Gå til innhold

Stort elektrisk problem på E34 520?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle hjem i går kveld, og starta som vanlig å skru på motor og full guffe på med varmevifte og varmetråder mens jeg skrapa vinduene.

Kjørte et litt stykke så begynte plutselig ABS lampa å lyse, og dashbord-belysningen ble svakere, kjørelysene ble svakere, stero-anlegget skrudde seg automatisk av. Etterhvert slutta speedo og turteller å virke, kjørte fremdeles.

Motoren begyne å gå ureint og til slutt stoppet den.

Skrudde så på tenningen og alle varselslysene i dashbordene lyste som vanlig før start på motor, men fikk ikke start på motoren, bare klikke lyder fra starteren. Venta i 5 min og prøvde igjen, og da startet den. Skrudde så på kjørelysene og begynte å kjøre igjen. Men samme dritten skjedde igjen da jeg skrudde på stero-anlegget og varmevifta.

Etter nok en stopp fikk jeg start på den igjen etter stund, kjørte så med "alt" som trekker strømm avskrudd, da gikk det bra. Kjørte i 20 min og prøvde å sette på varmevifta for å teste, så begynte ABS lampa å lyse igjen og lysene ble svake.

Batterilampa lyste ikke i noen av tilfellene.

Hva kan dette være?

Takker for svar folkens! :)

Skrevet

Børster kan det nok være , men ikke de alene.Høres jo ut som om strømmen bilen produserer forsvinner til et annet sted enn dit den skal.

Om det hadde vært børstene og liten ladeefekt , så ville forbruket av

strøm i den episoden din vært så stor at du ikke hadde fått start uten starthjelp.

Tror du har en jordingsfeil en plass. Sjekk mellom abs/asc enhet i motorrommet og forskjerm.

Utrolig viktig med god jording i en bil med masse elektronikk.

Skrevet

Det er børstene garantert!

Hadde akkurat samme feilsymptom på min egen E34. Dynamoene er så intelligente at når børstene går fyken, så kommer ikke laddelampen på. Du kjører het til batteriet er tomt og da kommer første ABS-lysene og deretter begynner det ene etter det andre å falle ut.

ER det orginalbørster, så koster de 80kr på GS. Ellers så kan du kjøpe regulator med børster på Hellanord for 175kr.

RS

Børster kan det nok være , men ikke de alene.Høres jo ut som om strømmen bilen produserer forsvinner til et annet sted enn dit den skal.

Om det hadde vært børstene og liten ladeefekt , så ville forbruket av

strøm i den episoden din vært så stor at du ikke hadde fått start uten starthjelp.

Tror du har en jordingsfeil en plass. Sjekk mellom abs/asc enhet i motorrommet og forskjerm.

Utrolig viktig med god jording i en bil med masse elektronikk.

Skrevet

Takk for svar folkens! :)

Da prøver jeg først å bytte børster.

Er det noen plasser i Oslo man kan få tak i det på dagen?

Må vel ut med dynamoen for å skifte børstene? Er dette vrien jobb på M50B20 motoren å få ut dynamoen? Noen guide?

Men litt off topic; Kan batteriet lade seg opp litte grann når det ikke er i bruk. Bare tenkte på det at batteriet tappes ikke helt fordi det etter en stund er mulig å starte motoren uten starthjelp.

Skrevet

En god og en dårlig nyhet!

God:

Nei du trenger ikke å ta ut dynamoen. Spenningsregulatoren og børstene er en del som du enkelt kan skru ut. Finner dette på baksiden der kablene er koblet til.

Dårlig:

Nei batteriet lader seg ikke opp selv. Du må nok bruke batterilader. Det er ikke bra å la batteriet være nesten tom da bly-batterier ikke liker dette. Bly-batterier liker best å være toppladet. Lar du batteriet stå lenge nok nesten tom, så risikerer du å ødelegge batteriet.

RS

Takk for svar folkens! :)

Da prøver jeg først å bytte børster.

Er det noen plasser i Oslo man kan få tak i det på dagen?

Må vel ut med dynamoen for å skifte børstene? Er dette vrien jobb på M50B20 motoren å få ut dynamoen? Noen guide?

Men litt off topic; Kan batteriet lade seg opp litte grann når det ikke er i bruk. Bare tenkte på det at batteriet tappes ikke helt fordi det etter en stund er mulig å starte motoren uten starthjelp.

Skrevet

Ringte GS bildeler, de trengte å vite ampere og merket på dynamoen.

Er det noen som vet hva som originalt i min bil, E34 M50TUB20 manull, 93 modell men registrert sent i 92 ?

Skrevet

Jo spurte om de kom noe videre med reg nr, men nei.

Understellsnr vet jeg ikke for øyeblikket.

Jeg har vært i GS sin nettbutikk og lagt inn reg nr på bilen. Får opp bare et alternativ på dynamo som er originalt. Burde vel være den?

De sa forresten at jeg måtte bytte hele spenningsregulatoren og ikke bare børstene. Det virket som de ikke solgte børster løst. Jeg fikk opp delenr på børstene i nettbutikken. Det var kun et alternativ på børstene. Burde vel være nok å si at man skal ha den?

Skrevet

regner med du har en bosch på 90 eller 140A. Mest sannsynelig en 90A.

men for å bytte børstene må du av med ei svart kåpe bak på dynamoen, å den er litt vrien å få av pga et par muttrer sitter noe idiotisk til.

Er jo en haug med brukte dynamoer å få tak i å, om du skulle trenge en dynamo :wink:

Skrevet

Hvor kan jeg få tak i en standard brukt dynamo til en grei pris i Oslo idag?

Er det evt mye/vanskelig jobb å bytte den med standard verktøy?

Skrevet

Det er ganske sikkert en 90A da 140A tror jeg er på diesel.

Det er ikke så fryktelig mikk-makk med å ta ut regulatoren. Det som er broblemet er at det er flere muttere på rad. Der kablene kobles til, der er det en mutter som låser kabelskoene, men for å fjerne den inneste plastdekselet, så er det også låsemuttere på innsiden av kabelskoene. Disse kan kun skrus ut med lange kopper. Ta ut luftfilteret, så blir det plass å komme til!

Det jeg vil anbefale er å egentlig ta ut dynamoen for å bytte sleperingene også. Når børstene er gåen, så er også sleperingene endel slitt.

Da bør man ha verkstedhåndboken for E34-M50.

RS

regner med du har en bosch på 90 eller 140A. Mest sannsynelig en 90A.

men for å bytte børstene må du av med ei svart kåpe bak på dynamoen, å den er litt vrien å få av pga et par muttrer sitter noe idiotisk til.

Er jo en haug med brukte dynamoer å få tak i å, om du skulle trenge en dynamo :wink:

Skrevet

jeg har 140A i min.

sist jeg gikk tom for strøm tok batteriet og kvelden. så prøv å lade batteriet, for så å måle hvilespenninga på batteriet uten lading. faller spenninga fort er sikkert batteriet gåent. og kjører du med gåent batteri tar nok dynamo og kveld.

• 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...