John H Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Ja..Da har eg gode nyheter til de som vil bytte om til multifunksjonsratt i e46. Det har vært endel spørsmål rundt dette og da ikke minst fra meg selv, men etter mye leting på nettet bestemte eg meg for å bytte mitt eget ratt som var løsnet fra kransen og forferdeligt å kjøre med. Bilen dette er gjort på nå er en 99' 318i. med det rattet som blir levert med multiknapper orginalt. Husk at det ble byttet ratt i faceliften.Men er likt på e46 oppover, samme ledninger. Dette byttet ombefatter e46 med firer eller sekser, kobling av lys og knapper i rattet + cruisekontroll for de som har sekser. Går an på m43 også, men da må det kjøpes en el. del til gasspjeldet som styrer dette..Det har ikke eg gjort på min, men skal visst gå fint an. Det står en diy på www.autopower.se som var den eg fulgte, gjorde noen ting litt annerledes så derfor lages denne nå og som eg regner med moderatorene legger til i DIY delen. So here goes.. Det som trengs før du begynner denne operasjonen er : *Ratt, med multiknapper som passer til din bil. *Du trenger også et kabelsett med delenr : 61120016012, koster 190kr hos gsbildeler. Ringer du til bmw sier de at det ikke finnes til denne bilen, men det gjør det altså! Til nyere modeller finner de det settet du trenger. *Litt verktøy, avbiter el. kniv, skralle med 17 pipe til ratt mutter, loddebolt og torx nøkkel T30. Det første du gjør er å koble ifra batteriet. Ta av begge poler. Vent en liten stund ca.10 min før du begynner å skru av rattet . På dette rattet her er det torx skruer som holder airbagen, på nyere ratt er det en fjør som må presses inn. Det er to hull som er bakpå rattet, eg bruker et flattskrujern på denne typen, som går veldig fint. Ta bort airbagen og løs deretter bolten i rattet, da er rattet løst og du kan dra det av splinen. Her er det overettsmerke så passs på å treff det når du setter på nytt ratt. Nå må du løyse det dekselet som sitter på undersiden av rattet, du kan også løyse den som er på oppsiden da det kan være enklere å dele de fra hverandre da..Dekselet øverst sitter med en ekpansjonsbolt i plast, Det under sitter i 2 stk. Slik sak som man skubber inn så løsner den. Nå kan du egentlig koble til den delen av ledningsnette som skal på her, den delen med 3 ledninger som er løse. Disse har slike holdere på seg som smekker på plass i kontakten der de skal på. Kontakten er merkt med nr. og da skal den blå/svarte ledningen i position nr. 8, hvite/røde/gule ledningen i position nr.9 og den lilla/gule ledningen i position nr. 10 Legg ledningsnettet ved siden av det som ligger der fra før, evt strips det opp. Slik blir det Nå kan du løyse oppbevaringsrommet på venstre siden, 2 skruer øverst. Så lirke det ut Så tar du bort lista over lysbryterpanelet. Finn noe å bende den utover med, kan sitte litt godt. Sitter med 1 alu.spyd i hver ende. Nå kan du ta ut lysbryterpanelet, 2 skruer øverst. Det ser da slik ut på baksiden. Denne kontakten kan du ta ut og ta ifra hverandre viss du vil det for å få litt bedre plass. For å få ut hver del bare presser du de ut. Klypp opp litt av stoffet som ligger rundt ledningsnettet, slik at du kommer bedre til. Så tar du ut de to ledningene med samme farge som på det nye ledningsnettet altså, lilla/gul - pin 27 og hvit/rød/gul - pin 21 Bare å trykke i siden på kontakten så løsner de. Her vil man med det nye ledningsnettet bruke noen kontakter som tar stor plass og er litt arbeid å få på. Det eg gjorde var å avisolere litt innpå ledningen, klippe av kontaktene på ledningsnettet o lodde de isammen istedet, noe som eg mener er bedre. Ha på en krympestrømpe etterpå, eller godt med el.teip. eg brukte krympestrømpe. Så kan du stappe de på plass igjen viss du tok de ut. Disse ledningene er for å få knappene i rattet til å lyse og styre stereoen med. Nå tar du rundttøydelen på ledningsnettet igjen og teiper godt rundt der slik at alt sitter godt fast. Så putter du inn igjen lysbryterpanelet og skrur det fast. Lista kan også presses på plass igjen. Nå kan de som vil ha cruisekontroll, åpne panseret og boksen der kontrollboksen ligger. Helt framme ved ruta på venstre side. Låner bilder fra autopower her da eg ikke har gjort dette på min, da eg mangler den el. delen på gasspjeldet som gjør at eg får cruidecontroll. Her skal den blå/svarte kabelen trekkes igjennom en gummigjennomføring og kobles til position nr 27 i kontakten på bildet. Du kan nå sette på det nye rattet ditt, oppbevaringsrommet og resten av dekslene. Du har nå både lys og funksjonalitet i de nye rattet ditt. Det kan være du må til bmw og slette feilkode på airbag viss den kommer opp, men det gjorde den ikke hos meg denne gang. Så nå funker alt! Jobben er gjort på 1-2 timer og er gratis, bmw skulle ha 2500kr for denne jobben folkens! Veldi enkel jobb som de aller fleste vil klare tror eg. Håper noen kan ha hjelp av denne vertfall. Lykke til!
Mack10 Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Utrolig bra DIY, regner med denne blir lagt inn på DIY siden Du har original spiller ikke sant!? For jeg har Pioneer spiller i min og lurer litt på om jeg må ha et adapter til denne før jeg får min til og virke? Noen som vet noe om dette? Funnet et slikt adapter på ebay, men der står det 100 forskjellige spillere utenom min så klart.. Er en ganske dyr og ny spiller så syns det var litt rart!? Deh-p55bt tror eg den het. Takker for svar!!
John H Skrevet Januar 13, 2008 Forfatter Skrevet Januar 13, 2008 Utrolig bra DIY, regner med denne blir lagt inn på DIY siden Du har original spiller ikke sant!? For jeg har Pioneer spiller i min og lurer litt på om jeg må ha et adapter til denne før jeg får min til og virke? Noen som vet noe om dette? Funnet et slikt adapter på ebay, men der står det 100 forskjellige spillere utenom min så klart.. Er en ganske dyr og ny spiller så syns det var litt rart!? Deh-p55bt tror eg den het. Takker for svar!! Takker Eg har orginal cd spiller i men ja, men trodde pioneer var en av de produsentene som har bra med adaptere til sine spillere. Du kan jo spørre på en bilstereobutikk eller sende en PM til Mr.Stream eller Nautiluz, de har god peiling på slikt og du får nok et bra svar
Firefighter Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Fantastisk bra dette....var redd du kom til å få magesår om du ikke fant det ut....er det Anette som har tatt bildene...??? hehe nå kan du få fikse det på min E39
John H Skrevet Januar 13, 2008 Forfatter Skrevet Januar 13, 2008 Hehe, ja der va brannmannen på plass og ja! Pølsefingrane så er på bildene er faktisk pappen sine, han fant ut at han ville hjelpa t og da va da vanskeligt å komma til liksom. Ja du får kjøpa deg et nytt ratt no så får me kobla litt Satsa på at da kjeme i DIY delen, har sett fleire DIY i det sista som ikkje har komme på plass..muligt moderatorane har da travelt?
Hansh Skrevet Januar 22, 2009 Skrevet Januar 22, 2009 Hadde stor nytte av denne DIY'en, men tenkte jeg skulle oppdatere den med info om montering av knapper på ratt som sitter i bilen fra før siden det var mitt utgangspunkt. Burde kanskje vært samlet med andre DIY siden det fortsatt er en viss interesse for dette? Kjøpte knapper for rattet (sportsratt med rund airbag) inklusiv nødvendige kabler, skjøtestykker og strips hos koed.no, del nr. www12422. Dette er alt som trengs av deler. PASS PÅ AT DU FÅR DELER SOM PASSER DITT RATT! Slik så rattet ut før jeg begynte: 1. Slik ser den nye knappesatsen ut: 2. Først må airbagen fjernes fra rattet. Begynn med å kolbe fra minuspolen på batteriet og vent en liten stund slik at systemet for ladet seg ut (10 sek. i følge, Haynes-boken, 10 min. i følge andre. Jeg ventet vel ca. 5 min. og det gikk bra). For å løsne airbagen stikker du et skrujern inn i hullet (markert med pil på bilde 3) på tverrs av rattstammen mens du drar litt i samme side av airbagen. Gjør det samme på andre siden av rattet, så skal airbagen være løs bortsett fra to ledninger (Se rød ring bilde 4). Løsne disse og legg airbagen forsiktig fra deg. 3. 4. På baksiden av nedre eike på rattet (den todelte på mitt) sitter det to torx-skruer, skru ut disse (Piler bilde 5 og blå ringer bilde 7) 5. Skru ut de to torx-skruene markert med røde piler på bilde 6 og dra deretter fremsiden av rattnavet forsiktig av. Sitter fast med flere klips, deriblant 2 (markert med blå piler på bilde 6 og gule ringer bilde 7) som jeg klarte å knekke. Dette gjorde ikke noe da de sitter på delen som skal erstattes med ny knappesats. 6. På baksiden av delene du nå løsnet fra rattet er det fire torx-skruer (røde ringer bilde 7), skru disse ut og skru nederste del sammen igjen med den nye knappesatsen. Under den gule ringen på venstre side av bilde 7 kan også kontakten for tilkobling av knappene sees. Her skal den ca. 15 cm lange kabelen med hvit kontakt i begge ender kobles til nå (eneste kabelen som har ferdig kontakt og som passer). Andre enden kobles i kontakten i rattnavet markert med rød pil på bilde 4, til høyre for kabelen som står der fra før. Trykk så fronten på rattnavet på plass igjen og skru det fast med de fire skruene. Koble til de to ledningene på airbagen og trykk den på plass igjen i rattet. 7. Nå skal rattet se ut som på bilde 8 og 9, og du kan fortsette å trekke kabler som beskrevet i den orginale DIY'en. Lykke til! 8. 9. Med forbehold om feil.
heineoen Skrevet Mai 7, 2009 Skrevet Mai 7, 2009 Har du montert på den delen til gasspjeldet nå John H? Eller vet du hva slags del det er snakk om?..
heineoen Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 *bump* Og hvorfor blir ikke denne lagt i DIY?
Sungam Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Det er ikke mulig å update de bildene i første post :Ddet er nesten ingen av de some virker nå.
John H Skrevet Desember 21, 2009 Forfatter Skrevet Desember 21, 2009 Wow, hadde glemt ut denne tråden litt eg! Har fikset bildene nå, my mistake! Veldi bra tillegg der Hansh!! Passer helt fint inn der den Godt Jobbet! Hvorfor denne enda ikke er lagt inn i DIY tråden kan du spørre om, mange som har spurt meg om flere ting ang. rattbytte osv. og de hadde vært veldi behjelpet med denne tråden da. Så hvorfor ikke spør meg! Ligger masse gode DIY'er her ute som ikke er lagt inn..er rett og slett irriterende. Fy Moderatorer, flytt denne der den skal ligge!
Sungam Skrevet Januar 11, 2010 Skrevet Januar 11, 2010 John H takk for update av bilder! Får se om jeg våger meg utpå selv med rattskifte
s0lberg91 Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Skal ettermontere dette på min E46! Snakket med BMW Hønefoss og de sa at det eneste jeg måtte gjøre var å bytte ut dekselet over air bag'n imot multifunksjonsknappene. Må dette programmers etterpå? Trenger ikke å trekke noen kabler osv? Generelt plug and play?
Hansh Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Skal ettermontere dette på min E46! Snakket med BMW Hønefoss og de sa at det eneste jeg måtte gjøre var å bytte ut dekselet over air bag'n imot multifunksjonsknappene. Må dette programmers etterpå? Trenger ikke å trekke noen kabler osv? Generelt plug and play? Jeg måtte ikke programmere etter å ha byttet dekselet du snakker om, og det var egentlig veldig enkelt og greit å gjøre. Lykke til!
s0lberg91 Skrevet Juni 24, 2010 Skrevet Juni 24, 2010 Sånn da var det gjort! Måtte ikke programmere! Kjempe fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå