Gå til innhold

Efektøkning hvis jeg fjerner katalysator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen får skrive inn til mythbusters og få til til og teste en bil på dyno.

Så sette på konfilter, sette på effektanlegg og ta bort kat, for deretter og teste bilen på dyno igjen :D

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

alså, den får ikke noe mer eff egentli vis du fjerner den. mange biler har 2 lamdasonder en før og en etter katalysatoren, og de blir feil om du fjærner den da, desuten tror du ikke at når de begynte me katalysator så endra de motstand i eksos slik at den skal bli rett. så skal du ha noe mer hk, bytt eksos, hele drittn:p de virker;)

Skrevet
Har samme tankene selv, da det blir så mye synsing, og ikke noe dokumentasjon...

Det jeg vet er at den 92 325en min som org kom uten kat, går noe vannvittig...

Tror ikke effekt forskjellen er noe særlig stor.

Men på den andre side så slipper en jo å bytte katter når disse dør.

Min 540IA er originalt levert uten katalysatorer, og har fire små søte potter i stede for katalysatorene.

Tipper det går å bestille grenrør med disse pottene i Norge også, men siden bilen ble levert med katalysatorer så har du ikke mulighet til å få det godkjent...

Regner med at den endrede motstanden gjør at motoren er mappet annerledes, men det er bare tipping fra min side.

(Option lista viser special engine som option i tillegg til leaded gasoline option)

Olds69

Skrevet
Og btw? Hvordan kan den komme uten kat? Mente det ble innført regler om katalysator på biler etter 88` jeg?

Vet ikke jeg...

Ble levert til Kuwait i 92 uten 02-sensor og kat.

Er org anlegg ennå :D

(Forøvrig er det krav om sideblinklys i Norge, men 92 touringen min ble importert uten, og er da lovlig uten...)

Den går MULIGENS fortere uten motstanden fra sideblinklys, og effekttap således 8)

Skrevet
Rått hehe.. Rimelig spes ass.. Står det noe spes i vognkortet?

Ikke på min 97 mod i allefall. (levert dubai denne)

Sjekka på biltilsynet og der er den registrert som flyttegods.

Noe som, dersom jeg husker riktig, betyr at den skal klare kravene fra 1937. (pluss enkelte ting som kom senere slik som blinklys og skjermer)

Har hatt den på servicer og EU kontroller hos Strandveien auto uten en eneste bemerkning.

Olds69

Skrevet

Jeg følte at bilen gikk litt lettere uten kat, altså at man kunne merke at det ikke var så mye motstand i eksosen... Men noe forskjell fart/aks tror jeg ikke...

Det jeg ikke likte i etterkant var:

- At det så veldig uorginalt ut under bilen

- At den røyker mye mer, noe man ser når det er kaldt ute

- At det lukter

- At folk som kjører bak tror at det er en utslitt motor som bruker like mye olje som bensin..

- At lyden før motoren blir varm er fæl....

- At jeg må ordne en del før neste Eu-kontroll

Så jeg vet ikke helt jeg.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...