SuperGaute Skrevet Mars 16, 2008 Skrevet Mars 16, 2008 Var nettopp ute å cruisa litt.... Så oppdaga jeg at lyden på stereoen var så rar. Hørtes ut som samtlige høytalere var sprengt... Prøvde å bytte plate, da jeg tenkte det kanskje kunne være fukt på den som stod i eller noe sånnt rart. Så etter mye trykking starta jeg bilen på nytt. Da funka stereoen bare fint! Men fikk da opp feilmelding om at parklysa fremme til høyre var gått (bare angeleyes). Siden jeg ikke er i nærheten av BMW verksted på over en uke.... Hvordan får jeg lys i angeleyes igjen?? Er det vanlige pærer, og i såfall er det 2 stk? For hvis det er to så ville det kanskje være normalt og tro at det er en sikring som er gått? Siden begge angeleyesen er gått på høyresiden. Er ikke så tekninsk så håper noen har et lurt svar. Ville vært så greit om det var en sikring sånn at jeg kunne fått det i orden nå. Hvor er sikringsboksen...?
Joe Skrevet Mars 16, 2008 Skrevet Mars 16, 2008 kan vere jordingsfeil, et eller annet sted. sp;r ikke meg hvorfor. sp;r heller BMW.
Bonden Skrevet Mars 16, 2008 Skrevet Mars 16, 2008 Det er kun en parklyspære per side spesiell pære.(kan trikses til uten å bytte den med reflektor) hviilken type radio har du ?. buisnes eller profesjonal ?.
SuperGaute Skrevet Mars 16, 2008 Forfatter Skrevet Mars 16, 2008 Det er kun en parklyspære per side spesiell pære.(kan trikses til uten å bytte den med reflektor) hviilken type radio har du ?. buisnes eller profesjonal ?. Jeg er ikke en person som får til triksing... Så da blir det vel på verksted med den. Har den "minste" stereoen tror jeg. Man skulle nesten tro at det var et eller annet elektrisk problem. Veldig rart at stereoen funka igjen når bilen ble stoppet/staret, og at da angeleyes på den ene siden datt ut.
Chris A Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Pæren er spesiell som bonden skriver, den på samme tid ikke så lett å skifte heller, dersom du ikke har lange smale never Det med stereon kan være bugs, hvilken stereo har du? Hvilken modell er bilen? Det er et forum som heter www.forumse60.net dær er det flere DIY til E60, anbegaler deg sjekke dette. Lykke til!
SuperGaute Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Pæren er spesiell som bonden skriver, den på samme tid ikke så lett å skifte heller, dersom du ikke har lange smale never Det med stereon kan være bugs, hvilken stereo har du? Hvilken modell er bilen? Det er et forum som heter www.forumse60.net dær er det flere DIY til E60, anbegaler deg sjekke dette. Lykke til! Bilen er en 2003 mod. Vet ikke hvordan stereo det er, men det er vel bare 2 typer? Er ikke den største av dem iallfall. Siden det ikke er bimmerverksted der jeg er på ferie, dro jeg ned på Toyota i går. Der fant vi fort frem til pæren. Etter å ha vært borti den med en tang begynte angeleyes imidlertid å lyse igjen. Men så i går kveld gikk det andre parklyset. På toyota sa de at pæren var en helt vanlig 5w pære som de hadde der..? Så skal dra ned dit nå snart å få bytta begge. Det var forøvrig IKKE lett å finne ut hvordan lyssystemet på angeleyes fungerer. Ringte rundt til en drøss av BMW verksted i går for å prøve å få et sikkert svar. Fikk høre alt fra at det ikke var pærer, men at ringene måtte bytte, noen sa to pærer, og en sa det var en pære som ikke gikk ann og bytte osv. Imidlertid var alle ganske klar på at lykta måtte ut. Så jeg ga egentlig opp hele greia, men fant ut jeg skulle se litt i instruksjonsboka til bilen. Der så det hele veldig enkelt ut. Ta av lokket, bytt 5w pære. Så får se om det er så enkelt når jeg drar ned på Toyota igjen nå for å bytte dem. Stereoen har jeg en mistanke om ikke fikk nok strøm i et øyeblikk. Derav den rare lyden. Er iallefall et kjent fenomen at lyden blir "skurrete" når de som bygger bilstereo ikke klarer å levere strøm til stereo. Kan jo kanskje derfor ha en sammenheng med at der var en ukontakt på parklysa...?
caaatooo Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Først så kan jeg bekrefte at man kan skifte pære på disse AE'ene; ringene trenger ikke å byttes, bare pærene. Hvilke pærer som brukes vet jeg ikke, men det finnes mange på det uoriginale markedet med ulike "farger" - f.eks. http://www.modbargains.com/product.aspx ... yes_BMW_JY Bytting av disse pærene krever imidlertid - men mindre du har lange, smale fingre som påpekt ovenfor - at man må skru løs lykta for å komme til. Dette er nok litt arbeid, men ikke uoverkommelig. Det jeg øyeblikkelig tenker når du nevner disse feilene - lysene og radioen - er at det er noe "bugs" i softwaren din. På de første modellene av E60 var det mye elektronikk som kunne lure seg selv, noe som resulterte i at det kom mange softwareoppdateringer den første tiden. Hvis ikke softwaren din er blitt oppgradert, vil jeg anta at det kunne lønne seg å få det gjort når du har anledning
Zipp0 Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 lykta må ut, sitter i 2 skruer oppe og 2 nede i bakkant, veldig kurant å bytte de pærene. gjorde dette senest for en uke siden..
Chris A Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Ta ut lykta er ok det, men man skal huske at lykta er justerbar, så det er veldig viktig at den blir skrudd rett på igjen. Jeg skiftet hele sokkelen med pære i, pæren sitter fast. Lykta må ikke ut for å skifte disse pærene, jeg har skiftet selv uten å ta ut lykta på E-60. Jeg opgraderte til 7000k led, fås på ebay.com. Tull det dem sier med at ringene må skiftes. JEg tror mer på "bugs" i systemet eller lite strøm. så lenge dette ikke er konstant ville jeg ikke uroe meg. Men en full software oppdatering kan vel anbefales. Det veldig forksjellig kunskap rundt om kring på verkstedene. Det hadde vært fint med en tråd dær folk la inn en liten feedback, pluss hva dem gjorde med bilen. Spesifikt feks. E-60/e61. Lykke til!
SuperGaute Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Er enig i at vi trenger en egen tråd, for det er vanskelig å finne svar på evt. problemer eller mods. Men nå kan jeg iallefall fortelle hvordan parklyspærene skal byttes, for det er nettopp gjort på toyota verksted, hvor jeg var tilstedeværende under hele prosessen. For det første trenger man ikke ta ut lykta dersom man har en lang tang. Man tar ut "langlys pærene" for å komme bedre til. Så tar man ut sokkelen til parklysa rett nedenfor (rødaktig sokkel). Så drar man ut den sorte delen av sokkelen når man har fått den ut. Den er litt tricky første gangen, men den skal altså dras rett ut. Da følger pæren med. Man kan altså ikke ta pæren ut av selve forsiden av sokkelen. Så kjøpte jeg en identisk pære på esso (siden det ikke er BMW verksted der jeg er på ferie). Halogen 12 v 10 w. Og nå er angeleyes helt i orden! Første lykten tok litt tid da vi ikke viste hva noe var eller hvor. Neste lykt tok under 5 min. Det som var vanskeligst var å få sokkelen på plass siden det var litt trangt der. Hadde jeg vist hvordan man gjorde det, kunne jeg egentlig gjort dette helt greit selv. Og jeg er ikke noe særlig kompetent på slikt!
SuperGaute Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Kanskje ikke like enkelt på bixenon! :9
Chris A Skrevet Mars 21, 2008 Skrevet Mars 21, 2008 Liker ikke å skru på slikt når det er trangt og man vet ikke hva man vrir på, lylktene er ikke akkurat billige. Adaptive Bi-xenon lykter. Men er bruksanvisningen god er det vært et forsøk. Ellers betaler jeg gledelig et verksted for å gjøre det. Eller først søke på www.bimmers.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå