Gå til innhold

Oljebytte på automatkassen


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk pris på oljebytte på automatkassen på en 2002mod 320dA Touring.

3500-4000kr :shock:

Etter det jeg kjenner så er det ca. 1,5liter olje på kassen og et oljefilter kan jo ikke koste med enn 400-500kr.

Det bør heller ikek ta lenger tid enn 1time å bytte, så da bør det ikke koste mer enn 1500kr maks 2000kr.

Så hve i helvette er det som koster slik at oljebyttet kommer på 4000kr???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal opp og bytte olje, og olje filter på kassen min i slutten av uken. Har fått en avtale på 2800,- og det er en e36. Din pris var kanskje litt stiv, men dersom du drar med filterbytte, så er det en del som må gjøres, og derfor blir det dyrt. Oljen er jo ikke akkurat billig heller.... og med ca. 2 timer arbeid, så er det jo allerede oppe i over 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pris på oljebytte på automatkassen på en 2002mod 320dA Touring.

3500-4000kr :shock:

Etter det jeg kjenner så er det ca. 1,5liter olje på kassen og et oljefilter kan jo ikke koste med enn 400-500kr.

Det bør heller ikek ta lenger tid enn 1time å bytte, så da bør det ikke koste mer enn 1500kr maks 2000kr.

Så hve i helvette er det som koster slik at oljebyttet kommer på 4000kr???

Hmm trur du bommer litt med 1,5 liter olje.. Skiftet på min egen.

Det går fint 4,5 liter på ved filterbytte, og da har du ennå ikke tømt convertern. Er denne tom i tillegg går det nesten på 7 liter.

Og olja er ganske dyr, men kommer du med olje filter og ny bunnpanne pakkning skal jeg skifte dette for deg.. 500kr pleier jeg å ta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 14 liter på 540`n når jeg flusha kassa, dvs tok av en slange på oljekjøleren og starta opp,fylte på olje, starta opp osv til det kom ren olje ut. Å spe ut de 6-7 liter gammel olje i kassa med 1,5 liter ny, ser jeg ingen vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pris på oljebytte på automatkassen på en 2002mod 320dA Touring.

3500-4000kr :shock:

Etter det jeg kjenner så er det ca. 1,5liter olje på kassen og et oljefilter kan jo ikke koste med enn 400-500kr.

Det bør heller ikek ta lenger tid enn 1time å bytte, så da bør det ikke koste mer enn 1500kr maks 2000kr.

Så hve i helvette er det som koster slik at oljebyttet kommer på 4000kr???

Går ca 10,5 liter på din kasse hvis de bytter alt,så prisen stemmer den,om du bør skifte er en annen sak,lifetime oljen skal ikke skiftes påstår noen bmw verksteder mens andre sier den bør skiftes ved 25000 mil.Girer den mykt og fint så er det ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oljebytte på girkassen min for 2 dager siden..

Ifølge motortechnik skulle steptronic-kassen min ta 9.5liter totalt hvis man tømte converteren også, men ved kun oljeskift uten å tømme konverteren skulle det holde med 4 liter girolje.

Kjøpte nytt oljefilter og 4liter castrol automatic transmaks Z fra motortechnik, samt pakning, noe som kom på ca 1400kr inkl.frakt.

Det viste seg at 4 liter ble for lite da verkstedet bytta olja, så 2 liter til ble kjøpt inn, og det holdt akkurat..

Arbeidet totalt tok 2 timer, noe som tilsvarer ca 2000kr i arbeidspenger, pluss 2liter olje ca 400kr, i tillegg til det som ble kjøpt fra motortechnik på 1400kr.

En totalpris på ca 3800,-

Er vel der i landet prisen ligger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Da har jeg blingset om oljemengden. Jeg trodde converteren var hermetisk lukket på mer moderne biler og at det aldri er snakk om skifte av olje på converteren, men så feil kan man altså ta.

Jeg plages med ujevn turtall ved kjøring i lavere hastigheter slik som 40-70km/h. Hvis jeg justerer gasspådraget til balansepunktet for å opprettholde farten, så kommer denne pulserende turtallet på 3-400rpm. Gir jeg mer gass, eller slakker av så forsvinner pumpingen. Dette føles som om jeg pumper på gasspedalen med 2sek intervall.

Har fått tips om å oppgradere software på motor og gearkasse da bilen er tyskimportert. BMW sa at det kan være en liten sjangse for at dette vil løse problemet, men de holdt en finger på converteren. DA GÅR JEG KONKURS!

En converter koster vel opp mot 20000kr pluss arbeidet og da blir dette å komme på 30-40tusen kroner. :shock::oops:

Jeg fikk også tips om å skifte olje, men vil først få full diagnose før man tar en avgjørelse. Håper det løser seg med litt ny software!

RS

Hadde oljebytte på girkassen min for 2 dager siden..

Ifølge motortechnik skulle steptronic-kassen min ta 9.5liter totalt hvis man tømte converteren også, men ved kun oljeskift uten å tømme konverteren skulle det holde med 4 liter girolje.

Kjøpte nytt oljefilter og 4liter castrol automatic transmaks Z fra motortechnik, samt pakning, noe som kom på ca 1400kr inkl.frakt.

Det viste seg at 4 liter ble for lite da verkstedet bytta olja, så 2 liter til ble kjøpt inn, og det holdt akkurat..

Arbeidet totalt tok 2 timer, noe som tilsvarer ca 2000kr i arbeidspenger, pluss 2liter olje ca 400kr, i tillegg til det som ble kjøpt fra motortechnik på 1400kr.

En totalpris på ca 3800,-

Er vel der i landet prisen ligger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg skifta olje på bmw verksted på mi kassa for 3 veke siden, kosta meg 4000,-

SJUKT!

I å me eg har problema me girkassa mi, så står bilen no hos automat service i bergen, dei sjekka oljenivået på kassen, dei såg på oljen, og sa at oljen hadde aldri vert skifta, da eg fortalte at oljen va skifta fikk eg beskjed om at bmw har ikkje skifta olje, dei har kun tappa ned bunnpanna på girkassa og fylt oppigjen, noke som tilsvara ca 3,5 liter, så står der fortsatt ca 7 liter i resten av kassa..

fekk pris på fullstendig flushing med ny olje til oljenivå, filter og pakning. 4000 med arbeid!

ville gå med ca 20 liter med olje.

SJUKT då at bmw klara å prestere å ta samme pris for noke så sluskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med ujevn turtall ved kjøring i lavere hastigheter slik som 40-70km/h. Hvis jeg justerer gasspådraget til balansepunktet for å opprettholde farten, så kommer denne pulserende turtallet på 3-400rpm. Gir jeg mer gass, eller slakker av så forsvinner pumpingen. Dette føles som om jeg pumper på gasspedalen med 2sek intervall.

Har fått tips om å oppgradere software på motor og gearkasse da bilen er tyskimportert. BMW sa at det kan være en liten sjangse for at dette vil løse problemet, men de holdt en finger på converteren. DA GÅR JEG KONKURS!

En converter koster vel opp mot 20000kr pluss arbeidet og da blir dette å komme på 30-40tusen kroner. Shocked Embarassed

Jeg fikk også tips om å skifte olje, men vil først få full diagnose før man tar en avgjørelse. Håper det løser seg med litt ny software!

RS

Hmm.. Har lignende symptomer på min og har diskutert litt frem og tilbake med en hjelpsom fyr på e46fanatics boardet.

Han skrev dette til meg:

Replace sparkplugs every 60k miles.

Replace air filter every 30k miles.

Clean MAF sensor.

Replace pre-cat O2 sensors every 100k miles.

Replace fuel filter every 100k miles, or earlier.

Check air intake boots for a crack.

CVV (crankcase vent valve) and associated hoses can crack in 80k miles.

The last two create a vacuum leak.

Jeg skal iallefall prøve endel av dette først. Har også snakket med bmw, og de nevnte ingenting om converteren til meg. De sa jeg burde prøve å bytte filter + olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert gode tips, men funker for det meste dårlig for meg som har diesel :wink:

RS

Jeg plages med ujevn turtall ved kjøring i lavere hastigheter slik som 40-70km/h. Hvis jeg justerer gasspådraget til balansepunktet for å opprettholde farten, så kommer denne pulserende turtallet på 3-400rpm. Gir jeg mer gass, eller slakker av så forsvinner pumpingen. Dette føles som om jeg pumper på gasspedalen med 2sek intervall.

Har fått tips om å oppgradere software på motor og gearkasse da bilen er tyskimportert. BMW sa at det kan være en liten sjangse for at dette vil løse problemet, men de holdt en finger på converteren. DA GÅR JEG KONKURS!

En converter koster vel opp mot 20000kr pluss arbeidet og da blir dette å komme på 30-40tusen kroner. Shocked Embarassed

Jeg fikk også tips om å skifte olje, men vil først få full diagnose før man tar en avgjørelse. Håper det løser seg med litt ny software!

RS

Hmm.. Har lignende symptomer på min og har diskutert litt frem og tilbake med en hjelpsom fyr på e46fanatics boardet.

Han skrev dette til meg:

Replace sparkplugs every 60k miles.

Replace air filter every 30k miles.

Clean MAF sensor.

Replace pre-cat O2 sensors every 100k miles.

Replace fuel filter every 100k miles, or earlier.

Check air intake boots for a crack.

CVV (crankcase vent valve) and associated hoses can crack in 80k miles.

The last two create a vacuum leak.

Jeg skal iallefall prøve endel av dette først. Har også snakket med bmw, og de nevnte ingenting om converteren til meg. De sa jeg burde prøve å bytte filter + olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...