Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Skal ha meg e46 m3. Noe man burde se spesielt etter med disse bilene? noen tips osv?

Hva ville dere anbefalle av smg2 og 6trins manuell?

eller hva med cab?

Skrevet

Cab er tunge, men sikkert gøy om sommeren.

Smg kassa hjelper deg med litt raskere girskifte, men jeg hadde aldri tvilt på den manuelle. En sportsbil skal ha clutch og manuell gir.

Kjenner ikke så mye til bilene ellers, men de jeg har hørdt som eg kjørt litt hardt, går ikke helt rent på tomgang.

Skrevet
Cab er tunge, men sikkert gøy om sommeren.

Smg kassa hjelper deg med litt raskere girskifte, men jeg hadde aldri tvilt på den manuelle. En sportsbil skal ha clutch og manuell gir.

Kjenner ikke så mye til bilene ellers, men de jeg har hørdt som eg kjørt litt hardt, går ikke helt rent på tomgang.

Takker.

Skrevet

Jeg liker ikke SMG kassa og vil ikke anbefalle den. Mange elsker den men ikke jeg. Jeg ikke tenkt til å kjøpe med SMG igjen...

Ellers så er slark i driverk en vanlig ting, en del av bilene med SMG har hatt litt for mange race starts...

Det finnes en del eksempler på sprekkdanelser i bagasjeroms gulvet på E46 M3, spesiellt på dem som ha uorginalt undestell og store hjul.

Lista er lang med småting anbefaller deg å kikke på de store M3 forumene mange bra kjøps guider der...

Skrevet

M3 er jo også utsatt for de samme feilene som vanlige E46-modeller. Rust i dører, bakluke... Slipper rustbekymringer med panseret da, siden det er alu.

Ellers er det vel noen aksjoner fra BMW som skal være gjennomført. Bytte av rådelager iallefall.

Min har manuell, det kjøpte jeg bevisst og har aldri angret på det.

Cab ville jeg ikke valgt. Jeg synes det strider litt mot konseptet med en såpass tung og mindre stiv bil.

Så er det jo det vanlige med at den skal være skikkelig dokumentert oppfulgt av kyndige folk.

Lykke til, du blir garantert fornøyd. :wink:

Skrevet

Jeg skal gi deg enda et godt tips...og det er å ikke la andre påvirke valget ditt med henhold til SMG.

Prøv en SMG bil før du bestemmer deg.

Og prøv den ordentlig, ikke bare luske rundt på tomgang i byen.

Så kan du danne din egen mening

Hver sin smak...men jeg ville aldri byttet til manuell nå.

Skrevet

Har e46 2.2 aut nå, Har aldri angret på det. Nydelig bil.

Og jeg kjøper ikke M3 for og kjøre gris. For min del kjøper jeg sånne biler for kjøreopplevelsen!

Takk for bra tips.

Skrevet

har selv smg 2 og digger dette kjempe masse.

har hatt manuell gir, funker det ogsaa. smak og behag og vanesak, absolutt.

deilig og kunne sette den i drive og ikke tenke paa noe naar du skal paa butikken forog kjope deg ei cola.

ellers de faste rust plassene.

Skrevet

Snakka med en bruktbilselger på Bravaria som sa at han ville sjekka opp en m-bil veldig nøye. Og at han ikke ville kjøpt m3 av en som ikke har peiling på m-bil: Hvis de blir kjørt på over 3000rpm før olja er 80 grader, til vanlig, så tåler de ikke det. Så det lønner seg å ta en tilstandsrapport på den hos en bmw-forhandler som har greie på m-biler og få sjekket den opp nøye. Koster noen tusen. Som han sa så kan det godt ha blitt kjørt på bane, så lenge den er behandlet riktig og alle servicer osv er i orden.

Skrevet
Hvis de blir kjørt på over 3000rpm før olja er 80 grader, til vanlig, så tåler de ikke det.

Nå skal vi ikke overdrive fullstendig da. Er vel ikke bare turtallet, men belastningen som tar på. Kjører opp til 3500-4000 iblant (etter par min) for å komme opp i 100-120km/t. Skal man lunke på 5 gir under 2000rpm tar det fort 25min før man har arbeidstemp, ihvertfall på S38.

Husk at bilene er lagd i og for Tyskland, der folk flest har kort vei til motorvei. Og morgencruising i 140km/t er fort 3500rpm. Og de fleste motorene lever enda...

Skrevet

Jeg går aldri over fargene/lysene på turtalls sperren på kald motor. Men fordi om lysene er kommet helt ned og bare de 3 siste lyser, er det ofte at olje temp forsatt ikke er høy nok. Så jeg pleier å gi den god gjennom varme. Slik behandler jeg alle motorer...

Det å få skjekket hos en BMW forhandler i seg selv ikke noen garanti. Jeg bruker ikke Barvaria lenger i alle fall, de hadde ikke utstyr til å ta Inspeksjon II på 3,2 liter motorer... Jeg hadde inne en slik og endte opp med å betale 4500 i ekstra pga noe de ødela på kjølesystemet. I Stavanger området er det kun en som får ta i mine biler og det er Mr. Moe.

Den største grunnen til at jeg ikke liker SMGen er at den selv i manuell modus forsatt har noen automat funksjoner som ikke kan velges bort.

Skrevet
Snakka med en bruktbilselger på Bravaria som sa at han ville sjekka opp en m-bil veldig nøye. Og at han ikke ville kjøpt m3 av en som ikke har peiling på m-bil: Hvis de blir kjørt på over 3000rpm før olja er 80 grader, til vanlig, så tåler de ikke det. Så det lønner seg å ta en tilstandsrapport på den hos en bmw-forhandler som har greie på m-biler og få sjekket den opp nøye. Koster noen tusen. Som han sa så kan det godt ha blitt kjørt på bane, så lenge den er behandlet riktig og alle servicer osv er i orden.

Ja, veldig viktig med varm motor, men da tåler de til gjengjeld å bli kjørt litt.

Jeg følger aldri disse lysene i turtelleren som slukker. Før det første starter de jo minst på 4000 rpm, dessuten slukker de altfor kjapt i forhold til oljetempen.

Har aldri min over 3000 rpm før oljen har driftstemp. dvs en 75-80 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...