Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forøvrig vært skrevet mye de siste par årene om at nye biler ruster mer/fortere enn de gjorde tidligere. Mine besteforeldre f. eks. måtte inn med sin Mondeo på garanti etter et par år for å få fikset en del rust i understellet.

Greit så lenge garantien er der og verkstedet følger opp og gjør jobben sin, men kan bli noe kjedelige overraskelser for folk..

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det blir olje.

Har ikke gjort det ennå, litt pga snøen som kom, at jeg ville få gjort den skikkelig ren og ha den på service først.

Nå er det gjort, så da blir det olje ved første anledning. :)

Skrevet
Gamle biler bør oljes, da det som regel er en del godt igangsatte rustangrep som på en måte vil bli overdekket, men ikke stoppet av Tecylens belegg.

Du har et meget godt poeng i det du skrev der.

Mange smører på techtyl over og tenker at: "nå har jeg techtylert bilen, da vil den ikke ruste" noe som er helt feil!

Har det først begynt å ruste, så stopper ikke techtyl rust, skal man techtylere så må man fjerne rusten først, og man burde få på grunning og/eller lakk på bart metall før man har på techtyl.

Smører man techtyl på plasser hvor lakk mangler, og/eller at det er rustangrep, så vil ikke dette hindre rusten fra å komme.

Techtyl hindrer ikke rust, og den har ikke samme egenskaper som lakk når det gjelder å beskytte bart metall mot rust, techtylen er kun der for å hindre steinsprut, det vil si steinsprut som lager hull i lakken og inn til bart metall, slik at det begynner å ruste. Den har ikke rustbeskyttende egenskaper ene og alene.

Det er veldig mange som har gått i den fellen at de har smurt på techtyl for å hindre rust på gamle biler uten å behandle det først, dette gjør bare situasjonen verre og gjør ingenting annet enn å skjule rusten slik at ingen kan se den.

Dette igjen medfører at de som kjøper bilen som et rustfritt prosjekt i ettertid finner ut at bilen er totalt oppspist av rust når de fjerner techtyl som har blitt smurt på før det har vært skikkelig behandlet.

Noen kloke ord fra min side..

Skrevet
Det blir olje.

Har ikke gjort det ennå, litt pga snøen som kom, at jeg ville få gjort den skikkelig ren og ha den på service først.

Nå er det gjort, så da blir det olje ved første anledning. :)

Bare venter på noen dager med litt varme og tørke, så går vitaraen min dit også.

Gamle biler bør oljes, da det som regel er en del godt igangsatte rustangrep som på en måte vil bli overdekket, men ikke stoppet av Tecylens belegg.

Du har et meget godt poeng i det du skrev der.

Mange smører på techtyl over og tenker at: "nå har jeg techtylert bilen, da vil den ikke ruste" noe som er helt feil!

Har det først begynt å ruste, så stopper ikke techtyl rust, skal man techtylere så må man fjerne rusten først, og man burde få på grunning og/eller lakk på bart metall før man har på techtyl.

Smører man techtyl på plasser hvor lakk mangler, og/eller at det er rustangrep, så vil ikke dette hindre rusten fra å komme.

Techtyl hindrer ikke rust, og den har ikke samme egenskaper som lakk når det gjelder å beskytte bart metall mot rust, techtylen er kun der for å hindre steinsprut, det vil si steinsprut som lager hull i lakken og inn til bart metall, slik at det begynner å ruste. Den har ikke rustbeskyttende egenskaper ene og alene.

Det er veldig mange som har gått i den fellen at de har smurt på techtyl for å hindre rust på gamle biler uten å behandle det først, dette gjør bare situasjonen verre og gjør ingenting annet enn å skjule rusten slik at ingen kan se den.

Dette igjen medfører at de som kjøper bilen som et rustfritt prosjekt i ettertid finner ut at bilen er totalt oppspist av rust når de fjerner techtyl som har blitt smurt på før det har vært skikkelig behandlet.

Noen kloke ord fra min side..

Ved kjøp av eldre nytektylert bil, så skal man også huske på at det kryr av hulrom som man ALDRI får tatt rusten helt av dage uten at man kutter bort og sveiser inn nytt.

Dette igjen blir heller aldri bra (se bare på senskader/rust på opprettede biler) da man neppe får lakkert og behandlet slik det burde være for og fremstå som nytt.

Nytt er nytt, så såkalt totalrenoverte kjøretøy der man skilter med at all rust er tatt, fremstår som ny... Ja, det får ikke meg til og forstå hvordan verdien på en slik bil er mange prosent høyere enn en tilsvarende lik bil/modell/type som har minimalt med rust og orginal bruksslitt lakk med mer.

Nypyntet eldre bil er nesten garantert en dyr erfaring man tar med seg videre i livet.

Snedig det der med den sorte guffa.

Den har liksom trengt seg inn i folk som en slik trygghets buffert.

Skrevet

Selv demonterte jeg hele bakstillinga på E36'en, børsta understellet for dritt, og børste det til stål der det var rust.. Brukte Owatrol Penetrerende Olje, 2 strøk.. Den trekker inn til bart metall og binder evt det som måtte ligge igjen av litt rust.. Og deretter smørte jeg på igjen tectyl der bilen er utsatt for steinsprut.. Og der det ikkke trengtes tectyl smurte jeg på arcanol 2 strøk..

Forøvrig var dette igjen MIN metode.. Og den owatrol-oljen er ganske bra den.. Så dette tror jeg holde godt og lenge.. ;)

Skrevet

Forresten noen som vet om et sted i Bergensområdet der man kan få fjernet rust og behandlet understellet? Carinaen som har alvorlig behov etter hvert..

• 7 months later...
Skrevet

Vet jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurer litt...

Tok kontakt med et Dinitrol-senter og hørte om pris på oljing av bilen min.

Svaret jeg fikk var at man ALDRI skulle bruke olje på en slik bil.

Er det fordi han vil selge Dinitrol-behandlingen sin (som er voksaktig) eller er det faktisk noe i det?

Utifra det jeg har lest i denne tråden er oljing noe som er bra for eldre biler med tidlige stadier av rust på inderstellet...

• 11 months later...
Skrevet

Akkurat understellsbehandlet bilen min hos Antirustspesialisten. De bruker Mercasol og olje fra Penzoil... Håper jeg ikke har gjort noe dumt da! :wink: Da man "skal bruke tektyl på nye biler".

Skrevet

Full tectylbehandling utføres slik, ref http://www.trondheimantirust.no/antirustbehandling.htm#behandling

* Hjul demonteres og hele bilens understell rengjøres med høytrykksvasker, innerskjermer demonteres og hjulhulhus rengjøres.

* Tørkes og kontrolleres. Nødvendige hull borres etter anvisning. Eventuelle skader utbedres før behandling.

* Bilens hulrom som bjelker, terskelkanaler, stolper, dører, panser, forsterkninger i motorrom og bakluke behandles med et tynt penetrende

*Tectyl produkt som trenger inn og beskytter punktsveis, plateskjøter og innvendig kanaler.

*Understell, chassis og hjulhus behandles med det samme tynne penetrende stoffet, innerskjermer monteres.

*Deretter legges et tykt, forseglende og slitesterkt Tectyl produkt.

Bilen må ettertørkes før vask og etterkontroll.

Så Tectyl er heller ikke Tectyl i og med at det finnes ulike tectylprodukter blant annet produkter som penetrerer. Evt skader skal også utbedres før behandling.

Poenget mitt; jeg tror at en bra utført tectyljobb vil fungerer bra også på gamle biler.

Skrevet
jeg tror at en bra utført tectyljobb vil fungerer bra også på gamle biler.

Tro kan flytte fjell sies det...

Faktum er noe helt annet.

Faktum ja. Ikke mye faktum i finne i denne tråden. Bortsett fra en og annen enkeltrapportering som egentlig ikke sier noen ting som helst.

Eller kan noen hoste opp noen seriøse undersøkelser?

• 2 months later...
Skrevet

litt gammel tråd men.. noen som vet om noen som utførere understell/rustbehandling i sørlands-området?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...