steinar84 Skrevet Februar 5, 2008 Skrevet Februar 5, 2008 det er kun AE som skrur seg på, iogmed alle lysa er sepparat. brytern kan stå i hvilken somhelst posisjon.
mathisen Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 da har jeg fjernstyrt ae.. prøvde bare jeg fra coupelyset med sperre diode på. det fungerer fint. tenkte også at vist sikringen skulle ryke å bruke rele og kondensator. men trengs ikke.. Hvor er det du koblet deg inn på ae? rett etter hovedbryteren til lysene? eller trakk du ledninger ut til lyktene?
steinar84 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 jeg trakk fram til lyktene. enklest å finne hvilke ledninger som hører til parklys. men husk og bruke sperre diode i mellom.
mathisen Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 ok.. så det du gjorde var å koble deg på kupelysene, så strekke en ledning fram til motorrommet. så sette på en sperrediode (zennerdiode) så gå videre derfra til hver av lyktene og koblet deg bare på med en strømstjeler der? jeg tenkte på å bare trekke en ledning fra kupelysene med diode på og inn etter bryteren. men det er kansje lettere å finne riktig ledning framme ved lyktene.
Hoem Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Jeg har tenkt å gjøre noe lignende på min E34. Da tar jeg bare strøm fra utgangen til sentrallåsen/fjernbetjeningen(den som kvitterer til blinklys) så til et rele, og så videre til en kondensator før det når fram til ringene. Det vil vel fungere ganske greit ?
steinar84 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 DIY: fjernstyrt AE e46 jeg tok ned lysene i fotbrønnen koblet meg inn på + med strømstjeler på hver side.. venstre fotbrønn til venstre AE og høyre fotbrønn til høyre AE dette fordi kvadraten på ledninga til fotbrønn lyset var så liten, at jeg ikke ville ha begge lyktene på samme. på min låg det et trekkerør Svart type ruglete fra venstre fotbrønn og over i høyre fotbrønn helt bak med torpedoveggen bak varmeaparatet, der trakk jeg lednina fra høyre lyset slik at begge kommer gjennom samme plass på torpedoveggen. på e46 plukker man ut hanskerommet. bak der er det en gummigjennomføring inn i vannkassen der batteriet er på 316 og 318, på 320 og oppover er det bare et stort tomt rom. ta et skrujern eller lignende og stikk hull på denne. tre ledningne gjennom fyll opp enden med avtagbar tetningsmasse e.l, og stram en strips rundt (for å unngå vannlekasje inn i bilen) . nedi der hadde jeg på sperrediodene(2stk en til hver lykt) slik at de ikke ligger i kontakt med noe, iogmed disse kan bli litt varme. derifra tok jeg ledningene fram til hver sin lykt kobla meg innpå med strømstjeler på + på parklys. brukte også kabel rør slik at det ikke ser alltfor ettermontert ut. håper dette var en grei forklaring
frodekrs Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Noen som veit en lett plass å få strøm fra cupe lyset på? har e36 og ikke lys i fotbrønn.
steinar84 Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 tror ledningen til taklyset går opp gjennom venstre a-stolpe. ta av dekselet nederst på a-stolpen og prøv med prøvelampe.
Hoem Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 på min e34 gikk det ingen ledninger i A-stolpene, men i C stolpene.
mathisen Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor Ohm ska det være på dioden? det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode. denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien. dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på.
mathisen Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor Ohm ska det være på dioden? det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode. denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien. dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på.
Hansh Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor Ohm ska det være på dioden? det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode. denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien. dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på. Kan jo bruke LED i stedet for zennerdiode og lyse opp litt mer når man først er i gang!
flottasso Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor Ohm ska det være på dioden? det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode. denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien. dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på. Eg veit det, men er det ikkje forskjellige ohm verdier på zenerdioder også då? (P=U:I) Der P er effekten i parklyse... Eller fungerer den kun som ei dør uten nokke motstand? (der den "sleppe igjennom" på Anode siden, og "blokkerer" på katode siden...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå