Gå til innhold

Skifte av støtdempere, Haynes vs. Berkley


GunnarEP
 Share

Anbefalte innlegg

At man tar løs bremsekalip'n er vel avpraktiske årsaker i og med at må presse ned sulamitten for å få fjerbeinet ut fra skjermbuen. Og da blir det vel endel strekk på bremseslagen som kan være ugunstig.

Samme med bremeskiven vel noe letter å jobbe hvis den ikke er der, meget lett å ta av når man først har fjerna bremsekalip'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley var det ja :) . Takker for svar, da demonterer jeg bremseskivene også.

Ellers sliter jeg med at dekket tar i fjærskåla på det gamle fjærbeinet med mine nye vinterdekk (195/65-15). 205/60-15 er original dekkdimensjon, men jeg synes det er rart at det ikke går med dekk som bare har 1 cm større rulleomkrets. Dette slipper jeg vel med de nye demperene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley var det ja :) . Takker for svar, da demonterer jeg bremseskivene også.

Ellers sliter jeg med at dekket tar i fjærskåla på det gamle fjærbeinet med mine nye vinterdekk (195/65-15). 205/60-15 er original dekkdimensjon, men jeg synes det er rart at det ikke går med dekk som bare har 1 cm større rulleomkrets. Dette slipper jeg vel med de nye demperene?

avstanden fra dekk til fjærskålen vil jo være lik om du skifter demperne, fjæren sitter jo over fjærskålen, så det er jo der vandringen er, hvis ikke fjær/demper er så utslitt at det forandrer hellingen på demperne, da kan det jo bli borte ved å skifte dempere ja.

Dersom du ser på bildet så ser du den loddrette pilen, avstanden her vil i utgangspunktet være lik, men dersom demperen beveger seg i den vannrette pilens rettning vil ikke den loddrette vandringen være lik lenger.

dersom demperen beveger seg inn mot bilen så blir det mer klaring mellom dekk og fjærskål, noe en ny demper vil nok gjøre.

Her er bildet:

j9etunav7swssb3hxo6r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verken å fjerne kaliper eller skive, byttet selv støtdempere på min e36 igår. Alt du trenger å løsne er de 3 boltene nede på demper/fjerbein, og de 3 boltene på toppen av støtdempertårnet, så er den løs. Boltene nede løser du me en 18mm pipe, (snodig dim.) oppe er det 13mm. Når jeg skulle montere de nye fjærene på demperne måtte jeg lage meg en nøkkel som var åpen i topp slik at jeg fekk holde igjen demperstanga med umbrako mens jeg satte på låsemutteren. Dette gjorde jeg ved å borre et hull i en flattjernsbit som jeg sveisa en 22mm pipe i. For de som ikke har tilgang på verktøy får en sikkkert kjøpt noe til formålet på biltema etc..ellers trenger du fjørklemmer. Skift gjerne også tårnlager når du først har dette demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...