Anderslien Skrevet Mars 13, 2008 Forfatter Skrevet Mars 13, 2008 Firehjulskontrollen bryr seg lite om hva slags felger du har. Jo, fordi i firehjulskontroll papirene du får, står det felg størrelse tatt på kontrollen. Jeg vil ikke ta firehjulskontroll med 15 eller 16", fordi når jeg da setter på 19", så vil dekkene slite litt skjevt. Ikke mye, men litt. Så da er alle enige om at jeg ikke får godkjent senkesettet hvis jeg møter opp med 19" på biltilsynet? Maze: 15" gikk på E36 328 cab. Blir ikke det omtrent det samme som på min?
larserso Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Min E46 kom i hvertfall originalt med 7.5"/225 framme og 8,5"/245 bak så tror det er mer enn 5/7-serie som har det ja. Synes mange har et voldsomt negativt syn på biltilsynet. Jeg var i Gudbrandsdalen med min og fikk beskjed om at ville jeg føre inn andre dim. eller senkesett etc. var det bare å stikke innom med papirene så ordna de det.
fre Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Min E46 kom i hvertfall originalt med 7.5"/225 framme og 8,5"/245 bak så tror det er mer enn 5/7-serie som har det ja.Synes mange har et voldsomt negativt syn på biltilsynet. Jeg var i Gudbrandsdalen med min og fikk beskjed om at ville jeg føre inn andre dim. eller senkesett etc. var det bare å stikke innom med papirene så ordna de det. Alle E46 med M-pakke hvertall. 17" og 18" Samme med 1-serie, nye 3-serie. Z4 osv osv osv osv...
mAZE Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Ok, my bad.. Jeg hadde forøvrig 10x19 bak på min E36 Compact med 265 30 19 dekk. Godkjent og skrevet inn i vognkortet.
ReiRud Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 jeg snakka med en på BT idag, han ville at jeg skulle komme tilbake senere en gang med felgene, bare senkesettet en dag, og bare felgene en dag...blir fort for mye til de gutta der vettu, felger OG senketsett de som tar hjulstillingskontrollen kan skrive inn på pc`n hvilke felger det er...og det har ikke noe å si på vinkler osv om du har 15 eller 19" felger, måler uansett på navet på bilen...
Anderslien Skrevet Mars 13, 2008 Forfatter Skrevet Mars 13, 2008 jeg snakka med en på BT idag, han ville at jeg skulle komme tilbake senere en gang med felgene, bare senkesettet en dag, og bare felgene en dag...blir fort for mye til de gutta der vettu, felger OG senketsett de som tar hjulstillingskontrollen kan skrive inn på pc`n hvilke felger det er...og det har ikke noe å si på vinkler osv om du har 15 eller 19" felger, måler uansett på navet på bilen... Så du mener at jeg kan komme på biltilsynet med 19" og si jeg skal godkjenne senkesett, men så kan jeg si at jeg kommer tilbake en annen dag for å godkjenne felgene? Det er jo litt smart faktisk
Rabies Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Ok, my bad.. Jeg hadde forøvrig 10x19 bak på min E36 Compact med 265 30 19 dekk. Godkjent og skrevet inn i vognkortet. Og da valsa du hvor mye?
Sir Hofstad Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Jeg godkjente senkesett med felger som ikke stod i vognkortet. Det var riktignok en ganske normal dim (225/45/17) og selv om han ikke ville godkjenne det uten papirer sa han at det neppe ville bli noe problem. Bredere dekk bak er egentlig kun hvis bilen har det orginalt, så det er trolig vanskeligere. Firehjulskontrollen bryr seg lite om hva slags felger du har. mAZE: min er orginallevert med bredere felg og dekk bak og det er ingen 5 eller 7-serie sist jeg sjekket. Ikke annet enn at vi må stille inn apparatet ifht felger osv.
Sir Hofstad Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 jeg snakka med en på BT idag, han ville at jeg skulle komme tilbake senere en gang med felgene, bare senkesettet en dag, og bare felgene en dag...blir fort for mye til de gutta der vettu, felger OG senketsett de som tar hjulstillingskontrollen kan skrive inn på pc`n hvilke felger det er...og det har ikke noe å si på vinkler osv om du har 15 eller 19" felger, måler uansett på navet på bilen... Så du mener at jeg kan komme på biltilsynet med 19" og si jeg skal godkjenne senkesett, men så kan jeg si at jeg kommer tilbake en annen dag for å godkjenne felgene? Det er jo litt smart faktisk Skulle fungere slik ja. Er senkesettet du har til kontroll, og da er det ikke bare,bare å skrive mangel på felger.
Anderslien Skrevet Mars 14, 2008 Forfatter Skrevet Mars 14, 2008 De kan vel ikke gjøre det? Skrive mangellapp på felgene fordi jeg ikke skal godkjenne de akkurat der og da?
hagenisse Skrevet Mars 14, 2008 Skrevet Mars 14, 2008 Jo, fordi i firehjulskontroll papirene du får, står det felg størrelse tatt på kontrollen. Jeg vil ikke ta firehjulskontroll med 15 eller 16", fordi når jeg da setter på 19", så vil dekkene slite litt skjevt. Ikke mye, men litt. Står ingenting i mine papirer om felgstørrelse - og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal ha noen innvirkning.
E.H.D Skrevet Mars 14, 2008 Skrevet Mars 14, 2008 Så du mener at jeg kan komme på biltilsynet med 19" og si jeg skal godkjenne senkesett, men så kan jeg si at jeg kommer tilbake en annen dag for å godkjenne felgene? Det er jo litt smart faktisk Da jeg var hos biltilsynet for å få godkjent senkesettet på min e90, hadde jeg 19" på bilen. Han så ikke så nøye på hjula, bare sa at der er det jo klaring og at det så greit ut. Jeg hadde med TUV papirer på felgene, men viste ikke de da han ikke spurte. Jeg skulle bare godkjenne senkesettet.
Anderslien Skrevet Mars 14, 2008 Forfatter Skrevet Mars 14, 2008 Okei. Tror jeg tar sjansen på at det går. Enklest det. Takk for alle svar
Rogern Skrevet Mars 14, 2008 Skrevet Mars 14, 2008 da jeg godkjennte senkesettet mitt på e30'n sa han ingenting om felgene.. men d var jo bare 7x16... jeg spurte han om han kunne skrive felgene inn i vognkortet med d samme. måtte da ta av en felg mens han skrev ferdi papirene for å finne innpresset på de. han regnet bare ut om de var innenfor 5% regelen. (hadde like dekk forran og bak)
BreitBau Skrevet Mars 14, 2008 Skrevet Mars 14, 2008 Slutt med svada og spekulasjoner nå.. Hvorfor jeg ikke liker BT? Hvorfor jeg er negativ til BT? Jo fordi de få menneske som jobber på teknisk innenfor BT har ALL makt.. DU har ingenting du skulle ha sagt.. De sitter på makt til å kunne endre store deler av livet ditt om de ønsker det.. Jeg synes ikke det er riktig, at alle disse folkene skal kunne tolke vesentlige regler etter "skjønn".. Burde jeg ikke få likt svar i Gol, Oslo, Drammen, Trondheim og Tromsø? Det kommer helt an på personens skjønn! Selvfølgelig kan han lage mangellapp på felgene dine om han henger seg opp i de og er ekstra kjip.. Han kan tilogmed avskilte bilen hvis han mener felgene utgjør en vesentlig trafikkfare.. Sånn er det bare! Liker jeg at avdelinger og firmaer har sånn makt over meg?? N-E-I... Så til de KONKRETE reglene... Reglene tilsier at om du ikke har typegodkjent felg kreves det Tuv/DEKRA Papirer.. Med typegodkjente felger menes felger med fabrikantens stempel som kunne bli levert sammen med den aktuelle biltype.. Om bilen innehar andre felger skal det fremvises godkjenningspapirer "på den aktuelle felg, med det aktuelle innpress og dimensjon, til den aktuelle biltype".. Dersom du har felger i kombinasjon med smalere foran enn bak, så skal det fremvises papirer "på den aktuelle felg, med den aktuelle dimesjon og innpress, til den aktuelle biltype, i KOMBINASJON med felgene foran/bak, med den aktuelle dimensjon og innpress..." Sånn er reglene.. Når det gjelder kombinasjon kan man også bevege seg innenfor de kombinerte dimensjoner som bilen ble levert med.. Men igjen så skal de da være på typegodkjente felger.. Om du da ikke har disse Tuv/Dekra papirene selvfølgelig.. Så enkle er faktisk reglene.. Og dette er det liten vits å diskutere.. Selvfølgelig har "noen av dere" fått det inn i vognkort o.l. Javell. Dere har vært heldig.. Prata med en trivelig kar som har sett på bilen etter SKJØNN.. Selvfølgelig som alle andre regler har de folka makt til å tolke regler etter skjønn.. Og det er DET som utgjør forskjellen.. Men ikke si at det går selv om dere har fått det til, for i utgangspunktet så går det ikke an uten de rette papirene som er nesten umulig få tak i.. Dette vet jeg godt.. Har snakket med alle slags folk når det gjaldt godkjenning av felg.. Og når det gjaldt de dimensjoner jeg skulle ha, så er det enklere å vinne i lotto, enn å finne felger med tuv papirer.. Det er med andre ord veldig mye enklere å møte opp med 15" og holde kjeft..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå