Fredrik Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Rå bil, men når man tar dette med i betrakningen: Fitted with a twin-turbo V10 engine that churns out 580hp and 650Nm of torque, Så synes jeg faktisk BMW`s V10 sugemotor på 507hk og 520Nm imponerer mere. Kanskje bortsett fra lyden på tomgang da Så spørs det hva en Chip i RS6 etterhvert kan utøve. Får vi plutselig ett dyr på +700hk bare ved å skifte en liten dings til 10lapper så er dette klart en populær bil om 10-15år blant en del ungdommer. Det er liten tvil om at BMW´s V10 motor objektivt er en vesentlig mer imponerende konstruksjon, men... og det er et stort "men" her... en av de underliggende fenomenene bak dagens enorme interesse for dieselmotorer er mye dreiemoment på et lavt turtall. Dette får motoren til å føles kraftig i lovlige hastigheter uten behovet for å div. nedgearinger... og det er dette som er poenget med nyere bensinbiler a la RS6 og f.eks BMW E60/61 535i. E60/61 M5 yter maksimal 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm (og det er mye). RS6 og M5 henvender seg derfor egentlig til to helt forskjellige kundegrupper... selvom dette nok ikke er tilfelle i praksis. Man kan imidlertid ikke klandre Audi og BMW for at kundene ikke smaker forskjell på fugl og fisk... Forøvrig tror jeg ikke at hverken Audi eller BMW tenker på hva 18-20 år gamle buser gjør med bilene om 10-15 år. Dette tiltross for at BMW har hevet prisene betydelig de siste 10 årene... spesielt for modeller med litt motor... noe som bl.a medførte at f.eks E46 i mange år var relativt beskyttet mot det værste kebabstempelet.
Ole@Automote Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 E46 har vell aldri hatt kebab stempelet på seg?? Tror ikke de vil få det heller. Syns det verste Kebab stempelt har gitt seg, lenge i mellom jeg hører snakk om kebab bil nå. Er vell bare Oslo gutta som henger seg opp i dette, jeg har ingen problemer med å la Oslo folket kjøre Honda Civic heller
Fredrik Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 E46 har vell aldri hatt kebab stempelet på seg?? Tror ikke de vil få det heller.Syns det verste Kebab stempelt har gitt seg, lenge i mellom jeg hører snakk om kebab bil nå. Er vell bare Oslo gutta som henger seg opp i dette, jeg har ingen problemer med å la Oslo folket kjøre Honda Civic heller Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener, men 3-serien og kebabstempel er vel mest et spørsmål om hvilket miljø du normalt befinner deg i. Jeg har bekjente som ikke vil bli sett levende i en BMW... fordi de mener at BMW som bilmerke har et kebabstempel over seg. Så galt mener jeg ikke at det er, men de samme menneskene har utvilsomt et poeng... iallefall når det gjelder enkelte av modellene. Autoriserte BMW forhandlere i Danmark tar f.eks ikke lenger inn E46 i butikkene... statusen og evt. fortjeneste på bilene er for lav. Tilsvarende er det også med E39 og enkelte BMW forhandlere her i Oslo.
Ole@Automote Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Om enkelte ikke vil sette seg inn i en BMW på grunn av Kebab stempel sier vell mere om holdningene til de enn BMW, uansett der hvor jeg bor litt lenger nord i landet så har ikke BMW dette stempelet i alle fall så opplever jeg ikke det som spesielt sterkt. Min opplevelse av dette kebab fenomenet er att det er sterkest i Urbane strøk hvor det faktisk finnes "kebab" folk som Ola Nordmann virker å ha noe i mot. De som er her oppe i mitt nærmiljø ser ut til å ha intrigrert rimelig greit. BMW for meg er en bil jeg er stolt av å ratte rundt i uansett hvilke modell det er Personlig så foretrekker jeg 3 serie og att enkelte forhandlere lenger sør ikke vil ha det i sine butikker ser jeg på som uforståelig
Fredrik Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Om enkelte ikke vil sette seg inn i en BMW på grunn av Kebab stempel sier vell mere om holdningene til de enn BMW, uansett der hvor jeg bor litt lenger nord i landet så har ikke BMW dette stempelet i alle fall så opplever jeg ikke det som spesielt sterkt. Min opplevelse av dette kebab fenomenet er att det er sterkest i Urbane strøk hvor det faktisk finnes "kebab" folk som Ola Nordmann virker å ha noe i mot. De som er her oppe i mitt nærmiljø ser ut til å ha intrigrert rimelig greit. BMW for meg er en bil jeg er stolt av å ratte rundt i uansett hvilke modell det er Personlig så foretrekker jeg 3 serie og att enkelte forhandlere lenger sør ikke vil ha det i sine butikker ser jeg på som uforståelig Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre iom. at jeg ikke sikter til innvandrere spesielt når jeg bruker betegnelsen kebabstembel. Mitt poeng med denne betegnelsen er biler som ofte er heller smakløst ombygget til det nesten ugjenkjennelige... og det er ofte 3-serien. Selve kebabstempelet stammer såvidt jeg vet fra tilsvarende biler som ofte (iallefall i Oslo) blir rattet av innvandrere, men det er egentlig ikke mitt poeng. Hvorvidt man ved å gi 3-serien et kebabstempel forteller mer om seg selv enn om bilene... er igjen mest et spørsmål om hvilket miljø man befinner seg i. Alt er relativt, men jeg forstår faktisk hvorfor noen bruker betegnelsen om 3-serien (spesielt E36 og E46)... dog er jeg enig med deg at det er litt trist. Forøvrig er det nok flere; som med god grunn, holder en høyere snobbefaktor i Oslo enn i Rindalsskogen. Utdannelse, inntektspotensiale og bekjentskapsmuligheter sørger for det uten at jeg personlig mener så mye om akkurat dette.
toddi Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 På de fleste amcar og japse forum rundt om blir en oppmuntret til å gjøre motorbytter, spesielt hvis det er en BMW som skal få seg en usa V8 eller en japse motor av noe slag. Noen her som har tenkt på f.eks corvette med twin turbo BMW V12, eller hvorfor ikke en supra med M5 motor!?! gjør det..
Werther Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Det at E36 ble svertet som kebabtralle er vel mest pga nordmenns misunnelse og jantelov. For noen år tilbake da E36 var dyrere og nyere var det mange nordmenn som ble misunnelige på mange innvandrere siden de tok seg råd til 325 cab o.l. Men det er jo typisk Ola Dunk å skule stygt på folk som skiller seg ut mens de selv kjører en avensis til samme prisen... Kan ikke si at jeg har sett noen "kebab-E46" på veien - de fleste bilene ser fortsatt originale ut. At E39 har fallt i pris har vel mer med kvalitet å gjøre enn rykte - ser sjelden innvandrere i E39. Ekstremt få E39 som er horet opp, bare senk/felg.
Fredrik Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Det at E36 ble svertet som kebabtralle er vel mest pga nordmenns misunnelse og jantelov. For noen år tilbake da E36 var dyrere og nyere var det mange nordmenn som ble misunnelige på mange innvandrere siden de tok seg råd til 325 cab o.l. Men det er jo typisk Ola Dunk å skule stygt på folk som skiller seg ut mens de selv kjører en avensis til samme prisen...Kan ikke si at jeg har sett noen "kebab-E46" på veien - de fleste bilene ser fortsatt originale ut. At E39 har fallt i pris har vel mer med kvalitet å gjøre enn rykte - ser sjelden innvandrere i E39. Ekstremt få E39 som er horet opp, bare senk/felg. 3-serien har alltid vært en relativt dyr bilmodell så lenge den har vært til salgs hos BMW, men allikevel fikk både E30 og E36 relativt tidlig et frynsete rykte... mye pga et kebabstempel. Jeg kjørte en original 1987 E30 320i i 1988... og en 1997 E36 323i i 2001... så akkurat det vet jeg ganske mye om. Tilsvarende er det i dag også... kanskje i en større grad enn med E36 iom. at flere nå enn tidligere har muligheten til å kjøpe en 3-serie. Jeg har sett ganske mange "hårete" E46 og E39 utgaver på veiene (Tyskland, Norge og Danmark)... dog er det ikke like ille som det var med E30 på begynnelsen av 90-tallet.
Sir Hofstad Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Skrevet Mars 29, 2008 For oss som er bimmermenn kan man søke på V.S motor sin M5 med samme HP, eller mer, på youtube. Og jeg synes den M5 ser ut til ha ha god bakkekontakt... Noe ser er mer vannvittig er V.S M3 med 1422HP Og det som er sikkert er at jeg håper eget verksted er mulig snart....
bmw-E30 Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 For oss som er bimmermenn kan man søke på V.S motor sin M5 med samme HP, eller mer, på youtube.Og jeg synes den M5 ser ut til ha ha god bakkekontakt... Noe ser er mer vannvittig er V.S M3 med 1422HP Og det som er sikkert er at jeg håper eget verksted er mulig snart.... Ja, M3'n hans flytter bra på seg Kan'ke klage på M5'n hans heller for å si det sånn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå