-Martin- Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Hei. Jeg og min kjære planlegger bilferie sommeren 08' Det viser seg at vi skal bruke min tilårskomne E36 som nærmer seg 200'km Planen er å kjøre til Firenze, Italia. Videre til Nice, Frankrike. for så å vende snuten hjemover. Dette innebærer etter mine beregninger omlag 4500km. Jeg er igrunn nysgjerring på om det er andre her inne som har reist på tilsvarende turer i en eldre E36? Er det visse ting jeg bør undersøke/vite om før vi reiser? Problemer enkelte har opplevd med bil, eller reisen i seg selv? Bilen har nettop fått byttet bærearmer med nye bærekuler foran, nye dempere og fjærer og ny forbedret vannpumpe. Nåværende km stand er 195'km Om det skulle være tvil så er det her snakk om en BMW E36 320i 94' Limo.
Captain Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Jeg har hatt 2 e36 tidligere (se signatur), og begge disse hadde km.stand på rundt 150.000 da jeg eide de. 320en var ikke så ille, men 325en kjørte jeg ikke mer enn et par tusen km med mellom hver ting som gikk galt. Ingen e36 er like, om du har hatt bilen din en stund har du kanskje en feeling på om den klarer en sånn tur eller ikke? Uansett kan det jo kanskje være lurt og sende den på service før selve turen, og også få den sett over av verksted, om det er noe spes som bør byttes osv.
BRIO Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Ville ha tatt en storservice eller en driftstest på NAF. Sjekke spesielt register. Hadde registerkjedehavari med en 190e i Frankrike etter en tur via Cannes. Ikke mye gøy Det var da ok å være medlem av NAF som hjalp med tolk, hotell og hjemtransport av både folk og bil. Men jeg vil jo tro at bimmeren er noe tryggere en MBen da
MPowered Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Kjørt 2000km med en 325i som var kjørt 190.000 uten problemer hvertfall.
badsha Skrevet Januar 14, 2008 Skrevet Januar 14, 2008 kjørte ned mend min E36 98 mod 316I ned fra Norge til Amsterdam og tyskland i hastigheter mellom 150-190 0 problemer!!!!!! BMWn sa ikke host hark engang;) eneste problemet var da jeg måtte fylle på bensin omlagt ca tilsammen 3500 Km
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 14, 2008 Skrevet Januar 14, 2008 Kjørte i sommer med min 92 mod 318is fra Tromsø og helt til Norrköping sør for Stockholm og så tilbake. Etter all småkjøringen endte jeg opp med ca 4500 km, da det var litt ferie inni mellom flekkene også. Bilen var da gått 200 000 før turen satt av sted. Kan jo si det slik at vi fulgte de bilene som kjørte forbi oss, og de lå mellom alt fra 120 - 180 km/h, så turen gikk forholdsvis fort. Hadde INGEN problemer på turen, eneste at det var alt for varm i kupeen når vi tumla gjennom stockholms gater i rushen når det var 25 grader ute, og jeg som ikke har aircondition! Kongens armed kom ridene på hester rett forran oss Så 25 grader med sol og hestemøkklukt er så absolutt å anbefale Forbruk på ca 0,9 og en motor som tydeligvis koste seg på høyt turtall Var en fornøyelig tur. Men skal inrømme at jeg var litt nervøs selv ( Hadde med meg 10 liter vann på kanner i tilfelle noe skulle skje)
Truls 87 Skrevet Januar 14, 2008 Skrevet Januar 14, 2008 Sommeren 2005 hadde jeg en 1994 320 cab som jeg var nedover i europa med. Kjørte ca 520 mil på 6 dager! Mye kjøring på autobahn i høye hastigheter og jevnt turtall på mellom 5000 og 6000 i over 30 varmegrader. Både bilen og jeg storkoste oss hele turen. overhodet ingen problemer med bilen hverken da eller siden. (faren min eier den nå). Biltur i Europa kan anbefales på det varmeste. mye fint å se og en herlig frihetsfølelse. Vi nordmenn tenker ofte bare på autobahn og 200 km/t når vi hører Tyskland, men hvis man tar av autobahn og kjører bundestrasse så kommer man til mange flotte små bindingsverksbyer, hyggelige folk og god mat i store porsoner:D Sørg for å ha ny olje og filter og gode bremser.
Werther Skrevet Januar 14, 2008 Skrevet Januar 14, 2008 Du skal være uheldig hvis du får problemer. Har kjørt italia tur-retur to ganger med en gammel og nedslitt corolla i 130-200km/t, gikk brillefint det. Det viktigste er egentlig å bruke speilet, og ikke ligge i venstrefila uten grunn. Er en del nordmenn som gjør dette...
Dr_S Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 Har ikke vært lenger enn ca ved grensen til Tyskalnd med min ennå, men Europa-bilferie er genialt! Du merker forskjell i vegstandarden allerede når du triller av danskebåten Jeg ville byttet viftereim, olje og filter samt sjekket tilstand på vannpumpe og termostat. Husk at bilen får kjørt seg skikkelig hvis du skal på Autobahn, greit å ha kjøling osv på stell da
jcvold Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 hut som en kjempefin tur jeg kjørte på en mindre Europatur med min E36 320 for noen år siden ,og gikk fint det.kjørte ca 3000 km. er fin bil å feriere i.ligger godt på motorveien
-Martin- Skrevet Januar 15, 2008 Forfatter Skrevet Januar 15, 2008 Dette høres jo bare bra ut! Bilen skal EU-godkjennes i løpet av våren, så da får jeg jo en liten pekepin på hvordan det grovt sett står til. Ellers så blir det nok å bytte olje og andre slitedeler som ikke er byttet på en stund. Aircondition, Armlene og cruisecontrol er bilen utstyrt med, så da skal vi vel ikke lide får jeg håpe.
-Martin- Skrevet Januar 15, 2008 Forfatter Skrevet Januar 15, 2008 Lurer litt på å ta en Inspection II før turen også. Men hva innebærer det egentlig? Koster det mye? Er det evt. penger å spare på å ta det i Sverige, Danmark eller Tyskland?
BRIO Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 Jeg har ikke oversikt over alt som gjøres på InspII, men det blir foretatt en grundig gjennomgang av bilen og du får beskjed om ting som bør og må utbedres. En EU-kontroll er nærmest en vits i forhold til å få sjekke driftssikkerheten på en bil. Er nok noen kroner å spare på å ta servicen utenlands, men er jo lettere å reklamere hvis den er gjort i Norge. Bruk autorisert BMW verksted eller noen du vet kan bilen (En driftstest på NAF er ikke så kostbar som InspII)
Hansh Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 Lurer litt på å ta en Inspection II før turen også.Men hva innebærer det egentlig? Koster det mye? Er det evt. penger å spare på å ta det i Sverige, Danmark eller Tyskland? Er vel etter hvert mange eksempler på folk som har spart ganske mye penger på service i utlandet, og da stortsett Sverige, Tyskland og Øst-Europa. Bare husk at du egentlig skal betale moms for dette til vår kjære stat..
badsha Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 husk olje, bruker noe da du ligger ved høytturtall og høyehastigheter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå