Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
No var eg heldig, skulle til å lage ein sånn topic, men her var det jo allerede ein MED knall gode tips.

Kor kan eg få tak i stikksag til metall?

Helde berre bytte bladet eller?

Fungerer greit å bare bytte blad til et til metall..

Men en slik "vanlig" stikksag syntes jeg blir litt vrien å holde på med på annet en flater hvor man kan legge hele anlegget på sagen nedtil...

Men har ikke prøvd å skjære i en hjulbue før, så vet ikke hvordan det vil arte seg..

Skrevet

bruker ikke en elektrisk en da.. det er en som går på luft..

bare for å vie så er dette en sag man kan kjøpe på biltema.artikkel nr 15-1882. dette er en sag som er faktisk brukanes! jeg kjøpte min på wurth den kostet 8000.. er nå på service men var avhengi av en sånn her så kjøpte en på biltema..er ikke like god men får jo faktiski 16 stk for samme prisen.. latterlig mener jeg! kjøp biltema sin! er verdt å invistere i!

Skrevet
bruker ikke en elektrisk en da.. det er en som går på luft..

bare for å vie så er dette en sag man kan kjøpe på biltema.artikkel nr 15-1882. dette er en sag som er faktisk brukanes! jeg kjøpte min på wurth den kostet 8000.. er nå på service men var avhengi av en sånn her så kjøpte en på biltema..er ikke like god men får jo faktiski 16 stk for samme prisen.. latterlig mener jeg! kjøp biltema sin! er verdt å invistere i!

den funderte jeg på også, men har liksom ikke turt, kjøpte meg en luftmeisel dær, men den var nå så som så, ble nå hjelpa, menmen. bra d er noen som har litt posetiv erfaring da :wink: kanskje jeg skal kjøpe den alikevel da :)
Skrevet
vinkelsliper lager for stort kapp om man legger overlapp og skjærer. da får man borti mot cm å sveise igjen.. optimal "sprekk" er 2-3mm
2-3 mm er vel litt voldsom sprekk til så tynn plate det og vel? vil si maks 1 mm jeg da :o
Skrevet

For all del gjør det "bilopretter - riktig" når du skal skifte hjulbue, ellers lager du et rust bol.

Kunne godt vist deg hvordan du gjør det helt 100 % korrekt, hvis du bor i Oslo.

Skrevet

Sett først den nye hjulbuen inntitl den gamle og riss på biken langs den nye hjulbuen som du holder utenpå.

Eventuelt fest hjulbuen med wisegrip tang før du risser for å være sikker på at den står på rett sted.

Bruk en stikksag til og kappe med, kapp ca 1 cm under risset.

Bruk en falsetang og fals innover, øvre del av falsen må treffe risset nøyaktig.

Bruk andre enden av falsetangen til og lage hull i den nye hjulbuen, eller bor hull.

Pass på at hullene treffer i falsekanten slik at du kan sette sveisepunkt gjennom hullene slik at det treffer falsekanten.

Pensle falsekanten med sveiselakk for og gjøre sveisen/punktene rustrie,

det er som oftest punktene/ sveisen som ruster.

Fest så hjulbuen med wisegrip tenger og diverse andre sveistenger.

Begynn så med og punkte hjulbuen i hullene du har borret.

Vist du har stort avvik og trenger mye sparkel, så bruk heller karosseri-tinn.

Eventuelt bruk glassfiber sparkel, men du bør vite at sparkel har lett for og slippe fra stålet etter 1-2 år om du har tjukt på, pga temperaturen i norge, stål utvider seg når det er vart og trekker seg sammen når det er kaldt.

Spray på med voks innvendig.

I kanten under hjulbuen (den nærmest hjulet), lager du bare hull i den nye hjulbuen som du kan punkte den fast i den indre hjulbuen.

Smør karoserikitt der etter at du har grunnet det, bare tynt langs kanten.

Btw, dette er den riktige måten.

Håper jeg forklarte godt nok.

Skrevet
Sett først den nye hjulbuen inntitl den gamle og riss på biken langs den nye hjulbuen som du holder utenpå.

Eventuelt fest hjulbuen med wisegrip tang før du risser for å være sikker på at den står på rett sted.

Bruk en stikksag til og kappe med, kapp ca 1 cm under risset.

Bruk en falsetang og fals innover, øvre del av falsen må treffe risset nøyaktig.

Bruk andre enden av falsetangen til og lage hull i den nye hjulbuen, eller bor hull.

Pass på at hullene treffer i falsekanten slik at du kan sette sveisepunkt gjennom hullene slik at det treffer falsekanten.

Pensle falsekanten med sveiselakk for og gjøre sveisen/punktene rustrie,

det er som oftest punktene/ sveisen som ruster.

Fest så hjulbuen med wisegrip tenger og diverse andre sveistenger.

Begynn så med og punkte hjulbuen i hullene du har borret.

Vist du har stort avvik og trenger mye sparkel, så bruk heller karosseri-tinn.

Eventuelt bruk glassfiber sparkel, men du bør vite at sparkel har lett for og slippe fra stålet etter 1-2 år om du har tjukt på, pga temperaturen i norge, stål utvider seg når det er vart og trekker seg sammen når det er kaldt.

Spray på med voks innvendig.

I kanten under hjulbuen (den nærmest hjulet), lager du bare hull i den nye hjulbuen som du kan punkte den fast i den indre hjulbuen.

Smør karoserikitt der etter at du har grunnet det, bare tynt langs kanten.

Btw, dette er den riktige måten.

Håper jeg forklarte godt nok.

Holder til på Jessheim (ca 30 min fra Oslo)

Falser du slik at øverste 1cm på den nye hjulbuen kommer på innersiden av bakskjermen? Og når du borrer hull i den nye buen, sveiser du da fra innersiden i hullene, mot resten av skjermen?

Ville det ikke vært lurere å borret hull i skjermen og sveiset i mot den nye hjulbuen? ( da slipper man å sitte inni hjulhuset å sveise. )

Skrevet

Du falser kanten under risset som du har risset på bil, dvs. du falser på bilen :P

du falser kanten inniven sli akt du kan sette den nye hjulbuen rett uetnpå kanten.

var sikkert litt dårlig forklart, men du borer hull langs den øverste kanten på den nye hjulbuen din før du setter den på, hullene borres slik at når du setter buen på, så kan du se at hullene treffer falsekanten du har laget på bilen.

Er ikke i oslo akuratt nå for tiden, men kan gjerne vise det når jeg kommer tilbake, men det er ikke før 25.

Skrevet

SHARIF: dette er åsså en måte å gjøre det på! veldig godt forklart. dette er en måte jeg også har gjørt det på for.. hvor jobber du? i oslo? holder til oss karroserispesialisten jeg.

Skrevet

Nå forstod jeg ja :)

Trodde at du falset kanten på hjulbuen..

Hva tror dere om å bytte hele buen, eller kun det partiet som er skadet?

Fikk en dårlig idè i går, og det var å slipe ned til reint metall for kun å grunne, sparkle og lakke det opp.

virker som at et er mye helt metall i bunn der. Kan se ut som at det har vært en bulk der, og noen har reparert med sparkel, så har det rustet under sparkelen.

En ting til. Skal det falses på alle 3 sidene av der jeg har skjært ut, eller kun "langsiden"

Og skal det kun sveises i hullene, eller sveiser man i sprekken der nytt møter gammel (langs falsekanten)?

Spør sikkert mye teite spørsmål, men jeg vil bare lære å gjøre det riktig når jeg først skal gjøre det.

Skrevet

Du sharif dette hørtes jo veldig fornuftig ut dette da :)

Eneste jeg ble litt skeptisk til var at du ville false den eksisterende hjulbuen så den nye kom utenpå den.. Jeg syntes det er bedre å heller lage falsen på den nye buen og så legge den på innsiden av den gamle jeg for da får hulromsmassen en god kant og legge seg på og deretter trenge ned i falsen..

Men jeg er ingen biloppretter da, bare en stakkars sveiser, men jeg bare vet at det er bilopprettere som gjør det på den måten jeg sier..

Men uansett dette er jo noe som blir praktisert på forskjellige måter da så den diskusjonen blir vel aldri ferdig om hva som er best :)

Jeg er egentlig mer skeptisk til måten driftbimmer kommer med da med tanke på den åpningen han har på så tynn plate.. Litt tykkere plate så ja men ikke på den som er 0,8-0,9 mm tykk eller hva tykkelsen er der.. Så lenge man ikke kommer til å få slipt på baksiden ser jeg for meg at det fort kan bli ujevnheter i sveisen på baksiden som er lite heldig i forhold til rust.. Som sveiser har jeg lært at så tynne plater legges helt inntil hverandre :)

Skrevet

Med falsen den veien, så vil man jo ikke få noen "hylle" det vil jo bety at vann og dritt heller ikke har noen plass og samle seg på.

Skrevet
Med falsen den veien, så vil man jo ikke få noen "hylle" det vil jo bety at vann og dritt heller ikke har noen plass og samle seg på.
Men hvis det ikke blir lufttett så kommer fuktigheten inn uansett hvilken vei den står, det er nok med bare luftfuktigheten det.. derfor mener jeg det er bedre og få den hylla så det er større kjangs for at hulromsmassen finner vei inn mellom falsen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...