andersab Skrevet Januar 26, 2008 Skrevet Januar 26, 2008 Noen som har en oppskrift på dette? Ønsker at AE skal fade på/av når jeg låser opp bilen med nøkkelen.
andersab Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Skrevet Januar 27, 2008 Trur jeg har funnet svaret på denne selv, men trenger litt hjelp med detaljene. Lenge siden jeg gikk på elektrolinjen... Hvis jeg kopler lysene direkte til Kupélyset så vil de gå på hver gang jeg åpner bilen. Ulempen er da at kupélyset står på hver gang AE er på, noe som ikke er gunstig. Jeg tenkte å kople en Diode imellom, slik at det bare virker den ene veien, det burde vel gå? Spørsmålet er da, hvilken type diode må jeg ha for denne oppgaven, noen elektrofolk her? Kan f.eks denne fra ClasOhlson brukes? Andre synspunkter? Likeretterdiode type 1N5406. Maks. 3A, 600 V AC. Artikkelnummer 36-1219
Oderschvank Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 ja den likeretteren fra clasohlson vil funke fint, kanskje jeg skulle prøvd dette selv
Mainn Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Det er ikke mulig å programmere styreenheten i bilen da, slik at den gjør jobben? Bare tenkte tanken jeg.....Noen som jobber hos BMW her som kan avkrefte/bekrefte dette?
andersab Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Bør være fort gjort å kople det opp, bare jeg finner et hull igjennom torpedoveggen. Skal gi beskjed om resultatet hvis jeg får somlet meg til å gjøre det en dag. Er vel ikke store belastningen i AE. Kabelen til kupélyset bør vel klare å levere strømmen?
Tony Soprano Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Følger med i spenning ! Ingen somling det er bare å iverksette dette prosjektet med engang,gjerne med bilder.....
Ingebrigtsen Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Dette har jeg grublet på og... Jeg kom fram til at jeg sannsynligvis måtte hente styrestrøm fra styreenheten for sentrallåsen.. også at jeg kunne bruke relee beregnet til ekstralys.. Men jeg har ikke mye peil på elektronikk så jeg vet ikke om det går Kan du ikke fortelle hvordan det går da, og hvis du finner løsningen så fortell meg hvordan du løste det
frodekrs Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Går det visst man bruker ett rele og tar styrestrøm fra cupelyset skal tru?
Hoem Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Viktig at du også setter på dioder på kabelene til baklyktene om du har AE på orginal parklys Så på videoen nå, der hadde det jo vært nok med å koble seg på spenningen fra alarmen til sideblinken og så hadde et tidsrele som hadde gått videre til AE som hadde holdt seg selv i ca 20 sekund! Dette skal jeg gjøre, tror jeg.
andersab Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Hvorfor dioder til baklys? Er de direkte tilkoplet parklyset foran? Gjør det så enkelt som her, bruker bare tjuvkoplinger på + til AE og finner lyskabelen til dørlyset under dashbordet et sted. Elempen med et tidsrele er at de vil stå på 20 sek etter du har låst bilen også, og de vil ikke "fade". Jeg vil at dem skal fade av med kupélyset når jeg låser.
jensemann23 Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 kupelyset mitt tenner ikke når jeg låser opp bilen.. Det tenner først når jeg åpner døren, og når jeg slår av tenningen etter å ha kjørt.Er det sånn på alle E36?
Saltkjelen Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Dette burde jo være fullt mulig gjennomførbart. E60 og E61 facelift har denne funksjonen, dersom lysbryteren står i A (Automatisk kjørelys). For mitt vedkommende slår da parklys+baklys, lys i speil og innvendig lys seg på. Slukker etter at det har gått en liten stund, men slukker så fort jeg låser bilen igjen. Morsom gimmik..
jensemann23 Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 google er en fantastisk ting: http://www.bmwe36blog.com/2007/11/18/ma ... deout-diy/
andersab Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Jeg er nå så godt som ferdig, har gjort det annerledes enn den guiden på min E39. Det er ikke "fot-lys" på min, så jeg demonterte venstre fothviler og koplet meg på ledningen som går til dør-lyset. Denne er meget tynn, så jeg valgte å kople den til et relé istedet. Da slipper jeg å bekymre meg for å svi av noen kabler. Jeg mister "fade" effekten, men den er enkelt å fikse senere ved å kople en kondensator i paralell med hver lykt. Da vil man også få "fade" effekten når man skrur av/på lysene.
TB328i Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 kupelyset mitt tenner ikke når jeg låser opp bilen.. Det tenner først når jeg åpner døren, og når jeg slår av tenningen etter å ha kjørt.Er det sånn på alle E36? hadde en 93 320i før, var bilen låst, og jeg tok i døra kom lyset på. sånn var det ikke på 92 318is...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå