Gå til innhold

Hvem har BMW X3 ?

jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

Både faren min og broren min kjører X3 og må si at jeg stemmer i om at det er biler med kjøreglede!

Muligens litt ot, men begynner å bli litt lei av dette med uansetthvaslagsbmw og begrepet kjøreglede. Kjøreglede er noe markedsførerne har funnet på for å skille merket fra andre bilmerker, men det betyr ikke at BMW har monopol på dette fenomenet. Kjøreglede er i tillegg et begrep som er veldig vanskelig å kvantifisere ettersom det er noe som må defineres av hver enkelt. Jeg sier ikke at BMW ikke kan lage gode kjørebiler, men de siste 10-20 årene har forskjellene mellom merkene blitt stadig mindre. Mitt inntrykk er derfor at mange BMW-eiere har kjøpt denne markedsføringen rått og dermed innbillser seg at kjøreglede som noe unikt BMW bygger inn i bilene som ingen andre bilprodusenter gjør. Personlig tror jeg BMW og kjøreglede handler like mye om at "jeg kjører BMW -> BMW er status -> status gjør meg glad = jeg opplever kjøreglede". For bestemor kan det sikkert oppleves som kjøreglede bare det å få lov til å kjøre til butikken i en trøtt Opel Corsa i en alder av 82 år. Det betyr ikke at du med BMW opplever noe mer kjøreglede enn hun gjør. Eller er det slik at det er kun oss som kan kjøre bil som har rett til å uttale oss om hva som er/gir kjøreglede?

58qm5mpk6qpxlg6o364i.jpg

Natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt ot, men begynner å bli litt lei av dette med uansetthvaslagsbmw og begrepet kjøreglede. Kjøreglede er noe markedsførerne har funnet på for å skille merket fra andre bilmerker, men det betyr ikke at BMW har monopol på dette fenomenet. Kjøreglede er i tillegg et begrep som er veldig vanskelig å kvantifisere ettersom det er noe som må defineres av hver enkelt. Jeg sier ikke at BMW ikke kan lage gode kjørebiler, men de siste 10-20 årene har forskjellene mellom merkene blitt stadig mindre. Mitt inntrykk er derfor at mange BMW-eiere har kjøpt denne markedsføringen rått og dermed innbillser seg at kjøreglede som noe unikt BMW bygger inn i bilene som ingen andre bilprodusenter gjør. Personlig tror jeg BMW og kjøreglede handler like mye om at "jeg kjører BMW -> BMW er status -> status gjør meg glad = jeg opplever kjøreglede". For bestemor kan det sikkert oppleves som kjøreglede bare det å få lov til å kjøre til butikken i en trøtt Opel Corsa i en alder av 82 år. Det betyr ikke at du med BMW opplever noe mer kjøreglede enn hun gjør. Eller er det slik at det er kun oss som kan kjøre bil som har rett til å uttale oss om hva som er/gir kjøreglede?

Jeg er enig i mye av dette resonnementet... og helt galt blir det når noen argumenterer for at BMW´s standardmodeller er sportsbiler. De er kanskje sportslige i en bestemt kontekst (f.eks i forhold til en Nissan Patrol eller en Citroën C1), men det handler stadig om ganske alminnelige biler med bakhjulstrekk. Når dette er nevnt er BMW´s bilmodeller bygget etter bestemte prinsipper som utvilsomt fremmer kjøregleden for de som søker etter den. Nettopp bakhjulstrekk og i all hovedsak 50/50 vektfordeling bidrar til å gi modellene en balanse som andre bilmodeller normalt ikke har. I tillegg har BMW interessante motorer og smidige gearkasser... og før i tiden hadde de også et førerorientert dashboard. Detaljer som en styring som er perfekt vektet med en god tilbakemelding til sjåføren hjelper også på å gi gode betingelser for store kjøregleder. BMW er på mange måter et perfekt kompromis mellom en Porsche og en Mercedes-Benz... der Porschen står for kjøregleden og Mercedes-Benz for opplevd kvalitet på mange plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd kvalitet på mange plan? Sett deg inn i en hvilken som helst Mercedes fra 97-2000 så vil du ikke oppleve kvalitet.

Syns faktisk E38, E39 og E46 oppleves mye bedre enn tilsvarende mercedes Benz. Jeg prater nu i utgangspunktet om interiørkvalitet. Dette naturlig nok fordi det er interiøret man "opplever" mest når man kjører bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd kvalitet på mange plan? Sett deg inn i en hvilken som helst Mercedes fra 97-2000 så vil du ikke oppleve kvalitet.

Syns faktisk E38, E39 og E46 oppleves mye bedre enn tilsvarende mercedes Benz. Jeg prater nu i utgangspunktet om interiørkvalitet. Dette naturlig nok fordi det er interiøret man "opplever" mest når man kjører bilen.

Mercedes-Benz hadde et slags Decennium-Horribilis i perioden 1995-2005, men er nå tilbake der de var med W124 og W126 modellene. BMW har hatt dårlige perioder når det gjelder opplevd kvalitet de også... E36 var f.eks ikke overbevisende da den kom og hverken E60 eller X3 var et mesterverk til å begynne med de heller. Med opplevd kvalitet tenker jeg først og fremst på den totale konstruksjonen... interiør, eksteriør, chassisbalanse, plassutnyttelse, motorer, gearkasser... etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt at chassiebalanse, motor og girkasse i E60 var så ille. Den må du utdype litt... hehe. Interiør og eksteriør er i stor grad svært subjektivt. Er forsåvidt enig med deg at hverken X3 eller E60 har interiør å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt at chassiebalanse, motor og girkasse i E60 var så ille. Den må du utdype litt... hehe. Interiør og eksteriør er i stor grad svært subjektivt. Er forsåvidt enig med deg at hverken X3 eller E60 har interiør å skryte av.

Det handler jo om en samlet pakke og hvis interiøret er elendig (noe mange mener at det er i E60/61) hjelper det ikke stort at resten av bilen er en genistrek. Mitt poeng med relasjonene til Mercedes-Benz og Porsche er at de hver for seg i dag står for mye av det beste som kan kjøpes når det gjelder biler... og når så BMW etter min mening er et godt kompromis mellom disse to bilprodusentene... så sier jeg vel også ganske direkte hvorfor jeg er litt mer enn normalt interessert i BMW... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det elendig. Ikke helt på nivå med de gode gammle BMW'ene (les E38 og E39) men fremdeles ikke så dårlig som X3. Når det er sagt syns jeg kvaliteten på setene (generelt sett) er svært dårlig. Om man ser på nyere BMW'er som har gått relativt kort ser man fort at de ser svært slitte og stygge ut.

Dette er et bilde av en BMW 645 som i skrivende stund selges for 860.000 kr. Bilen har bare rullet 60.000 km. 73_1054208164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det elendig. Ikke helt på nivå med de gode gammle BMW'ene (les E38 og E39) men fremdeles ikke så dårlig som X3.

Dashboardet kan være dårlig på flere måter... det kan ha et mindre fint design, det kan være dårlig ergonomisk, det kan ha en dårlig tilpasning av enkeltdeler eller det kan ha en mindreverdig plastkvalitet. Jeg mener at dasboardet i E60/61 først og fremst har et mindre fint design... dog ikke like uinteressant som dashboardet i E90/91. Dashboardet i X3 var dessverre en skandale før faceliften... makan til billig plastkvalitet har vi ikke sett i en BMW siden E21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...