mpreben Skrevet April 24, 2008 Skrevet April 24, 2008 Har nå en E36 som jeg skal senke litt bak ved å skifte fjærer. Har skifta forran og det var ikke no problem. Men bak støtte jeg på problemet at jeg måtte skru av drivakslinga får å få fjæra ut. Og det har jeg ikke verktøy til. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om det finnes fjærklemmer som man kan få det ut uten å skru av drivakslinga? Fjærklemma jeg brukte gikk det ikke med.
Superbeetle Skrevet April 24, 2008 Skrevet April 24, 2008 ehm...tror du surrer litt nå Hvis du løsner støtdemperen (19mm) så kan du bare presse ned bærearmen og dra ut fjæren. evt må du løsne stabstaget. Men det har ikke jeg gjort på noen biler jeg har byttet fjær på.
mpreben Skrevet April 24, 2008 Forfatter Skrevet April 24, 2008 ahh... mulig jeg surrer, men synes jeg myste litt i Haynes boka at man måtte det. Men da skal jeg nok få det til Takk for svaret
NiFtY Skrevet April 24, 2008 Skrevet April 24, 2008 går finfint uten å ta av annet enn selve demperen helt nederst:) få gjerne med deg en kompis til å dytte ned bærearmen bak så du får ut fjæra
Ad|oS Skrevet April 24, 2008 Skrevet April 24, 2008 Stusset også veldig på at man måtte det når jeg skulle ta de bak på min bil, men vha av spett klarte jeg å få de gamle ut og de nye inn hehe
Lars89 Skrevet April 24, 2008 Skrevet April 24, 2008 Ikke nødvendig å gjøre det vanskligere enn nødvendig. Skifta bakfjører på min på ti minutter (løftebukk og luftverktøy).
mpreben Skrevet April 24, 2008 Forfatter Skrevet April 24, 2008 Da får vi håpe at senken blir bra.. ser litt stursselig ut nå med senka forran og ingenting bak.
GunnarEP Skrevet April 25, 2008 Skrevet April 25, 2008 Jeg anbefaler deg sterkt å løsne på drivakselen før du presser ned bærearmen. Det vil ikke være noe problem å få det til uten å gjøre det, men da vil drivakselen ta unna mesteparten av belastningen når du presser hele sulamitten nedover. Dermed øker du risikoen for å skade leddene i drivakselen. (Dyrt!!!) Det er en god grunn til at både Haynes og Bentleys anbefaler dette.
bård Skrevet April 25, 2008 Skrevet April 25, 2008 Så lenge du bare presser bærearmen kontrollert ned uten å slå og herje ser jeg ikke vitsen med å løsne drivakselen. Har gtått knirkefritt på mine bmw'er..
mpreben Skrevet April 25, 2008 Forfatter Skrevet April 25, 2008 hmm... Da ble jeg jo litt usikker her. Vil jo ikke gjøre noe som kan skade bilen. Så det finnes ingen fjærklemmer som man slipper dette? Hadde vært så utrolig genialt om det fantes
NiFtY Skrevet April 25, 2008 Skrevet April 25, 2008 det finnes sikkert, men er helt unødvendig. Gjør som du har fått foreskrevet over her, så er det plankekjøring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå