PIIIPower Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Greit nok i byen, der er det kansje litt harry med tåkelys/grøftelys, men siden jeg bor langt inni skauen er det faktisk ganske så ålreit med grøftelys.Noe jeg opplever hver dag; på vei hjem fra jobb sånn ca 17 og da er det mørkt. Og sånn veien er omdagen; møkkete og mørk. Når man møter biler så blir man totalt blendet i ca 50meter, lenger hvis det er flere biler imot. Jeg ser ikke midtlinja ei heller sidelinja. Med tåkelys derimot er alt mye bedre, jeg kan navigere etter sidelija og bremse for bambiene som skal over. Heller bot enn ut av veien. Du får litt feil fokus selv om du ikke tror det. du ser bedre fremover om du ikke bruker tåkelys! kjøp deg heller noen tusninger som du juster litt ut! så du ser laaaaangt fram og til siden. ikke 30m! rekker ikke reagere en gang om du ser en mus Neeeii... problemet er når jeg MØTER biler, tror det er bedre med noen skarve grøftelys enn en hella xenon 1000 rett mot møtende bil..
Hyggmaister Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Greit nok i byen, der er det kansje litt harry med tåkelys/grøftelys, men siden jeg bor langt inni skauen er det faktisk ganske så ålreit med grøftelys.Noe jeg opplever hver dag; på vei hjem fra jobb sånn ca 17 og da er det mørkt. Og sånn veien er omdagen; møkkete og mørk. Når man møter biler så blir man totalt blendet i ca 50meter, lenger hvis det er flere biler imot. Jeg ser ikke midtlinja ei heller sidelinja. Med tåkelys derimot er alt mye bedre, jeg kan navigere etter sidelija og bremse for bambiene som skal over. Heller bot enn ut av veien. Du får litt feil fokus selv om du ikke tror det. du ser bedre fremover om du ikke bruker tåkelys! kjøp deg heller noen tusninger som du juster litt ut! så du ser laaaaangt fram og til siden. ikke 30m! rekker ikke reagere en gang om du ser en mus Neeeii... problemet er når jeg MØTER biler, tror det er bedre med noen skarve grøftelys enn en hella xenon 1000 rett mot møtende bil.. Dimm
ruberhai Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 okey Uansett folkens! Skjerp dere! Så faktisk snuten kjøre på E6 en kveld her, UTEN lys i det heletatt.. Drit nå i hva politiet gjør. Hvis man blir stoppet; tror noen virkelig det hjelper å si at "jammen, i forrige uke så jeg en politibil som kjørte på rødt lys - og jeg er sikker på at det ikke var utrykning!" Hm.. Var ikke ment som unnskyldning mot snuten, men de bryter jo fler lover enn "vanlige folk". Å se politiet ta å kjøre motsatt retning inn i en enveiskjørt gate for å stoppe på en kiosk å kjøpe seg pølse med brød er ikke det jeg kaller utrykning heller..
kilronan Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 okey Uansett folkens! Skjerp dere! Så faktisk snuten kjøre på E6 en kveld her, UTEN lys i det heletatt.. Drit nå i hva politiet gjør. Hvis man blir stoppet; tror noen virkelig det hjelper å si at "jammen, i forrige uke så jeg en politibil som kjørte på rødt lys - og jeg er sikker på at det ikke var utrykning!" Hm.. Var ikke ment som unnskyldning mot snuten, men de bryter jo fler lover enn "vanlige folk". Å se politiet ta å kjøre motsatt retning inn i en enveiskjørt gate for å stoppe på en kiosk å kjøpe seg pølse med brød er ikke det jeg kaller utrykning heller.. Det får da være måte på artige, udokumenterte påstander. Når det gjelder lovlydihget så er i hvert fall ikke politiet noe verre enn folk flest. En kan ikke bare gi faen i alt som eksisterer av regler bare fordi en har observert at politiet i enkelte tilfeller har brutt reglene selv. Vi er alle enige i at politiet også har plikt til å følge lover og regler, men det faktum at du en eller annen gang har observert en politibil kjørende mot en enveiskjøring har i alle fall ikke mye i denne diskusjonen å gjøre. Men for å komme tilbake på sporet: Når det gjelder reglene for bil og lysbruk så føler jeg disse nå burde være såpass godt kjent at folk burde ha fått de med seg. Gjengangere på dette forumet burde i hvertfall ha kontroll på hva som er lov og ikke lov. Til syvende og sist må folk gjøre akkurat hva pokker de vil, men blir noen tatt så ta det som en mann og ikke kom her og klag.
Glenno Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Følger loven om lysbruk selv om jeg ikke er enig i alt. Om enn bruker disse underlysene, begge lyser, er montert rett under hovedlysene og ikke har større lysstyrke enn hovedlysene sjønner jeg ikke problemet for egen del. Problemet er værre når et lys ikke fungerer, underlys er montert lengre til siden enn hovedlys, sterkere pærer enn tillatt montert samt xenon lys, defekt pære som sjennerer meg mere sånn praktisk. Hva som er tøft er en annen sak. På hvilken måtte kan da lovlig underlys med de kriterier jeg ramset opp da sjennere i kombinasjon med nærlys egentlig? (Underlys lyser som sagt tidligere opp kun noen meter foran bilen).
Muren Motorsport Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 att antall LUX som treffer deg i trynet med en uheldig vinkel har ikke streifa deg?
hagenisse Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Jeg skjønner ikke helt greia med å si at det er så mye verre å møte folk med feiljusterte lys, kraftigere xenon osv... Dette er jo heller ikke lov, så det blir litt som å si at det er ikke så farlig å stjele litt i butikken siden det er mye verre å drepe hun bak kassa...
Muren Motorsport Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Jeg skjønner ikke helt greia med å si at det er så mye verre å møte folk med feiljusterte lys, kraftigere xenon osv... Dette er jo heller ikke lov, så det blir litt som å si at det er ikke så farlig å stjele litt i butikken siden det er mye verre å drepe hun bak kassa... Enig med du! Men samtidig må det trekkes litt frem "i lyset! hehe!" dette med EU-kontroll.. Møter daglig biler med gjerne ene lyset pekende opp i skyene! Blender som fy! lyskontroll skal jo være en del av Eu testen! Hva med alle de som har desse forpulte ettermonterte Xenonlysa? Har en bekjent som har klart å montere desse i en e36. denne bilen møter jeg hver morgen på vei til jobb, Den suger pupillene mine til helt feil sted på veien!!
hagenisse Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Orginale E36-lykter + Xenon er ikke noe bra nei. Lyset blir spredd helt rart.
Glenno Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 att antall LUX som treffer deg i trynet med en uheldig vinkel har ikke streifa deg? Nå sjønner jeg ikke? Skrev jo om dette med lys styrke, riktig montert og at som sagt tidligere ikke lyser lengre en noen meter foran foran bilen. Hvordan kan da dette ha en uheldig vinkel? Jeg skjønner ikke helt greia med å si at det er så mye verre å møte folk med feiljusterte lys, kraftigere xenon osv... Dette er jo heller ikke lov, så det blir litt som å si at det er ikke så farlig å stjele litt i butikken siden det er mye verre å drepe hun bak kassa... Fordi feil justerte lys kan som "Muren Motorsport" nevner faktisk treffe uheldig vinkel, samt at xenonlys kansje da helst type sterke blende. Om feilmontert f,eks at underlys er montert 10cm lengre til siden en hovedlys med forsjellig lysstyrke, kan oppfattes i mørke og regn etc.. som om ligger flere biler etter hverandre. Men loven er loven så bare forholde seg etter den sånn sett. Litt merklig sammenligning der forøvrig der hagenisse men men godtar selvfølgelig meninger Noen med bilder av uheldig og forstyrrende lysbruk?
Stephan.s Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Folk med nærlys+tåke får smake fjernlysa mine på en mørk vinternatt. Og beklager til trådstarter, men jeg har ingen sympati til overs for deg. Du vet godt at nærlys+tåkelys er forbudt etter at gatelys har kommet på om kvelden. Så ikke kom her og syt over at du ble stoppet da du hadde gjort noe ulovlig. Ingen andre å skylde på en deg selv. Det at du ikke visste om det var ulovlig eller ei er ingen unnskyldning da det er du som bilfører sin plikt å gjøre deg kjent med slikt.
Glenno Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Folk med nærlys+tåke får smake fjernlysa mine på en mørk vinternatt. Og beklager til trådstarter, men jeg har ingen sympati til overs for deg. Du vet godt at nærlys+tåkelys er forbudt etter at gatelys har kommet på om kvelden. Så ikke kom her og syt over at du ble stoppet da du hadde gjort noe ulovlig. Ingen andre å skylde på en deg selv. Det at du ikke visste om det var ulovlig eller ei er ingen unnskyldning da det er du som bilfører sin plikt å gjøre deg kjent med slikt. Hvorfor gjør du slikt egentlig Stephan? Enig i at lov er en lov men ønsker bare vite grunnen egentlig Ser at noen veldig få blinker vilt på meg om jeg kjører på sommeren midt på lyse dagen om jeg kjører med park+underlys. Dette sjønner jeg ikke. Lurt på om jeg skulle snudd og spurt, men da måtte jeg brytet norsk lov med for høy hastighet.
Muren Motorsport Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 @ Glenno. Når jeg kjører til jobben så møter jeg som regel ett tett felt av biler over en liten fjellovergang, (ferge som kommer i land) uten gatelys. Når jeg ser den rekken med biler kommer imot, så låser blikket seg faktisk mot den bil nr. F.Eks 19. som har meget avvikende lysføring! Det er derfor det er forbudt å ha ettermonterte 6000k xenon lykter! Samme blir det med grøftelys.. samtidig som det innsnevrer ditt eget observasjonsfelt.
Stephan.s Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Hvorfor gjør du slikt egentlig Stephan? Enig i at lov er en lov men ønsker bare vite grunnen egentlig Ser at noen veldig få blinker vilt på meg om jeg kjører på sommeren midt på lyse dagen om jeg kjører med park+underlys. Dette sjønner jeg ikke. Lurt på om jeg skulle snudd og spurt, men da måtte jeg brytet norsk lov med for høy hastighet. På sommertid ser jeg ikke noe galt i å bruke den kombinasjonen av nær+tåkelys. Gjorde dette selv i en periode selv rett etter jeg kjøpte bilen. Men ved vått føre eller veldig møkt (slik som enkelte dager på vinteren) blir slikt lys overflødig og til en plage for enkelte du måtte møte. Og hvis det er begge deler, både veldig mørkt og vått (slik som det var her på østlandet natt til onsdag/torsdag blir det bare enda værre. Med min gamle slitne e34 legger jeg merke til at lyktene/glasset begynner å bli slitt, og lysstyrken er ikke så høy som den har vært i sin tid. Når jeg da kjører på natterstid og møter f.eks SUVer med nær+tåke forsvinner en del av synsfeltet på veien. For å kompansere kommer jeg da med fjernlysa. Også for å indikere til bilen jeg møter at sjåføren kjører med et lyssett for mye. Vet med meg selv i allefall at hvis en bil blinker på meg, så er det første jeg sjekker om lysa mine er i orden. Det er vel det "politisk korrekte" svaret på hvorfor jeg bruker fjernlysa som respons. Men er vel mer som en hevnaksjon til de som kjører med denne kombinasjonen.
Svensson Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Skal høre på skolen jeg om det er mulig å få lånt et luxmeter der. Så tar jeg og Christian, aka Chrzz, oss en kjøretur.... vi skal gjøre et forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå