Mons1 Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Fikk i går telefon fra min kone at bilen var fri for strøm og hun ikke kom seg hjem fra jobben. Jeg fikk en kompis til å kjøre meg og det var riktig at det var lite strøm. Det var nok strøm til å sette på tenningen og få lys i kupeen, men en diesel er ikke lett å dra rundt. Bilen er en 2003mod 320dA Touring. Jeg har merket at noen ganger har bilen hatt symptomer på lite strøm under start, men bilen har startet. Det rare er at det står et 1 år gammelt Varta 80Ah Blue Dynamic F17-batteri. Det var umulig å sjekke syrevekten og veskenivå da dette batter virker hermetisk lukket. Jeg målte ladespenningen og den var på 14V presis. Kanskje litt lite!? Ladespenning i Nordnorge bør vel ligge på rundt 14.5V. Det merkelige var at når jeg koblet til startkabler framme i motoren der man skal koble, så klarte jeg ikke å få nok strøm igjennom. Det gnistret da jeg koblet, men det ser ut som det ikke fikk nok strøm igjennom. Jeg måtte koble direkte på batteriet bak for å få start. Er det noen som har hatt starthjelp på en E46 med batteriet bak? Hvor kobler dere jord? Plusskontakten er tydelig merket og med skikkelige ledninger, men det er ingen god jordingspunkt. Uansett! Er det flere som har plagdes med lite strøm? Noen som har byttet laderegulator på en slik bil? Så trangt som det er så ser det ut som jeg må ta ut motoren for å bytte laderegulator
Mr.Silver Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Jeg plages med min E30 M3. Den lader bare av og til. Skjønner ikke hva det er. Men tror ikke du trenger å frykte ladespenningen på 14V. jeg målte 10.2V jeg. Det er lite det
BRIO Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Ladespenningen bør vel ligge på 14.6 volt hvis jeg ikke husker feil. Ellers er det anbefalt å lade batteriet et par ganger i løpet av vinteren her i nord.
todleif Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Eg rekner med at du målte ladespenning med litt turtall. Vanligvis anbefaller eg 2000rpm, men ein diesel bør vel lade skikkeligt ifra 1500rpm. (du kan teste om får forskjell på tomgang-1500 og 2000rpm) Den idéele ladespenningen er vel 14,4v. Ladespenning på 14v er ok. Men er ikkje 80ah litt lite på ein dieselbil? Kva er størrelsen originalt? Blir bilen brukt til småkøyring, kan batteriet bli fort tomt. Det er so mykje ting som bruker masse strøm i ein nyare bil. Du har/bruker kanskje setevarmer, varme i rutene osv. Sia batteriet er eit år gammelt og ladespenningen er på 14v, virker det som bilen har brukt for mykje straum i forhold til det den får tilført. (men det er ikkje alltid ting er som det virker som!)
Bonden Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Det er nok riktig med 80ah batteri, det er et godt jordpungt i motorrom sitter på høyre side i rommet mot frontrute mener jeg (der batteri vanligvis sitter når det ikke er baki). bmwx6e91 reagerte på dette 1
kawaman Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Har du målt om den tapper strøm da?? Vist den står noen dager er den tom da også?
2mMy Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 sliter med min E39 og nå! lader ca 14,1v! batteriet er et 2 mnd gammalt optima batteri! er mindre enn orginalt, men har gjort nytta før. har vel egentlig minimalt med elektrisk utstyr, men nå går det bare noen timer før batteriet ligger på ca 10,5v
hauken Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 tomt igjen på min e39 diesel også,holder ca 2 uker så er de klikk...hvordan kan eg finne ut om de er batteriet som er gåent? er et år gammelt,men et sånt vedlikeholdsfritt...
todleif Skrevet Februar 25, 2008 Skrevet Februar 25, 2008 Mål ladespenningen. (ved litt turtall på motoren) Som sagt er det mange ting i nyare biler som trekker strøm. Blir det korte turer på vinteren, med masse ting som trekker strøm, kan batteriet bli tomt. Men det kan og væra noke som trekker strøm med motoren av, slik at batteriet blir tømt. Det går an å måle strømmen ifra batteriet med motoren av. Eg veit ikkje kor liten strømmen skal væra, men det er jo eit par ting som trekker strøm når motoren er av f.eks. alarmen og klokke
Chris A Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 JEg har vært utrolig plaget med utladding, min står det org. 110 amp batteri nytt i fjor. Bilen jeg har er en E60 BMW 525 DA. Bilen har stått på verksted i over 1 uke nå. Dem har konkludert med at airbagmodulen er gåen, det er den som ladder ut. Utladdingsspenningen ligger mellom 0-8 amp. ca. 10 timer er batteriet flatt. Utrolig surt på en å ny og dyr bil (Km. 49.000). Denne enheten er ikke billig. Flere som har hatt utladdings problem med E60?
xerc Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 JEg har vært utrolig plaget med utladding, min står det org. 110 amp batteri nytt i fjor. Bilen jeg har er en E60 BMW 525 DA.Bilen har stått på verksted i over 1 uke nå. Dem har konkludert med at airbagmodulen er gåen, det er den som ladder ut. Utladdingsspenningen ligger mellom 0-8 amp. ca. 10 timer er batteriet flatt. Utrolig surt på en å ny og dyr bil (Km. 49.000). Denne enheten er ikke billig. Flere som har hatt utladdings problem med E60? får en ikke slike ting på garanti/reklamasjon? er liksom ikke noe slitedel?
Chris A Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 JEg har vært utrolig plaget med utladding, min står det org. 110 amp batteri nytt i fjor. Bilen jeg har er en E60 BMW 525 DA.Bilen har stått på verksted i over 1 uke nå. Dem har konkludert med at airbagmodulen er gåen, det er den som ladder ut. Utladdingsspenningen ligger mellom 0-8 amp. ca. 10 timer er batteriet flatt. Utrolig surt på en å ny og dyr bil (Km. 49.000). Denne enheten er ikke billig. Flere som har hatt utladdings problem med E60? får en ikke slike ting på garanti/reklamasjon? er liksom ikke noe slitedel? Hei! Nei du, sersjant! BMW virker knallharde på dette! Denne delen koster 7300,- Dem dekker 50 % pga. bilen er over 3 år.dette kaller dem Good will! I tillegg til dette kommer jo arbeid og leiebil. Pluss all frustrasjon. Hadde det ikke vært for at jeg er utrolig gla i BMW som bil hadde jeg nok vurdert andre merker. Slike feil kan vel oppstå. MEn jeg mener at norsk lov burde tre kraft. Det er tross alt ment og vare.
MikaelR Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Plages også med tomt batteri,, trudde æ hadde fiksa problemet når æ skyfta batteri,, men har om dagen sto bil tom før strøm igjen
Maxxsonics Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 hmm.. kan høres ut som du kan ha noe kryp strøm, eller att det er dårlig kontakt på ledningene på bilen din! at den lader 14v er ikke dårlig hvis batteriet er utladet! men så lenge det ikke hjelper med start kabler, kan det være dårlig jording, eller dårlig kontakt på inn på starteren! hvor mye er hvile spenninga på bateriet ditt etter bilen din har stått en dag? ett batteri som ere fult oppladet måler 12,7v.. du kan også måle med ei ampere tang på minuskabelen når bilen er stoppet og alt er slått av, får å se om bilen drar noe kryp strøm.. og måle når bilen går får å se om den lader noe ampere.. en bil kan faktisk lade 14v uten att dynamoen lader noe ampere! ser du er ifra nord norge, og er det riktig kaldt kan batteriet holde ned til 30% av det som det er merket på batteriet! husk ah har ikke noe med start amperen å gjøre håper noe av dette kan hjelpe deg!
en325ic Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 mål tapping.. 1: ta av minus polen på batteriet. 2: ta et multimeter mellom batteri pol og minuskabel. sett multimeter på amp 3: ta multimeter utførbilen og lukk igjen koffert luka 4: la bilen gå i sleep modus at alle moduler sovner. 4: les av amp etter en 15 min ca. ok er ca 10-20amp minst mulig! er mange e60-e61 som har dette problemet! at bilen går i sleep så er det en modul som ikke sovner som tapper batteriet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå