Gå til innhold

Komplette M5 E39 bremser.BILDER! Til E32/34/28 også? Ny info

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket i dag med tidligere eier av bremsene. Han sa at M5 bremsene er skikkelig kraftige. Du har omtrent samme effekt som M3 3,2 liter E36. De bremsene er jo mye mindre enn M5, men bilen er 400 kg lettere også. De ble byttet ut fordi han kom over noen råe 8 stempels calipere med 375 mm skiver. Men han kjører hver uke i 280 km/t med bilen, og ville ha noe som bremset bedre ned fra slike hastigheter.

Men for oss her i Norge så er de originale M5 bremsene veldig bra.

Undersøkte også litt på tyske nettsider. Der fortalte en kar at han hadde skiftet til Hawk bremsebelegg. Fikk mye bedre bremser og med mindre pedalkraft. Så det ser ut som om visse typer av sportsbremsebelegg som er egnet til biler som ikke bare kjøres på bane er det som gir enda bedre bremser. Kanskje er det noe med bremseklossene dine Jokkis, som gjør at 540 bremsene dine ikke er så gode hos deg?

Prøver å komme med litt mer info for å overtale noen til å slå til. Hadde tilsvarende bremser passet til E28/32/34 så hadde de blitt solgt med en gang

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er dette noe som ett verksted som må montere disse eller er det noe en fingernem person klarer å skru til?Trenger man noe spesialverktøy?

Er int hvis det er noe man kunne klart selv...

Noen som vet hva frakt kommer på??

Skrevet

Hei JoeNasty.

Å montere bremsene krever ikke spesialverktøy. 18 mm pipe til boltene framme. 14mm til bremseslanger. Tror det er 16 mm til boltene bak. Vet ikke om det er krav om at bremseskjoldet skal gå rundt skivene. Kanskje det går an å klippe noen spor i bøyen på bremseskjoldet og brette kanten ut. Da vil bremseskiven gå innpå. Et annet alternativ er å kappe av skjoldet og lage en skjøt for å forlenge skjoldet. Og feste det med popnagler. Eller kjøpe M5 varmeskjold å til å montere på.

Skal ikke garantere 100% at det passer bolt on bak, men er ganske sikker. M5 har bredere håndbremsesko enn 520(og sikkert de andre med 298mm skiver) Det gjør at bremseskoene fra 520 har enda mer plass . Det er en del å gå på på begge sider på 520 skivene, og ca 5 mm ekstra på hver side med M5 skivene.

Dette er egentlig en lett jobb. Trenger vanligvis hjelp med å lufte bremsene. Det eneste som må kjøpes er unbracoskruene som fester M5 skivene. De har mindre diameter på hodet enn standard skruer.

Angående frakt, tror jeg det kommer på ca 450-550 kr.

Eirik.

Skrevet

Fant ut mer om M5 bremsene.

En kar i USA har både en 2000 mod M5 og 2001 mod Porsche 996 Turbo med 420 hk. Han har egen hjemmeside og har sammenlignet bilene og samlet inn forskjellige data. Også bremseeffekt.

M5 veier vel godt 1.800 kg og Porschen ca 1.600 kg.

Porschen er kjent for å ha noen av de beste bremsene på standardbiler med 6 stempels calipere.

Fra 60mph(96,5 km/t) til O har Porschen en bremselengde på 116 feet(godt 35 meter)

M5 har 129 feet bremselengde(godt 39 meter) til O.

M5 veier 200 kg mer. Likevel er dette topp verdier.

Det ble nevnt at fra 70mph(112 km/t) til O så har M5 kortere bremselengde enn 911C4 (kan det bety Carrera 4) Den har vel 4 stempels calipere og er mye lettere enn M5.

Så da har M5 sine originale bremser ytelser i toppklassen. Hvis en i tillegg bruker spesielle bremseklosser så blir bremseeffekten enda bedre.

Det ble ikke nevnt noe om antall oppbremsninger, men for kjøringen til folk flest så rekker M5 bremsene i lange baner. Og de ekstra meterne med kortere bremselengde i forhold til de mindre E39 bremsene kan bety at en akkurat klarer å bremse tidsnok til å kjøre inn i baken på en bil eller å unngå en annen ulykke.

Skrevet

Hei,

Vet ikke om det er helt bak mål og uinterresant for deg, men kan jeg bare bruke skivene og orginale kalippere til dette (jeg har 520) ? kanskje noen er intr i bare kalipperne ?

Mvh

Erik

Skrevet

Hei erikj.

Det går nok ikke. Caliperen din er til 22 mm skiver og M5 har 32 mm. Klavene dine er til 296 mm mens M5 er til 345 mm. Det samme gjelder bak.

Prisen er likevel så lav at hvis en skal i gang og skifte skiver og klosser på standard bremser, så er det ikke så veldig mye mer å betale for å få bremser av ekte M5 kvalitet.

Eirik.

Skrevet

Korleis er det å få det godkjent med større bremser? Har planer om å kjøpe ein 523i som snart må bytte bremseskiver på, så kan jo likavel oppgradere då.

Skrevet

Hei. Det som er så bra med M5 bremsene, er at de er originale. Det står BMW på caliperne, og da er delene allerede godkjent. Godkjenninger vil aldri bli et problem.

Mange uoriginale bigbrake kits ser bra ut og fungerer sikkert helt topp, men de har ikke TÜV eller ABE (Allgemeine Betriebs Erlaubnis)godkjenning som de går etter i Tyskland. Det kan by på problemer hos Biltilsynet eller andre plasser hvis en treffer på vanskelige folk. Og dem er det en del av.

Skal du alikevel skifte ut skiver på bremsene, koster det fort noen tusenlapper hos BMW. Da er det ikke så mye ekstra du betaler for disse bremsene. Hvis du senere velger å få mer effekt ut av bilen din( skifte til ombygd M50B52 innsug + 20 hk eller kompresssor), vet du at bremsene holder i massevis. Og at kraftigere bremser gir korte bremsveg og dermed sikrere kjøring.

Ut fra bildene ser du klart at med så mye større skiver, så får du mye bedre bremseeffekt og kjøling til bremsene. Og så ser det mye tøffere ut med skikkelig store skiver inni store felger.

Så M5 bremsene som jeg har for salg er veldig lavt priset for slike bremser. De er sjelden for salg. De gir tryggere kjøring og et bedre utseende på bilen. Når du i tillegg skal skifte bremser, er ikke merkostnadene så store. Så får du litt for dine normale calipere hvis du skifter ut bremsene. Mange 520i har ikke ventilerte skiver bak som jeg tror du har. Da kan caliperne være aktuelle for mange.

Du får tenke over dette.

Eirik.

Skrevet

Ingen tvil der at det hadde vore ein "billeg" oppgradering når eg eventuelt må bytte bremser, men har eit problem der. Er ikkje meir enn 16 toms originale BMW felger på den, og såvidt eg har fått med meg så går dei ikkje i mindre enn 17 toms pga dei store skivene som er på M5.

Så kva blir minste målet felgane for å få dei til å passe over skivene? Og då er det med tanke på vinterfelgane og, sidan dei er som regel ikkje noko å skryte av i størrelse.

Skrevet

Jeg vet at du må i alle fall ha 17" felger. Om det er nok er jeg ikke sikker på, men jeg tror det. Kommer kanskje også an på felgdesignet.540 som har 324 mm skiver passer 16 toms hjul. Og da er det god sjanse for at 345 mm M5 skiver passer 17 toms felger. Men der er jeg ikke helt sikker.

Veldig mange E39 biler går jo med 18 og 19 toms felger. Tenkte at det først og fremst er dem som skulle være mest interessert i disse bremsene.

Hvis du synes det blir for mye å skifte ut felgene dine, så har jeg calipere til 540 også liggende med klaver. Det er også mye kraftigere bremser framme enn 520-535.Ser at en kan få gunstige skiver hos Koed til 540. Jeg vil da ha 1.800 kr for caliperne framme og bak. Klosser har jeg ikke. Eventuelt kan jeg ta kontakt med en jeg kjener som har 540 bremser, og høre om han er interessert i å bytte med M5 bremser hvis han får solgt sine egne bremser.

Men spranget fra M5 bremser fra 540, er større enn fra 520-535 til 540. 540 har jo ikke større diameter bak enn 520, men ventilerte skiver.

Så litt skifting av felger må til for å bruke M5 felgene for deg. Og du trenger ikke kjøpe alle settene på en gang. Mange ganger står det gunstige 18 toms felger til salgs her på Bimmers. Og dine 16 toms får du kanskje også et par tusen kroner for.

Du har litt å tenke over nå.

Eirik.

Skrevet

Dette er kanskje siste sjanse for å kjøpe rimelige M5 bremser. Skal snart til Østerike/Tyskland igjen, og vurderer å legge bremsene ut for salg der. En sjelden sjanse til å oppgradere bremsene med originale BMW deler.

Eirik. 92 22 65 44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...