Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 1 month later...
  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
da har jeg fjernstyrt ae.. prøvde bare jeg fra coupelyset med sperre diode på. det fungerer fint. tenkte også at vist sikringen skulle ryke å bruke rele og kondensator. men trengs ikke..

Hvor er det du koblet deg inn på ae? rett etter hovedbryteren til lysene?

eller trakk du ledninger ut til lyktene?

Skrevet

ok.. så det du gjorde var å koble deg på kupelysene, så strekke en ledning fram til motorrommet. så sette på en sperrediode (zennerdiode)

så gå videre derfra til hver av lyktene og koblet deg bare på med en strømstjeler der?

jeg tenkte på å bare trekke en ledning fra kupelysene med diode på og inn etter bryteren. men det er kansje lettere å finne riktig ledning framme ved lyktene.

Skrevet

Jeg har tenkt å gjøre noe lignende på min E34.

Da tar jeg bare strøm fra utgangen til sentrallåsen/fjernbetjeningen(den som kvitterer til blinklys)

så til et rele, og så videre til en kondensator før det når fram til ringene.

Det vil vel fungere ganske greit ?

Skrevet

DIY: fjernstyrt AE e46

jeg tok ned lysene i fotbrønnen koblet meg inn på + med strømstjeler på hver side.. venstre fotbrønn til venstre AE og høyre fotbrønn til høyre AE dette fordi kvadraten på ledninga til fotbrønn lyset var så liten, at jeg ikke ville ha begge lyktene på samme.

på min låg det et trekkerør Svart type ruglete fra venstre fotbrønn og over i høyre fotbrønn helt bak med torpedoveggen bak varmeaparatet, der trakk jeg lednina fra høyre lyset slik at begge kommer gjennom samme plass på torpedoveggen.

på e46 plukker man ut hanskerommet. bak der er det en gummigjennomføring inn i vannkassen der batteriet er på 316 og 318, på 320 og oppover er det bare et stort tomt rom.

ta et skrujern eller lignende og stikk hull på denne. tre ledningne gjennom fyll opp enden med avtagbar tetningsmasse e.l, og stram en strips rundt (for å unngå vannlekasje inn i bilen) .

nedi der hadde jeg på sperrediodene(2stk en til hver lykt) slik at de ikke ligger i kontakt med noe, iogmed disse kan bli litt varme.

derifra tok jeg ledningene fram til hver sin lykt kobla meg innpå med strømstjeler på + på parklys.

brukte også kabel rør slik at det ikke ser alltfor ettermontert ut.

håper dette var en grei forklaring

• 2 weeks later...
Skrevet
Kor stor Ohm ska det være på dioden?

det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode.

denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien.

dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på.

Skrevet

dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på.

Skrevet

Kan jo bruke LED i stedet for zennerdiode og lyse opp litt mer når man først er i gang! 8)

Skrevet

Eg veit det, men er det ikkje forskjellige ohm verdier på zenerdioder også då? (P=U:I) Der P er effekten i parklyse... Eller fungerer den kun som ei dør uten nokke motstand? (der den "sleppe igjennom" på Anode siden, og "blokkerer" på katode siden...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...