Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvordan bil har du? det er ille det! Like ille er det å høre: "Jæj sjører på sjosken å sjøper sjylling jeg" KJ, lyden er i ferd med og forsvinne! SKREMMENDE utvikling!

Hører ikke så mye her inne..så uttale slipper vi heldigvis :)

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
En med dysleksi fortalte meg en gang hvordan det var for han. Han kunne lese et spørsmål på en prøve, han skjønte ikke spørsmålet fordi han leste feil, og uansett hvor mange ganger han leste spørsmålet ble det like rart, leste altså samme feil hele tiden. Så måtte han spørre læreren om det merkelige spørsmålet, og når læreren leste det ble det ganske selvagt for han også. Så selv om en dysletiker leser innlegget sitt mange ganger er det ikke sikkert at han finner alle feil. Jeg fatter ikke at folk kan bry seg om ord som er stavet feil. Når man skriver "motespråk for pakistanere" er det noe annet, f.eks hvem olje osv.

Kunne ikke vært mer enig.

de som prøver skal man ikke si noe om. men er det som absolutt ikke gjør en innsats(dialekt, pakkis norsk osv.)

Skrevet
Hvordan bil har du? det er ille det! Like ille er det å høre: "Jæj sjører på sjosken å sjøper sjylling jeg" KJ, lyden er i ferd med og forsvinne! SKREMMENDE utvikling!

Hører ikke så mye her inne..så uttale slipper vi heldigvis :)

sant nok! Men når den yngre garde av F.eks. nyhetsopplesere på Radio/TV. gjør nettopp dette, så går det "Ad undas"

Skrevet

Litt ved siden av topic, men allikevel samme sak;

-har også lagt merke til at det ofte er mye skrivefeil i annonser for firmaer innen bilbransjen, det være seg tuning/felg & dekk/ bilpleie osv. Ikke det at jeg bryr meg noe om det, budskapet kommer jo som regel frem uansett, men rart at disse firmaene ikke får noen til og lese korrektur for seg...

En ting er privatpersoner på forum osv, har man skrivevansker er det ikke nødvendigvis noe man kan noe for, men firmaer burde klare rettskriving i annonsene sine.

Skrevet
De som har dysleksi må selvfølgelig unnskyldes for at de har et lite handikap der, men slik er det bare. Verre med de som skriver på alle slags dialekter og ikke gjøre et forsøk på å skrive skikkelig bokmål!

Helt enig! Dysleksi er å regne som et handikap!

For min del skulle det vært påbudt med BOKMÅL! :twisted:

Skrevet

skjønner egentlig ikke vitsen med og lage en så stor greie av denne tråden her. vi som har dystleksi kan ikke noe for det. vi er født sånn.

dette er dystleksi.

Dysleksi eller ordblindhet er en spesiell form for lese- og skrivevansker som er forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk, og motsatt omforme muntlig språk til skrift. [1] Selve ordet dysleksi er sammensatt av ordene dys og lexia, og betyr rett oversatt «vansker med ord». Disse vanskene kan også forekomme hos høyt begavete individer. Et eksempel på dette er det avdøde geniet Albert Einstein.

hentet fra wikipedia

Skrevet

jeg har også dysleksi

jeg har ikke snøring på hvor man f.eks. skal sette komma og slikt. aldri skjønt så derfor bruker jeg det ikke!

Hvordan bil har du? det er ille det!

Hva er feil med det? jeg ville både sakt det sånn og skrevet det sånn:P

Skrevet

Det riktige vil vel være "hva slags" eller "hvilken" bil har du?

Det her er vel et litt håpløst tema, som kanskje burde vært tatt i tulletråden, men det er jo tydelig at det engasjerer! ;)

Skrevet

Det er helt greit at folk har dysleksi, man kan ikke gjøre noe med det.

Etter min mening er det ikke de med dysleksi som er problemet her, men de som er syke etter oppmerksomhet.

Alle disse som vil henge ut andre personer for å være "kul"

Dette ser jeg på som et mye større problem.

Sier ikke det at jeg selv ikke har hengt ut noen eller prøvd å være kul, for det har vi alle i den ene eller den andre sammenhengen, men det finnes jo ei grense på hva som er normalt og hva som er overdrevet. :wink:

Skrevet
Er det bare jeg eller er det flere som har merket at veldig mange som er bilintresserte har litt trøbbel med norsk? Det er nesten litt trist å lese rundt på alle bilforum på nettet :)

måtte bare få det ut :P

Litt dysleksi siden du "glemte" stor forbokstav i siste setning? :P

Jeg skriver bestandig bokmål på forskjelliga fora da jeg skal gjøre meg forstått! Jeg er jo hardbarket nordlending, så prater en dialekt som jeg tror mange missliker. Dette derimot stopper ikke meg for å skrive dialekt på bl.a facebook og messenger, da bokmål blir veldig lite personlig og anonymt. Blir liksom galt å skrive bokmål da det ofte er en samtale i sanntid bare i skriftlig form ;)

Kan også legge meg på den lille bølgen som hater "sjøttdeig" og "sjino". Er ikke noe jeg hater mere enn det. Kan overleve om de snakker slik, men når noen til og med skal skrive det slik, da kjenner jeg at irritasjonen øker. Ellers liker jeg ikke små bokstaver i begynnelsen av setninger og etter punktum. Styrer bestandig bort fra salgsanonser der selger ikke bruker store bokstaver der de skal være, spesielt de som glemmer det i sitt eget navn :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...