Gå til innhold

Bimmers sin offisielle båttråd !


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott, da ser jeg frem til et svar.. :)

Syns det hadde blitt litt råflott å kjøpe en ankerwinch til 30 000kr for så å bygge den om med krok og slik sånn at man kan trekke opp en hersens gummijolle.. :P

det var vist ilas vinsjer vi hadde brukt men de kosta ca 15000 ink fjernkontroll og var for innbygging.. vanelig pris var på rett rundt 30

MEN en kamerat av meg snakka om atte han kunne skaffe til 17000 ink fjernkontroll og moms og de var for ombygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trim-flaps er jo en mulighet!

Jeg og to kamerater kjører båtrace i V-25 klassen, disse er jo betydelig mindre enn din båt, men de topper på ca 50 knop, og vi sliter òg med vingling, både nær toppfart og inn/ut av svinger.

Så vi har planer om å prøve oss frem med trip-flaps til neste sesong;)

Er vel stort sett økonomien som setter grenser, og type båt, men jeg skulle da tro at din båt har mulighet for både faste-flaps, og bevegelige flaps.

Faste-flaps er jo et "billig" alternativ, men når vi snakker bevegelige-flaps i alle mulige retninger og vinkler så tror jeg man må grave litt i lommeboka hehe;)

Jeg har ikke allverdens erfaring på dette området, er ganske fersk med "speedbåter", så hvis jeg har sagt noe feil nå så må dere bare rette på meg!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro riktige flaps kan fjærne en del av vinglingen. Har du ikke flaps pr. dags dato? Tatt opp båten for i år? :)

Hva slags flaps er det du har i tankene? Elektriske/Hydrauliske? Faste?

Forrige helg var forresten båtsesongen over for min del desverre.. Sommeren varer altfor altfor kort, men jeg må si det er alltid like spennende å se når båten skal opp og hvordan den ser ut under.. :)

bl2op3vohj3egy6nvmtu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen, Hehe.. så ikke ille ut det der da. En kollega kjøpte helt ny båt i vår, og selgeren påstod at det var helt unødvendig å legge på bunnstoff før han sjøsatte, så den ble satt rett på vannet. I juli gikk plutselig ikke båten i plan lenger (230hk eller noe på 21"), og eieren fikk litt panikk. Etterhvert viste det seg jo bare at hele bunnen var helt fullstendig dekket av 2-3 lag med slike hvite greier. Han hadde tre fine dager med å skrape av slike i sommer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ser ikke så ille ut under der nå. Nå er alt spylet av. Men både baugpropellen og hekkthrusteren har fått smake sin dose av groe. Så det var årsaken til at jeg mistet mye effekt i sidepropellene i sterk vind. Jeg gjorde akkurat som din kamerat, som faktisk også hadde 230hk. Sjøsatte den uten å stoffe båten, men dette gjorde jeg for å finne vannlinja. Jeg fikk satt den ut på i August mnd og da var jo den verste groe sesongen over. Så det gikk heldighvis fint for meg.. men at det sitter er det ingen tvil om.. Så nå er det bare å pusse for alle båtmennesker også er vi klare igjen til neste sesong.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flaps i det hele tatt nå..

Trenger vel ikke no justering på det egentlig?

Hadde en episode med hopp på hekk bølge med sinnsykt vingling etterpå i ganske grei fart..

To frøkenene som var med lå fint dandert på gulvet etterpå.. :lol: Hadde hjertet greit i halsen da..

Jeg å har no sinnsykt med skjell under jeg og.. Hørt det skal bremse bra ja.. Hvordan fjerne det når den ligger på henger? Heise den opp?

Forøvrig legge til at broder`n var over ti meter tilværs med flyer her.. Det var rett og slett sykt..

Har forøvrig en Raker 23" propell tilsalgs da jeg har finni igjen den gamle.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de hydrauliske/elektriske trimflapsene godt. Da kan jeg balansere båten akkurat som jeg vil. Har du råd ville jeg definitivt ha gått for dette. Er båten din f.eks tungt lastet på babord side, så er det bare å justere flapsene så den ligger rett i vannet. Kjør på! :)

Når det gjelder skjell senker dette farten noe vanvittig. De få skjellene du ser på båten min over utgjorde et tap på ca 5 knop. Det skal sies at det var småskjell i baugen, baugpropellen, akslingene, propellene, rundt hekktrøster og undervannslys. Så det er ikke mange skjellene som skal til før du mister knop. Skrap eller spyl av med høytrykkspyler. Når du har spylt båten drar du båten 10-20cm lenger bak på hengeren og skraper og spyler der du ikke har kommet til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å tape ja.. Kanske det blir en helt annen båt å kjøre da.. er tett under hele båten omtrent..

Hengeren er veldig tett under så kommer ikke til.. Er en form for opplagshenger som det er no meier den ligger på..

Er heller ikke bare bare å flytte rundt på den heller..

Plan var egentlig å få gjort det her før sommeren men så fant jeg ikke på no bra plan + at været ble for bra til å ha båt på land.. Hehe

Hvor mye koster sånne trimplaps ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fjerner rur/skjell på safety-båten vår (påbudt under trening), så har vi sånne "isopor-støtter" den kan stå på!;)

Disse kan flyttes etter behov slik at vi kommer til overalt! :D

Et alternativ er jo kran, som brukes til sjøsetting/heving, men dette koster sikkert litt:(

Pris på trim-flaps varierer, både når det gjelder type og merke. Ta kontakt med flere forhandlere og be om pris!

Hvis noen skal til Grand Prix Offshore Arendal 2009 så får dere mest sannsynlig se Team V-25 (foreløpig navn) i aksjon! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sitter å ser på at båten er helt nedrimt :(

Har forresten plast båt vondt av å stå ute?

Over på skjell.. Mesteparten av skjella under båten min var slitt bort mot slutten avsesongen.. Merka go forskjell :)

Hvor nødvendig er det med bunnstoff i ferskvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på under hvilket forhold den står ute i. Min står godt innpakket under presenning og opplagsstativ hvor jeg har godt med gjennomlufting. Det værste for en plastbåt, eller båt generelt er jordslag. Dette forekommer under fuktige omgivelser og hvis båten har stått veldig lenge. En bekjent fikk jordslag på 2 stk. splitter nye Doral 190 hvor de stod innpakket i fabrikkplast i hagen hans i et års tid. Dette første til mye hardt arbeid våren etter. En god ide for å forhindre jordslag er å fjerne alt av puter og kalesje til båten. Disse kan nemlig også få jordslag. Jordslag trives som sagt under fuktige, men også mørke omgivelser.

Nei, det er ikke nødvendig å stoffe båten når den skal ligge i saltvann..

Når vi først har tråden oppe må jeg jo tilføye at det skal bli spennende å se hvordan båtåret blir mht. finanskrisen. Det er spådd at båtsalget vil stupe ytterligere 10% av hva den sank i fjord høst. Fjoråret var desverre preget av oppsigelser og konkurser. Askeladden og Scand Boats var bare noen av konkursbedriftene. Enkelte båtprodusenter og eiere som f.eks Brunswick måtte kutte kostnadene med hele 300 millioner dollar.. Og enkelte båtfabrikker flyttes til steder det er mer lønnsomt å produsere. Jeg tror vi vil se forhandlere med svært få båter på lager og framover blir det nok slik at man bestiller en båt utifra katalogen og ikke hva man får sett hos en demobåt hos forhandler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm Jordslag ja.. Så det hadde kommet no ved koppholderen når jeg tok den opp..

Men er jo ikke akkurat no særlig å stå å gnukke på nå.. Så får vel barevente til våren med å ta det..

Vet det er no herk å få av ja..

Ja blir spennende å se hvordan det blir ja..

Har vurdert å selge min da den ikke blir brukt så altfor mye.. Selv om det er jo godt å ha når man først vil ta en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt du ikke lider noe økonomisk av å ha båten ville jeg så absolutt ikke kvittet meg med den. Båtsalget har stupt og prisene har rast ettersom ingen tør å kjøpe. Du vil med andre ord tape store summer ved å selge nå.. Og som du vet.. Båt er fantastisk.. Jeg bruker min på ettermiddager i hverdager, helger og ferier. Jeg klarte i fjor å dra på motorene 120 timer.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...