The_transporter Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Men blir jo litt dumt hvis en har kjørt for fort og i fylla noen ganger og alltid er i trøbbel en stund i livet og så skjerper vedkommende seg, kanskje får hus, jobb familie, unger osv og så skal han ikke få lappen igjen fordi han var dum i slutten av tenårene liksom FEIL. Eg mener dette er helt på sin rett, vist ein er så tykk i hovudet og ikkje skjønner man gjør noe galt, opptil fleire ganger får dei bare ta sin straff for det. Dette er helt på sin plass. Må si meg enig med -Roger- Hvis man er ung og dum så må man få sjangsen til å vise at man er blitt voksen og mer moden.. Det er lett for de som "aldri" har gjort noe galt å si slike ting som at de ikke fortjener lappen igjen.. helt enig!!
-Roger- Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Men blir jo litt dumt hvis en har kjørt for fort og i fylla noen ganger og alltid er i trøbbel en stund i livet og så skjerper vedkommende seg, kanskje får hus, jobb familie, unger osv og så skal han ikke få lappen igjen fordi han var dum i slutten av tenårene liksom FEIL. Eg mener dette er helt på sin rett, vist ein er så tykk i hovudet og ikkje skjønner man gjør noe galt, opptil fleire ganger får dei bare ta sin straff for det. Dette er helt på sin plass. Må si meg enig med -Roger- Hvis man er ung og dum så må man få sjangsen til å vise at man er blitt voksen og mer moden.. Det er lett for de som "aldri" har gjort noe galt å si slike ting som at de ikke fortjener lappen igjen.. helt enig!! Jepp, alle kan jo ha sin egen mening, men jeg mener at hvis folk skjerper seg i så og så lang tid bør de få kjøre bil som alle andre! Kan være vanskelig nok for en med masse problem og komme seg tilbake til et normalt liv! Andre lærer jo aldri, og da er det helt greit og ta lappen på livstid! Dessverre ble det faktisk livstid for min kompis som jeg snakket om for han omkom i en bilulykke for snart 2 år siden
crizi Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 litt strengt siden han bare er ung enda, hadde han vært 35 så hadde jeg forstått dommen men hvis han skjerper seg burde han få lov å prøve å ta lappen igjen.
Hawkon88 Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 det er MYE som skjer i hodet fra en er 17-18 til noen og 20.. syns 3år hadde holdt for en gutt i den alderen. hadde han være eldre og drevet på med små lovbrudd i en 10års periode hadde jeg sett saken fra en helt annen side. selv er jeg 19- og er skremt over hvor mye jeg har endret oppfatning av siste året/2 årene.. og hva jeg vil endre i de neste nærmeste årene..
Hankook Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 det er MYE som skjer i hodet fra en er 17-18 til noen og 20.. syns 3år hadde holdt for en gutt i den alderen. hadde han være eldre og drevet på med små lovbrudd i en 10års periode hadde jeg sett saken fra en helt annen side. Må si meg enige her, 5år er lenge i så ung alder, får jo ikke lappen før tildigst fylte 23år Mye endre seg i hodet til en tenåring. De fleste blir mye mer "voksne" i løpet av 18-20år syns også det hadde holdt med 2-3år
Bonden Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 Kansje like greit å heve aldersgrensen for førerkort da siden alle blir så mye mere voksen når de er blitt 20 ?.
smez Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 dette er sikkert skrivi før.. når du mister lappen for "livstid" så vil det si at du kan søke om å få den igjen etter 5år men det vil ikke automatisk si at du får den igjen etter 5år. hvis du får avslag kan du søke igjen om et år osv. når det gjelder fengsel straff så er et fengsels år 9mnd.
BlueM Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 Må nok si meg enig i at de fleste unge fortjener en "ny sjanse" etter noen år. (En del middelaldrende menn med svære SUV'er er jeg ikke fullt så sikker på). Men å heve aldersgrensen til 20 år har jeg liten tro på. Det blir å straffe alle under 20 fordi "noen" ikke er voksne nok til å innse hvilket ansvar det er å kjøre bil. Særlig med tanke på hvor "fremragende" kollektivtransporten er i litt mer grisgrendte strøk enn det sentrale østland. Kanskje en liten dose samfunnstjeneste med trafikkskadde kunne gjøre susen? Om man har fått et par år å modnes på, i tillegg til å jobbe litt med resultatene etter trafikkulykker fortsatt ikke har skjønt poenget, ja da er det kanskje på tide å gjøre vedkommende til fotgjenger/passasjer for livstid.
///MoePower Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 Problematikken med å heve aldersgrensene er at stadig flere kommer til å kjøre ulovlig før de er gamle nok til å få lappen. De vokser opp, går lei av trøsykkelen, enkelte blir kanskje sløv og lat og vil finne på noe nytt, da er noe motorisert for mange et spennende og morsomt alternativ. Problematikken med å frata førerkort for livstid er at de som virkelig intresserer seg for biler/motorsykler kommer til å kjøre selv om de ikke har lappen, for de klarer rett og slett ikke la være. Kjører man uten lappen har de som mistet den før de i det heletatt tok den ikke opplæring nok og gjør derav dumme ting, hiver seg ut i situasjoner hvor de ikke kan trafikkreglene osv. Andre igjen er fullstendig klar over at de vil få en hard straff, så de kjører gjerne litt røffere i trafikken, de gir seg blank rett og slett. Skulle en uten lappen komme ut for en rutinekontroll f.eks så vil nok enkelte være redde for å stoppe, så de prøver seg på å stikke av, det hele ender i en forfølgelse og tilslutt en ulykke hvor 1 eller 20 skader seg og/eller i verste fall omkommer.
Dj Feed Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 alltid er 5 år går ikke og miste lappen lenger enn det. har en kopis og som mista for alltid. det var 5 år Men visst du gjør noe dumt igjen og mister den for livstid 2-3 ganger, går det ikkje ann å få den igjen!!
336mik Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 Man har jo faktisk prøvetid i 2 år på lappen,nettopp fordi man skal sjekkes om man er egnet til å ha førerkort.
micbro Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 i Lommedalen i Bærum for et par år siden var det jo 2 gutter på 16år som tyvlånte Mercedesen til moren. føreren hadde hatt 1 kjøretime. etter et par minutter mistet de han kontrollen over bilen å kjørte front mot front med en moped. mopedføreren måtte amputere 2 bein og 1 arm, føreren av bilen mistet retten til noen gang å ha førerkort. veldig smart
///MoePower Skrevet Februar 7, 2008 Skrevet Februar 7, 2008 i Lommedalen i Bærum for et par år siden var det jo 2 gutter på 16år som tyvlånte Mercedesen til moren. føreren hadde hatt 1 kjøretime. etter et par minutter mistet de han kontrollen over bilen å kjørte front mot front med en moped. mopedføreren måtte amputere 2 bein og 1 arm, føreren av bilen mistet retten til noen gang å ha førerkort. veldig smart Håper VIRKELIG ikke det var du som kjørte den bilen, ettersom du bruker en "flause-smiley" ! Hørtes fælt ut! Slike ting er så utrolig unødvendig..
Ad|oS Skrevet Februar 7, 2008 Forfatter Skrevet Februar 7, 2008 Den er mer fortjent! Tragisk når sånt skjer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå