Johnny86 Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/30/525409.html Trenger vel nesten ikke si noe om denne annet enn tragisk.
S.Hafsmo Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 uffda. så ikke bra ut den bilen der, og selvfølgelig synd med ungdommen og, men det er jo egentlig utrolig at en 18 åring brummer rundt med en slik bil på en flyplass.
2mMy Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 stygt ja, men han var jo fornuftig nok til å gjøre det på en tom fly stripe!
Larsinnj Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Og nesten enda sykere at aldersgrensen på førerkort er 16 år! Tør ikke tenke på hvor mange prosent ulykkestallene hadde gått opp hvis det ble innfør samme regel i norge.
Padi Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 stygt ja, men han var jo fornuftig nok til å gjøre det på en tom fly stripe! Jepp enige i det, men han kunne latt være og ha noen med seg i bilen.
Saltkjelen Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Og nesten enda sykere at aldersgrensen på førerkort er 16 år! Tør ikke tenke på hvor mange prosent ulykkestallene hadde gått opp hvis det ble innfør samme regel i norge. Jeg tror faktisk ikke at det hadde utgjort noen stor forskjell. En 16-åring og en 18-åring tenker svært likt og det er ikke akkurat store forskjellen mellom disse. Det hadde for min del vært OK at 16-åringer kunne fått lappen, men kravene for å få den måtte jo selvsagt vært strengere. Det burde da også vært en lov om at man må være fylte 16 år før man i det hele tatt kan øvelseskjøre. Det ferdes jo både 16- og 17-åringer i trafikken både i form av moped, traktor og bil (øvelseskjøring) og man hører jo aldri eller svært sjeldent om ulykker med disse aldersgruppene. Det er for meg et mysterium at 16-åringer kan få kjøre traktor på par-og-tjue tonn (?), som attpåtil går i 80km/t og ikke en bil som veier brøkdelen og er langt mindre farlig..
Larsinnj Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Hvis det er JCB fasttrack du sikter til så er det ikke lov til å kjøre som 16 åring. Det har kommet nye regler om hvor fort en traktor kan gå og en 16åring har ikke lov til å kjøre en trektor som er tyngre en x antall tonn.
Hyggmaister Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Det kan de heller ikke, saltkjelen. Er du under 18, kan du ikke kjøre traktor som går over 40 kmt/t elns, og den kan maks veie så og så mye. Men det er det såklart ikke så mange som bryr seg om Angående ulykken...herregud...håper noen kan lære av dette, dvs tenke seg om to ganger før de prøver på noe lignende.
vetu03 Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Nja, vet ikke helt hva jeg skal tro jeg. Tror det er greit man ikke får lappen før man er 18, men ingen tvil om at det er mangen som er flinke til å kjøre bil som 16åring. Men mange som ikke jeg ville tro hadde vært så morsomt å møte i trafikken som 16åringer.. Syk ulykke.. Som over her!! Han kunne latt være å ha med seg noen i bilen.
Hyggmaister Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Jeg har for øvrig heller ikke voldsom tro på 16-åringer bak rattet sånn generelt. Personlig har jeg nok modnet enn del siden jeg tok moppe lapp som 16 åring, via 125cc som 17 og til slutt billapp som 18åring. I tillegg støtter jeg også opp om vegvesenets slogan "Skal du bli god, må du kjøre mye". De anbefaler masse øvelseskjøring fra fyllte 16 år med foreldre, før du går til kjøreskole for å ta lappen. Ikke bare kan lappen bli billigere, men du er tusenvis av erfaringer rikere, og stiller bedre når du skal ut i trafikken alene eller for den slags skyld med kompiser ved din side. Og ingen trenger hvertfall si at det er like farlig å kjøre med foreldre som uten dem som 16åring...Jo yngre vi er, jo større nysgjerrighet har vi for å prøve ut ting og for å presse grensene. Øving og bevisstgjøring av risikoer er nok det eneste som kan hindre ungdom fra å teste toppfart den samme dagen de får lappen - i mine øyne den dummeste handlingen alt for mange gjør! (Personlig "testet" jeg toppfarten på gpr-en min opptil flere ganger, og greidde også flere ganger å oppnå nye "rekorder". BMWn derimot, har jeg aldri vært i toppfart med...) Og jeg var mye oftere oppe i høye hastigheter som halvfersk bilist enn hva jeg er nå.
Saltkjelen Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Det kan de heller ikke, saltkjelen. Er du under 18, kan du ikke kjøre traktor som går over 40 kmt/t elns, og den kan maks veie så og så mye. Men det er det såklart ikke så mange som bryr seg om Beklager. Jeg har selvsagt tatt en research på internett for å finne ut av hva som faktisk er rett. Fant derfor litt interessante opplysninger, blandt annet fra lovdata og vegvesenet. Frem til føreren har 2 års erfaring eller fylte 21 år er det en vektbegrensning på 25.000kg...! Som 16-åring har man med andre ord lov til å kjøre traktor med henger hvor vekten ikke overstiger 25.000kg, men som ikke kan gå fortere enn 40km/t. Det er alikevel nok til å gjøre stor skade i trafikken. Nja, vet ikke helt hva jeg skal tro jeg. Tror det er greit man ikke får lappen før man er 18, men ingen tvil om at det er mangen som er flinke til å kjøre bil som 16åring. Men mange som ikke jeg ville tro hadde vært så morsomt å møte i trafikken som 16åringer.. Jeg er tildels enig. Det er mange 18 åringer, jeg helst hadde sett ikke hadde hatt lappen også. Ser flere eksempler hver eneste dag hvor ferskinger bak rattet skal tøffe seg og dette foregår gjerne på sterkt trafikerte veier eller ved skoleområder e.l.. Jeg tror dermed ikke at det hadde utgjort noen stor forskjell på 16- og 18-åringer i trafikken. 16-åringer klarer jo å mestre trafikkbildet når de øvelseskjører.. Det burde imidertid vært strengere krav når det gjelder tillatelse til å føre alle slags motorkjøretøyer (moped, MC, bil, lastebil, buss osv.).. 16-åringer er vesentlig tryggere i trafikken enn både 20-, 30-, og 40-åringer med psykisk lidelse.. De er det jo ikke akkurat få av på de norske veiene..
A.Teserud Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 det derre med å forstå regler som gjelder når man skal få kjøre ditten å datten i norge har jeg ikke helt skjønt logikken i. for jeg tok lappen på traktor for 2 år siden 16 år uerfaren men følte meg som en verdens mester. jeg kom akkurat unna regelen om begrenset kjøring på traktor. kan kjøre i 90 med traktor (eks unimog) å kjøre så tungt jeg bare vill så lenge jeg holder meg innen for totalvekten på traktor. begrensingene ble satt ned til maks 30 tonn og 45 km/t. det er forsåvidt greit. men når man tar lappen på traktor har man lov til å kjøre 30 tonn i nesten 50 km/t (se for dere når det butter i en bil) fullt lovlig. men skal man sette seg på en moped som veier 90KG!? og går i 60km/t da må man plutselig ta utvidelse. med andre ord traktorlappen koster ca 6000,- men oppå det. koster mopedlappen 9000,-!? vær så snill hjelp meg her. hvor er logikken?
Hyggmaister Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Med den nye ordningen for moped-sertifikat som har kommet, er vel dette mer en strengt nok. Bil og mc har det også blitt høyere krav til de siste åra, desverre mest i pris..hehe Angående 16-åringer bak bilratt kontra 18-åringer, er liksom poenget mitt at det er flere 16åringer som er umodne enn det er 18åringer Så for å sette det på spissen, mener jeg at bare fordi mange 18åringer kjører som om de er 14 år gamle, kan vi ikke la andre 14 åringer sette seg bak rattet Da er jeg heller enig med deg Saltkjelen, om at kravene må bli strengere. Desverre vil jo dette også resultere i ett enda dyrere sertifikat, som allerede ligger på 20000 kr - noe som kan være DYRT for en student. Nullvisjonen vil nok aldri kunne oppnås, ganske enkelt fordi mennesker styrer den, og de er som Saltkjelen påpeker, fulle av feil (psykiske lidelser, nysgjerrighet på å pushe grenser osv) og dette vil vi ganske enkelt ikke klare å luke ut uten å nekte hele gjengen - hele norge - å kjøre bil Men selv om den ikke kan nås, bør den selvfølgelig jobbes mot, enn så lenge vi ikke greier å luke ut alle "utrygge" trafikanter fra å ikke bestå oppkjøring/komme så langt en gang. Tross alt vil jeg påstå at allesammen her på forumet på sett og vis er "utrygge" sjåfører - alle har vel gjort større eller mindre feil? BTW, 25 tonn er ganske mye? Men regner med det er inkludert last da foresten?.....hmm...for med en rimelig stor traktor og med avlesser-vogn full av vått gress, så har du ganske mange tonn...Og det kan man ikke nekte en 16-åring å kjøre om han tar traktorlappen, hehe Liksom litt av vitsen borteXD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå