Champ Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Fikk skifta dempere fremem på bilen i helga som var, i dag da jeg kjørte på jobb merke jeg dunkelyd fremme på høyre side når jeg kjørte over fartsdump i 40 kmt, prøvde da noen flere humper for å teste og hørte lyden flere ganger. På meg virka det som om lyden kom i det hjulet kom ned igjen etter å ha vært oppe, altså i det demperen strekker seg ut!?!? men er ikke helt sikker på om det er tilfellet da det kanskje ikke hørtes slik ut da jeg kjørte over mindre humper, men de er da vanskelig å høre fordi humpene blir så korte. Noen som har en aning hva som kan være galt ? arbeidet ble gjort privat, kan det være at han som skifta demperne har gjort noe feil ?
Hansh Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Dårlige tårnlagre som har samme symptomer er vel en annen ting som har dukket opp jevnlig på forumet etter skifte av dempere på E36, hvis jeg ikke husker feil. EDIT: Bare en liten leif
pedro Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Temmelig irriterende dette da jeg har fått det samme selv på venstre side på min E-30 86 etter å ha byttet til senkesett m dempere. Min var helt tyst å fin og settet ble satt på av ren forfengelighet sef Etter at jeg var ferdig har jeg hatt en klunkelyd og litt skralling i VS. Jeg trodde først det var en slitasje i rattakselen, da det er litt slakke i den, men er nå blitt usikker. Strammet øvre mutteren på demperen og tårnlageret uten at det ble bedre. Spørsmålet mitt er da om defekt tårnlager kan lage en slik ille lyd Bilen var tyst, tight og fin før j satte på senkesettet (Svenskt) fra GS. Pedro
|Ole| Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 eg fekk samme problemet etter senkesett montering og nyde dempere!! risting i rattet osv...
Champ Skrevet Mars 5, 2008 Forfatter Skrevet Mars 5, 2008 Jeg har ikke noe risting elelr noe slikt, men det virker som om demperen lager en dunkelyd i det den slår ut etter en hump, skal sjekke mutterne men tviler på at det er problemet. Tårnlager som nevnes her, er det vanskelig å bytte og er det dyrt? Han som bytta demperen mener den KANSKJE kan være den gummien som ligger under fjæra som han symes var litt dårlig, men han var usikker på om den skulle være så dårlig at det skulle lage noe lyd. Hva tror folket ?
pedro Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Hei igjen. JA SELFØLGELIG LAGER FJÆRENE LYD NÅR DEN SLÅR NED MOT ANNLEGGET UTEN DEMPING ELLER SLITT GUMMI. Jeg byttet både øvre og nedre gummipakning etter råd fra Trond(Gule gs bildeler). Så dette er ikke grunnen til ulyden i min E-30. Da jeg skulle sjekke om det var slakke andre steder enn rattstammen, begynnte det sef. å sne og jeg lusket inn med uforrettet sak. Skal skaffe meg et tårnlager fra huggeren i morgen. Det er dyrt. 625kr på GS 1400 for begge på KOED. forhåpentligvis uten snevær da garasjen fortsatt er stappa m E-34 deler To Muligheter til på bilen din for slik lyd Champ. Når du setter støtdemperen inn i fjærbeinet skal det skrus til en låsemutter over demperen. Er den løst tilsatt vil demperen bevege seg i fjærbeinet. den andre er lett å kontrollere. Oppe på demperen sitter det et plastdeksel(oftest da ihvertfall hos oss petimetere) Under den finner du den mutteren som holder tårnlageret ned mot demperen, for å si det litt enkelt. Annlegget i støtdemper stangen. Denne kan lett strammes med et riktig verktøy(gjerne fastnøkkel med en umbrako i midten) eller trykkluft Pedro
Champ Skrevet Mars 7, 2008 Forfatter Skrevet Mars 7, 2008 Disse tårnlagrene er de vanskelige å bytte, må alt av ? og disse gummipakningene rundt\under fjærene krever vel at støtdemper demonteres for å få bytta ?
pedro Skrevet Mars 7, 2008 Skrevet Mars 7, 2008 Hei Champ Når du skal gjøre jobben med å skifte øvre tårnlager må du alikevell avlaste fjæra med klemmer. Da er det bare å skru av mutteren som holder tårnlageret i toppen. Det er en del skiver der som må settes riktig sammen, men dette er enkel mekanikk. Den store kontra mutteren som holder demperen skal ikke løsnes. slik at støtdemperen blir sittende i fjærbeinet. Altså; Jekk opp bilen og sett en bokk under, ev. begge sider. Løsne calipter fra fjærbein. to store skruer m 17 eller 19mm. hode. Løsne styrestag og bærekule, 15 eller 17/ 19mm. Løsne de tre mutrene på toppen av fjærbeinet inne i motorrommet. (oppe på innerskjerm 13mm). Slipp fjærbeinet ned og ta det ut. Sett på en fjærklemme og avlast trykket fra fjæra. Demonter øvre tårnlager med skiver. Lettest hvis det ligger på benk eller står i skrustikke. Løft av den nedspente fjæra og fjern de gamle gummipakningene. Gjør anleggsflatene rene. Monter nye og sett fjæra tilbake på plass og monter nytt tårnlager. Sett så fjærbeinet på plass og monter Calipter og hjul. En side ferdig. Tidsforbruk første gang du gjør dette er ca 2.5 timer pr. side. Neste går adskillig raskere. Lykke til. Mvh pedro
Padi Skrevet Mars 8, 2008 Skrevet Mars 8, 2008 Hei Jeg hadde samme problemet med min e46 touring. Snakket med BMW og de sa at jeg måtte teite del nummer fem skikkeligt. Hvis det var bare en anelse slakk i den fikk du den dunkelyden som du sier.. Glenn
Champ Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Skrevet Mars 10, 2008 mange gode råde her, takk. Så under der i helga, virker som om de gummiforingene under fjæra er en del slitt, kan være at fjæra treffer matall der. Mannen som tok EU kontrollen mente også at bilen er senka litt, jeg tenker da at kanskje fjæra hopper lettere da den er kortere, i det demperen og fjæra strekker seg ut så hopper fjæra i bunnen, for det blir vanskaligere å få dunkelyden når jeg har passasjerer i bilen.
Odd-M Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Jeg har hatt problemet et par ganger. Første gang etter bytte av støtdempere. Da var ikke mutteren på toppen av tårnlageret dratt tilstrekkelig. Den andre ganger var det lenkarmene til stabilisatorstaget som var utslitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå