den 2.5`n (192?hk) som står i e36 325? Din motor (M52B25) har et strupet innsug. Dette pga noe avgiftgreier i Tyskland mener jeg. Skifter du til M50B25 innsug, så er du nok oppe i rundt 192 HK. En annen forskjell på din motor og E36 motoren, er at du har aluminiums blokk. M50 motoren har støpejernsblokk.
SiLvEr_ Skrevet Januar 1, 2008 Forfatter Skrevet Januar 1, 2008 takk for svar. ikke værre altså. men er innsugene lik i utforming og slikt på utsiden slik at d skal stemme med resten av slanger, kontakter og innsugsrør? og har M50B25 samme ecu og luftmengdemåler som M52B25?
kazynor Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 må nesten stjele topicen her og spør om det samme er mulig med en m50b20? sette på innsuget til en b25 og få mer effekt? eller må man justere mye annet og?
AC Schnitzer Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Leste på bmwccn at noen mente at 323 måtte ha et hk antall som ikke var langt unna 325, 190hk. Altså at 323 har mer enn 170hk som er oppgitt. Hvis du søker litt så finner du det kanskje, bmwccn.no. kazynor: Er det ikke bare på B28 at folk setter på annet innsug for litt mer effekt. De bruker vel innsuget fra M50B25
Sir Hofstad Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Brukte 2,5 innsug osv på 2,0, men det gjaldt M20.
BreitBau Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Tror det vil ha liten effekt å sette på B25 plenum på en B20.. Hovedsaklig begrunner jeg dette med at siden plenumet er større, men motoren ikke trenger like mye luft, vil størrelsen på hvert enkelt plenum-rør gjøre at lufta går saktere inn i sylinderen.. Det at lufta kommer saktere inn i sylinderen gjør at du får dårligere fyllingsgrad som igjen fører til tap av hestekrefter.. Så stort er ikke nødvendigvis best.. Spørs akkurat hvor mye luft motoren din EGENTLIG trenger.. Husk at det er en sugemotor.. Den skal ha RIKTIG motstand både før og etter.. B28 får merkbart mere effekt da denne får riktigere mengde luft ved bruk av B25 plenum.. Når dette er sagt, så skal det legges til at selv B25'en får for lite luft med sitt plenum. Gassspjeldet er på 65mm.. På en motor av den størrelsen bør det vel være 80mm.. Om ikke mer.. Kommer litt an på.. Min higer når veldig etter luft..
SiLvEr_ Skrevet Januar 2, 2008 Forfatter Skrevet Januar 2, 2008 Når dette er sagt, så skal det legges til at selv B25'en får for lite luft med sitt plenum. Gassspjeldet er på 65mm.. På en motor av den størrelsen bør det vel være 80mm.. Om ikke mer.. Kommer litt an på.. Min higer når veldig etter luft.. så m50b25 innsuget er bygget for mer luft slik at d skal i teorien øke effekten på min motor?
BreitBau Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Når dette er sagt, så skal det legges til at selv B25'en får for lite luft med sitt plenum. Gassspjeldet er på 65mm.. På en motor av den størrelsen bør det vel være 80mm.. Om ikke mer.. Kommer litt an på.. Min higer når veldig etter luft.. så m50b25 innsuget er bygget for mer luft slik at d skal i teorien øke effekten på min motor? Du har jo en 2,5 liter.. Så ja.. Det vil jeg nok mene og tro.. Men jeg vet det hvertfall lønner seg på en B28... men det er ikke bolt-on.. Desverre.. Trenger noen adapterplater, men disse er å få kjøpt.. Plenum-trimming er veldig utbredt i US of A
Steffan C Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 må nesten stjele topicen her og spør om det samme er mulig med en m50b20? sette på innsuget til en b25 og få mer effekt? eller må man justere mye annet og? Tror nok det er lite å hente på det, siden B20 toppen har mindre innsug & eksosventiler!
Haug530D Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 takk for svar.ikke værre altså. men er innsugene lik i utforming og slikt på utsiden slik at d skal stemme med resten av slanger, kontakter og innsugsrør? og har M50B25 samme ecu og luftmengdemåler som M52B25? M50 innsuget er litt større, jeg måtte modifisere festet til Servo olje tanken litt, jeg måtte også ha en adapterplate til M50 innsuget i tilegg måtte jeg ha en slange som var litt lenger, dette var til veivhus utluftningen. Man bytter ikke Ecu og Luftmengdemåler.
SiLvEr_ Skrevet Januar 2, 2008 Forfatter Skrevet Januar 2, 2008 M50 innsuget er litt større, jeg måtte modifisere festet til Servo olje tanken litt, jeg måtte også ha en adapterplate til M50 innsuget i tilegg måtte jeg ha en slange som var litt lenger, dette var til veivhus utluftningen. Man bytter ikke Ecu og Luftmengdemåler. akkurat. ikke store operasjonen altså? manifoilden passer med skruer og bolter? den adapterplata hvor fikk du tak i den? festet og slangen er vell d minste problemet. ble det noen merkbar forskjell på bilen etter du byttet innsuget? og vil du anbefale det mht totalpris for innsug og div?
morteym Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Har bare skummet veldig fort gjennom noen innlegg her. Å bytte innsug for å få mer effekt blir vel mer som å flytte hk fra midten av registeret (der du bruker de vanligvis) og opp i toppen slik at du får mer makseffekt samtidig som du mister effekten der du bruker den mest ved vanlig kjøring.
BreitBau Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Nja..faktisk ikke det jeg har hørt når det gjelder B28'en.. Da skal et bytte gi endel mer effekt over hele registeret.. Dette fordi denne er bygd opp på B20 motoren (?)
Haug530D Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 M50 innsuget er litt større, jeg måtte modifisere festet til Servo olje tanken litt, jeg måtte også ha en adapterplate til M50 innsuget i tilegg måtte jeg ha en slange som var litt lenger, dette var til veivhus utluftningen. Man bytter ikke Ecu og Luftmengdemåler. akkurat. ikke store operasjonen altså? manifoilden passer med skruer og bolter? den adapterplata hvor fikk du tak i den? festet og slangen er vell d minste problemet. ble det noen merkbar forskjell på bilen etter du byttet innsuget? og vil du anbefale det mht totalpris for innsug og div? nnsuget fikk jeg brukt fra GS bildeler til ca 1000,- spenn, adapterplaten kjøpte jeg fra understeer.com. det du skal ha der er: Eurosport High Performance E36 2.8L & 3.2L M50 Intake Manifold Conversion Kit Jeg vil si at jeg merket det ja, jeg fikk også tak i ett større Gasspjeld + ASC, så bilen drar bra fra ca rundt 2000rpm med gasspjeldet vel å merke. Om jeg vil anbefale det? tja, hvis du er villig til å bruke 5000,- pluss minus for å hente ut noen ekstra hester så er det bare til å slå til, jeg ble nå fornøyd i allefall. Du får også kjøpt komplett innsug med adapterplate herfra: http://www.namotorwerks.com/products/de ... I=221/PA=0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå