Gå til innhold

Spørsmål ang felg/dekbredde og innpress - sporvidde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et spørsmål ang. felg/dekbredde, innpress og sporvidde.

Ifølge reglene er det maks 15mm som sporvidden kan endres ikkesant? Og sporvidde måles midt på dekket?

Hvis jeg da har en 7" bred felg med 215 dekk med ET40, hva må da ET være på en 8" bred felg med 235 dekk?

Skal det da være ET30 for å få omtrent samme sporvidde?

Skrevet

Nei, det er 5% av sporvidden som kan endres lovlig..

Du finner en kalkulator til venstre på siden her ang sporvidde. Siterer denne:

"Lovlig differanse i Norge er +/- 5%, samt at verken dekk eller felger skal stikke utenfor hjulbuene, og fullt rattutslag skal være mulig uten subbing.

Ved positiv differanse (økning i forhold til originalt) vil (kan) bilen gå fortere, og akselerasjonen vil bli tregere. Speedometeret vil vise lavere hastighet i samme fart som med original dekkdimensjon. Dette er naturligvis helt motsatt ved negativ differanse."

http://www.bimmers.no/statisk.php?id=dekkdim

Skrevet

Viss du har E36 kan ikke du gå under ET35 i innpress vertfall da man ikke kan gå under 7.5 det som er på bilen originalt. Dette har Teddysen her på forumet fortalt meg. Så for din del ville jeg hatt ET35 eller ET40.

Men med sprovidde, mener du da ikke rulleomkretsen? For skjønner ikke helt hva du sammenligner med sprovidde og innpress.

Skrevet

Sporvidde er vel bredden på bilen, målt midt på dekka? Så derfor så henger vel innpress, sporvidde, felgbredde/dekkbredde sammen? Eller er jeg helt på jordet her?

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke. Men jeg misforsto tydligvis.

Men har aldri hørt om at man ikke får felger godkjent pga sporvidde. Bare at rulleomkretsen ikke overstiger 5%, felgene ikke går utforbi hjulbuen og at de ikke subbeer ved fullt rattutslag.

Skrevet

Oki..hehe..men takk for hjelpen uansett..Får satse på at noen andre her kan svare på spørsmålet mitt da..

Skrevet

Oki..da er det jeg som har misforstått. Trodde sporvidde ble målt midt på dekk/felg..og med en bredere felg ville jo da sporvidden blitt smalere med samme ET..

Måles sporvidde ytterst på felg?

Skrevet

sporvidden blir målt mitt på felgen den. og da vil jo ikke sporvidden forandre seg vis inpresse er det samme. inpress blir jo også målt ut fra mitt på felgen. skjønner?

Skrevet

Hehe.. Stemmer det gitt.. Med samme innpress endres jo ikke sporvidden. Og det stemmer også at sporvidden ikke kan endre mer enn 15 mm mer AKSLING, det vil si 7,5 mm per dekk.. Så ned til ET34,5 da om du vil da på E36 selv om det egentlig blir operert med hele mm da (så Et 35 er det vel som blir sagt)..

Rulleomkretsen kan ikke endres mer enn +-5%, dette er jo fordi speedometeret ditt da vil vise helt feil, og pga load indexer og litt diverse..

Eneste dere skal huske på ved samme innpress på bredere felg er å sørge for at dere har plass til det.. Om du øker felgen 2 tommer så må du ha 1" innover og 1" utover i klaring.. Og forøvrig om du skal kjøpe felger er det greit å legge seg på Et35 og regne litt slik at felgen hvertfall bygger ut til skjermkanten ;)

Helt i orden at dere referer til meg:) Når det gjelder felg og innpress føler ihvertfall JEG at det er det jeg har best kontroll på når det gjelder E36...

Skrevet

Ja..fort gjort..hehe..

En av grunnene til at det ble surr her er at jeg nettopp leste i ei bilbrosjyre det sporvidden blir 10 mm mindre ved overgang fra 16" til 17", og fra 17" til 18" hjul..Henholdsvis med bredder på 205, 215 og 225.

Så ved endring av dekk/felg bredde må også innpress og sporvidde endres for å få dekka til å ha samme ytre posisjon ved hjulbuen.

I eksempelet fra brosjyra over, hva vil innpresset endre seg da hvis utgangspunktet for 205-16" er ET40?

Skrevet

Og bare for å oppklare.. Sporvidden er avstanden fra midt på dekket, til midt på dekket.. Dette har noe å gjøre med hvor stor belastning understellet tåler.. prøv selv på pekefingeren din.. om du retter den ut og prøver å presse den ned midt på fingeren er ikke det så lett.. Men om du derimot prøver å presse den ned på tuppen greier du det lett.. Blir sporivddeforandringer stor nok sliter det utrolig mye på bærearmene og foringene da belastningen blir så mye større..

Men men.. Selv hvor opptatt jeg er av at andre skal ha det riktig så har jeg selv ordnet meg med en sporviddeforandring på 10,4 cm bak..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...