635csi Skrevet April 15, 2010 Skrevet April 15, 2010 Noen her som har prøvet å overhale/bytte belger/lager på et mercruiserdrev før?jeg sitter og skal handle litt deler til Alpha One Gen II drevet mitt, men ser de anbefaler så sabla mye spesialverktøy for å få det til. hadde vært greit å høre om noen hadde gjort jobben uten alt verktøyet da det koster en liten formue. gidder heller ikke sette ut båten uten å få sjekket belgene/lagrene. kan fort bli dyrere enn å vedlikeholde. Dette ble gjort på vår Bayliner i fjor sommer, og vi leide inn en kompis som jobber med sånt, pga. at vi ikke så oss mål på å få til dette selv. Greit å ha med noen med erfaring dersom man skal prøve seg på dette selv hvertfall. Tror forresten ikke han brukte så mye spesialverktøy, men det var trangt og j****g å komme til. Dette er en 4.7(?) v6 Mercruiser 190hk, og belgene er anbefalt å skifte annenhvert år. Så i år ser vi frem til et bekymringsfritt båtår, hehe
S.Hafsmo Skrevet April 15, 2010 Skrevet April 15, 2010 hmm.. nei jeg får se om jeg ikke handler inn litt spesialverktøy. ihvertafall ei sånn belgtank og "alignment tool". litt viktig at ting er linet opp korrekt. og man sparer sikkert litt på å ha verktøyet til å overhale det selv, spesielt om det skal gjøres annenhvert år. får jeg problemer er det ikke langt til det lokale verftet, og de kan sikkert låne meg det jeg mangler. er forresten en 5.7 mercruiser på 260hk (tror ihvertfall den er 260).
635csi Skrevet April 15, 2010 Skrevet April 15, 2010 Ikke noe galt i å begynne på jobben selv, for så å hente inn ekspertise dersom det blir nødvendig
Thomaz Skrevet Juni 4, 2010 Forfatter Skrevet Juni 4, 2010 Da er det på høy tid å sette ut båt folkens.. Har noen spm ang ting som bør gjøres før oppstart.. Har bytta bensinen og gir olje.. Var å skulle sette ut båten i går, men den ville ikke starte.. Hva mer burde gjøres før oppstart? Båten har stått i nesten to år nå.. Gjelder en Mercury 200hk 2takt ca 94mod.. Uten injection. Takker å bukker for svar
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 har du noe vannutskiller på bensinslangen? vet ikke om det gjelder påhenger (men antar det), men etter at motoren har stått så lenge ville jeg turnet motoren ihvertfall 30 sekunder med stoppen ute for å få olje på plass der den skal være. antar du har sjekket at alle stoppfunksjoner fungerer? at ikke f.eks dødmannsknappen henger/kortsluttning? sjekket tennplugger og tenning? personlig så venter jeg på deler til drevet som står fast i transport streik. hører de sier den går mot slutten nå, så jeg håper det stemmer. blir ihvertfall sein sesong i år. samt litt oppshining på alt treverket i båten. faen at folk bare lar sånt stå til det råttner vekk istedet for å gi det litt vedlikehold innimellom.
Thomaz Skrevet Juni 26, 2010 Forfatter Skrevet Juni 26, 2010 Da er båten oppe å går Båten begynner å vingle litt i høye hastigheter .. Ser den nederste finna er svaier litt ør litte grann til venstre vertkalt.. Kan det ha no med det å gjøre ? Har forresten en raker 23 stålpropell tilsalgs om noen er intersesserte
S.Hafsmo Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 hmm.. tror ikke den finna skal merkes om den er bare litt skjeiv. har ihvertfall ikke merket det på noen av mine tidligere båter med ymse motorer. såfremt du ikke har en 60knoper eller noe sånt. da skal det vel ikke så mye til før det merkes. kanskje du har for stor maskin?
Thomaz Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Hehe er en 200 hester på en Scand 21 .. Så burde ikke være for stort Så det kan være finna som gjør det..? Har ikke målt farta på den, men går da litt unna på bånn gass.. Fått istand båten enda da hafsmo ?
Thomaz Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Tenkte kanskje å bytte impeller snart.. Er det omfattende jobb? Jobb for en som ikke har gjort det før ?
Thomaz Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Ikke no utenom at en beskjent av meg har en 22.. Virker som en grei turbåt Nice ass.. Skulle ut med båten nå.. Slet litt med å starte motor, for så deretter å fyre å gå i 10 sek for deretter å totalt skjære seg.. Høl i sylinder etc..
635csi Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Skal sjøsette Bayliner`n nå, har jo ikke vært båtvær ennå i "sommer" Skiftet belger og div. i fjor, så da slipper vi heldigvis noen store inngrep nå i år. Siste finpuss i verkstedet:
S.Hafsmo Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Fin den baylineren! Hvor stor er den? 200hk på Scand 21 er vel passelig. bikker kanskje 50 knop? har byttet impeller på min i år, og om jeg skulle gjort det på nytt skulle det nok gått på en times tid. ganske grei jobb. spørs hvordan det er på påhengeren, men sikkert ikke så ulikt. altså at impelleren ligger rett over girhuset i undervannshuset. isåfall er det bare å ta av undervannshuset mens motoren henger på, så ser du rett på pumpehuset. Er ikke ferdig med båten min nei. tersen for å dra av gimbal lageret ble stående fast i transport streik, så jeg ikk den ikke før jeg reiste på sjøen. så jeg håper godværet venter til jeg kommer hjem igjen midt i juli. Edit: Så akkurat at du hadde fått havari, var det på din motor?
Thomaz Skrevet Juni 28, 2010 Forfatter Skrevet Juni 28, 2010 Ja den bikka ca 50 knop ja .. Ja jeg, dama og guttungen skulle på båttur i går.. Så havarerte hele motoren.. Høl i sylinder og ser ut som det ligger råde biter inni der og, så den så rimelig knust ut .. Merkelig at det plutselig bare skjer. Har gått helt fint utenom at den har vært litt tungstarta dette året etter å ha stått i to år.. Noe som jeg trodde kom til å bedre seg med å få kjørt den litt.. Så ser ut som det blir lite båtkjøring i år.. Er ikke billig med ny (brukt) motor akkurat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå