Gå til innhold

15" eller 16" til E39 touring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Eg har nettopp kjøpt 2000 BMW 523 Touring. Min første bil av dette merket.

Eg køyrer no med 205/65/15 vinterhjul. Det følger med utslitte 225/55/16 sommarhjul, så det må kjøpast nye sommardekk. Spørsmålet går på dimensjon. Eg ønsker primært komfort. Dvs at bilen sluker ujamn veg, har lite dekkstøy og lite sporing. Eg ønsker ikkje særleg mindre komfort enn det eg har i vinterhjula. Eg vurderer derfor å kjøpe 15 toms felgar også til sommardekka. Er det noko særleg forskjell på å køyre på 205/65/15 og 225/55/16 når det gjeld komfort, og forsåvidt også andre eigenskapar? Kanskje 215/60/16 kan vere eit alternativ?

Tar gjerne imot erfaringar og anbefalingar om dette. Eg ser at det er mange her på forumet som har 17, 18 og 19". Det er ikkje aktuelt for meg (som er vant med fransk komfort gjennom mange år).

tbt

Skrevet

16" koster ofter mere enn både 15, 17 og 18 tommer. Uten at jeg har rett så er det blitt meg fortalt at det er pga mengde omsettning, og den er lav på 16 tommer.

Kjører selv på 18 tommer , og hvis du vil beholde den myke kjørestilen ville det være aktuelt for deg å gå for dette, altenativ 17 tommer som er noe billigere. Uten å gå ned i eller opp i rulleomkrets. Prismessig og komfort messig ville jeg uansett gått opp til 17 eller 18 tommer. :wink:

Lykke til med ny skikkelig kjøremaskin. :P

Skrevet

Gratulerer med E39. Har prøvd litt forskjellig på E39. 205/65/15, 225/60/15, 225/55/16, 235/45/17 og 235/40/18. Det som var mykest var 225/60/15, men da ser nå bilen ut som den har ballong-dekk da.

I mitt tilfelle syntes jeg 18" ble for lite gummi (har ikke bare asfalt kjøring). Det som ble beste kompromisset (utseende og komfort) for min del var 17". 16" er også et greit alternativ, men er et minimum på denne bilen til sommer bruk.

8)

Skrevet

Det er forskjell på 15" og 16", men E39 burde greie være komfortabel også med 16" - selv om det aldri blir fransk komfort.

Jeg hadde gått for samme dim som det var på sommerdekkene fra før, men passet på å få dekk som er kjent for å spore og støye lite.

Skrevet

Jeg mener du kan og bør holde deg til den 16tommers dimensjonen du har. Enkelte dekk gir mer komfort enn andre ja, spør rundt hos dekkforhandlerne når du sjekker priser..

Skrevet

Visst du er ute etter komfort, bruk dekkene som er anbefalt av BMW (eller står i vogkortet, standard dimensjon). Gjerne dekk av god standard, Continental eller noe.

Skrevet

Jeg gikk fra 205/65-15 til 225/50-16 på min e39. Syns ikke dette har noe spesielt å si for kjørekomforten, men den blir jo litt fastere i fisken. Valgte Continental sport som er stille og komfortable. Sporer litt på dårlig vei gjør den.

Hadde ikke vært redd for å beholde samme dim du allerede har på sommerdekkene :)

Skrevet

Har selv prøvd alt fra 15" til mine nåværende 18" på E39. Siden du primært er ute etter komfort, så vil jeg si at du maks skal gå opp til 17". Synes du skal gå for enten 16" eller 17". Begge disse dimmensjonene vil gi deg god komfort i mine øyne.

Skrevet

Hei igjen og takk for mange nyttige svar. Eg er imponert over responsen på dette forumet!

Hvis eg skal prøve å konkludere ut frå svara så utpeikar 16" seg som betre enn 15". Det passar bilen betre sidan det er meir stabilt enn 15, og er så godt som like komfortabelt. Ulempen er prisen som ser ut til å vere ein god del høgare.

Etter å ha lest litt meir grundig i instruksjonsboka (som av ein eller annan grunn er på dansk), så står det at flg er "Frigivne hjul- og dækstørrelser - touring 520i, 523i og 525 tds:

205/65 R 15 94V

225/60 R 15 96 V

225/55 R 16 95 V

235/45 R 17 94 W"

MEN som ein merknad står det:"BMW 523i touring: Dækstørrelse 205/65 R 15 94 V er ikke frigivet." Hvis eg skal følge dette, så er jo 205/65/15-alternativet uansett utelukka. Dette er litt rart, ettersom eg forstår at mange har brukt den størrelsen. Den er jo også innanfor 5% +/- regelen. Kanskje grunnen er at 94 V er for svakt for ein så tung bil.

tbt

Skrevet

Ville ikke vurdert 15" på sommerdekkene. JEg har hatt titals e-39. 15" har jeg kun brukt til vinter pga. vinterforholdene vi kjører på, plus at kona og bruker bilen. Vet ikke hva LI 523 har men det står vel i vognkortet.

Like viktig som hvilke størrelser du vurderer er felg og dekkvalg like viktig!

Men 225/60 R 15 96 V (på skikkelige dekk) på en relativ god alu velg ville jeg godt for. Selv om jeg ville godt opp i " da. Men dette er smak og behag.

• 1 month later...
Skrevet

Hei igjen!

Etter å ha køyrt 2 veker med dei slitte sommardekka i 225/55/16, er det ganske klart at dette blir for stivt etter min smak. Mulig det er ok på sedan, men stasjonsvogna er jo litt stivare enn sedanen.

For å sleppe å kjøpe nye 15 toms felgar, vil eg halde på 16 toms. Eg har jo også blitt fraråda 15 toms til sommarhjula tidlegare i denne tråden.

Alternativa er då 215/60/16 (diameteren er 10 mm større enn originalen 225/55/16) og 225/60/16 (diameteren er 22 mm større enn originalen).

Begge er innanfor lovleg grense for endringar, men den siste vil muligens sjå litt for stor ut på bilen.

Tar gjerne imot synspunkt og erfaringar på dette!

tbt

Skrevet
Jeg bruker 215/60-16 og det sporer mindre en 225/55.

Også vil du oppdage at spidometret blir riktig.

Fint å høyre du syns 215/60-16 er betre enn 225/55. Det er det eg også trur. Når det gjeld speedometervising, så gir 215/60-16 eit pluss på 1,6 % så det er knapt merkbart.

Forøvrig skal lufttrykk vere 2,0 framme og 2,4 bak. Og det er det eg har. Sjekka det i ettermiddag.

tbt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...