Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå må vi huske at østlandet er større enn kun Oslo, og at det fins flere veier enn E6 og ring3.

8)

Riktig, mange fra nord drar alle under en kam, men østlandet er ikke bare oslo. Er steder på indre østland som er jevnt kaldere enn nordland og troms...

Jeg kan være enig i at folk bosatt i oslo/Akershus/Østfold er svakere på snø enn nordlendinger, det har med vane å gjøre. Akkurat som en fra nord ville stresset mer i oslo-gryta o.l

Noen av årsakene som bidrar til at problemene blir større er:

- Høyere trafikktetthet, med dertil konsekvenser ved ulykker.

- MANGE utenlandske trailere

- Mange innvandrere fra ikke-vestlige land

- Variasjon av temperatur. Forrige uke en dag var det +8 her, dagen etter var det -4.

Men så må det nevnes at noen er enda mer ræva på snøkjøring enn østlendinger - sørlendingene. Husker jo E18 mot Kristiansand i fjor. Var latterlig at de ikke klarte å måke vekk den mengden som kom, og det var ikke snakk om mange dagene det var mye nedbør.

Trodde sørlandet var en av stedene det virkelig kom mye snø jeg.

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Nå må vi huske at østlandet er større enn kun Oslo, og at det fins flere veier enn E6 og ring3.

8)

Jeg kan være enig i at folk bosatt i oslo/Akershus/Østfold er svakere på snø enn nordlendinger, det har med vane å gjøre. Akkurat som en fra nord ville stresset mer i oslo-gryta o.l

Hehe... Føler meg litt truffet der! Var i stockholm i fjor sommer. DJESUS sier bare jeg. Det var lyskryss etter lyskryss med bare 100 meters avstand og filbytte i hver av dem, og helst med veimerking så seint at du ikke fikk byttet fil :evil: Men det kom seg etterhvert når kartlesinga kom seg fra sidemannen og vi lærte det svenske kjøremønster der blinkelys er ekstrautstyr (akkurat som i bergen) Var ikke en kjeft som brukte blinkelys :S

Tromsø har også noe snodig merking av veier ( les: ingen merking) Da du må være lokalkjent for å vite hvordan du skal kjøre og hvilke filer du skal legge deg i når du skal dit og frem og alle veier :P

Værst er det om sommeren når deutsche bobil kommer og ikke vet hvor de skal :lol:

Skrevet

Jeg kjørte fra Oslo til Hafjell og ned igjen i helga. Var skikkelig is mye av veien og jeg turde ikke å kjøre i full fres mye av veien pga 3-4 cm høye isflekker på mange strekker av motorveien rett nord for Gardermoen.

Tenkte at dette kanskje var slitt vekk på ettermiddagen, men ikke søren. På den 60 km/t strekket etter avkjøringen til Hafjell var issporene så dype at det var som å sitte på tog. Bilen fulgte spora om jeg slapp rattet.

De salta som noen galninger på ring 3 med -2 på gradestokken.

Jeg foretrekker litt snø på veien fremfor usikkerheten om det er is, vann, saltlake eller bar fin asfalt.

Litt varm sand som smelter ned i snøen liker jeg bedre.

Skrevet

Som sagt tidligere er det stor forskjell og kjøre på snøføre og på slush. Men er enig i at trafikken går overdrevet seint på vinterføre østpå..

Men vestpå er det ennda verre, kjører taxi i Bergen ved siden av studiene. Og så fort det er litt hvitt på veiene går det fort unna, 40 i 60 sone på rett strekninger osv, får inntrykk av å kjøre i kolonne. Gjelder selvsagt ikke alle, men desverre altfor mange.

Skrevet
Jeg som trønder blir nesten flau på Oslo's vegne når jeg ser slikt. Nordlenningene må jo le seg skakk ihjel.

ta det helt med ro, den "le seg skakk ihjel" greia går begge veier ;)

Skrevet

Holdt 110k/t mot gardermoen her om dagen.. Kan bare fortelle dere alle nordlendinger at, Bilen ville ikke gå rett! den begynte å plane/rykke å det var det konstant.. noen steder begynnte den å spinne vilt i 5 gir sånn PLUTSELIG! rett opp på turtallsperra med andre ord.. :roll: Kjører alle sånn nord på? :twisted:

Skrevet
Som sagt tidligere er det stor forskjell og kjøre på snøføre og på slush. Men er enig i at trafikken går overdrevet seint på vinterføre østpå..

Men vestpå er det ennda verre, kjører taxi i Bergen ved siden av studiene. Og så fort det er litt hvitt på veiene går det fort unna, 40 i 60 sone på rett strekninger osv, får inntrykk av å kjøre i kolonne. Gjelder selvsagt ikke alle, men desverre altfor mange.

Tror jeg hadde blitt storforbruker av valium hvis jeg var taxisjåfør her i byen! 8)

Skrevet
hehe, sant som dere sier, hører altid om disse ulykkene i sør, så er bilde i ei avis hær en dag, var bilde av en mann i 20-30cm snø men en helt normal snøspade som man får på nille!, så sto de me STORE bokstaver; her måkkes de snø me SPADE:O:O:O :lol: som om de er så uvanli, bruker brøyte innkjørsla me traktor å skoffe vi, men ser ikke de i avisa fårde:p alt virker så åverdrevet sørpå;)

Ganske overdreven den brøytingen din å, vi har jo nesten ikke hatt snø de siste åra :D

Skrevet
Holdt 110k/t mot gardermoen her om dagen.. Kan bare fortelle dere alle nordlendinger at, Bilen ville ikke gå rett! den begynte å plane/rykke å det var det konstant.. noen steder begynnte den å spinne vilt i 5 gir sånn PLUTSELIG! rett opp på turtallsperra med andre ord.. :roll: Kjører alle sånn nord på? :twisted:

Nei, ikke akkurat. Noen kjører jo selvsagt alt for ansvarlig og skaper livsfarlige forbikjøringssituasjoner. Når jeg bedømmer farten jeg skal kjøre i tar jeg regelmessig bremsetester for å sjeke underlaget i tillegg til at jeg svinger mye sånn slalom for å sjekke hvor løs ræva er på bilen.

Har vært mange ganger der du spinner på full pedal i 5 gir :P Men det er som regel på de veiene de salter for at de skal bli så sikker :roll:

I følge min egen statistikk er det i 90 % av tilfellene en Toyota fremst i køene på veiene i Tromsø som ligger 10-15 km/h under grensa, gjærne de som ikke er klar over at bilens speedometer viser 7 km/h for mye, og i tillegg skal legge seg under der igjen bare for sikkerhetens skyld. :roll: Blir jeg forbikjørt er det bestandi en BMW eller Audi.

Skrevet

Til nå i år har jeg kjørt ca. 20 min på snøføre. Var litt bekymret for at jeg ikke skulle få prøvd de nye vinterdekkene på glatten denne vinteren. :)

• 1 month later...
Skrevet

Hehe...

For ca 2 uker siden var vi til oslo og henta en -03 525tad. Kjøpte nye vinterdekk med pigger, til min onkels, (som bor i oslo) store frustrasjon.

Han mente at piggfritt fungerte like godt, og de ekstra kronene for pigger var bortkastet, du fikk aaaldri brukt det.

Så gikk det en god uke, vi var kommet opp igjen på sunnmøre, og onkel m. fam kom oppover på besøk.

Han skulle da vise seg og kjøre frem på en "fjellvei" frem til et hytteområde, det var brøytt men en del snø.

For å gjøre en artig historie kort, det hele endte med at faderen kjørte fram med bilen, med pigger, og hjalp onkel ut av grøfta :lol:

så tror det ligger noe i østlendinger og det med vinterføre...

Skrevet

Sørlendingene ser også ut til å få passe noia på vinteren. Så fort det blir et par minusgrader ute så finner man luringer som ligger i 50 i 80 sonene (PÅ TØRR ASFALT:?)

Skrevet

ja, nok av de rabies... finnes også de som kjører 30 i 60, bare det blåser ute... mange sorgenskapittler her nede, og det som skjedde i fjor var jo bare latterlig!! folk kan jo ikke kjøre på glatta!

Skrevet
Hehe...

For ca 2 uker siden var vi til oslo og henta en -03 525tad. Kjøpte nye vinterdekk med pigger, til min onkels, (som bor i oslo) store frustrasjon.

Han mente at piggfritt fungerte like godt, og de ekstra kronene for pigger var bortkastet, du fikk aaaldri brukt det.

Jeg synes den kommentaren er veldig dekkende for hva man ofte hører fra majoriteten av 'byfolk'. Det virker som enkelte rett og slett ikke har opplevd speilblanke bratte og trange veier.

Jeg prøvde piggfritt i fjord, og det nytter ikke her jeg bor. Har man 4x4 duger det nok med piggfritt. Men med 4x4 får man høre at man er miljøfiendtlig..

Hadde de enda kuttet ut saltinga 100% så hadde folk måttet lært seg å kjøre. Jeg ser for meg at forsikringsbransjen hadde gått konk på under en uke :lol:

Hardpakkede snødekte vinterveier der underlaget er STABILT, ja takk!

Skrevet
ja, nok av de rabies... finnes også de som kjører 30 i 60, bare det blåser ute... mange sorgenskapittler her nede, og det som skjedde i fjor var jo bare latterlig!! folk kan jo ikke kjøre på glatta!

Shit, jeg blir sprø av sånne. Også ligger de ALTID i venstrefila og de jævlene :evil:

Har jo hatt meg en tur i grøfta selv i vinter, men jeg velger å skylde på dekkene :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...