Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer egentlig det som står i VG. Folk som kjøper BMW er folk som går rett til poenget og ikke slik som akademikerne, som kaster mer en fire år av livet sitt på såkalte studier i såkalte universiteter, der de sakte blir forvandlet til teoretikere og blir praktisk veike.

Eg kjenner meg selv veldig godt. Så godt at eg kan ta et veddemål med Tangen. Eg kjører BMW og ikke Toyota , fordi eg vet ka eg trenger mest. Det ligger kanskje i genene mine. Kanskje det er mannlige hormoner. Sånn e det bare. Det har ingenting med at eg mangler kulturell aspekt.

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. BMW blir foretrukket av folk med liten utdannelse. Så en master grad på 6 år, og nå nylig en bachlor grad på 3 år, ved siden av vanlig videregående og jobb, er liten utdannelse det. jaja, han om det ;)

Skrevet
Dummeste jeg har hørt. BMW blir foretrukket av folk med liten utdannelse. Så en master grad på 6 år, og nå nylig en bachlor grad på 3 år, ved siden av vanlig videregående og jobb, er liten utdannelse det. jaja, han om det ;)

Det er liten tvil om at mange forskjellige typer mennesker kjøper BMW, men både nybilprisene og sosiale konvensjoner setter visse begrensninger. En bruktbilselger jeg snakket med fortalte at hovedproblemet med BMW; slik han ser på det, er at den tredje eieren av en BMW typisk egentlig ikke har råd til å ha den... og at det preger bilene. Jeg tror han har et poeng... hverken E39 eller E46 blir nå utstilt i salgshallene som bruktbiler hos BMW i Danmark... og det er et tydelig tegn på en manglende sosial aksept. Man skulle nødig skremme vekk potensielle kunder som vurderer å kjøpe en ny BMW. Joda... jeg er akademiker jeg også og jeg kjører en original 2003 E46 318d Touring på femte året... :wink:

Skrevet

Har inntrykk av at BMW-eiere generelt er personer med stor grad av interesse for teknikk og bil, og kombinasjonen av de to. Det virker å være fellestrekket enten man er akademiker eller ei.

Skrevet

kjenner jeg ble provosert av den artikkelen...! at det er mulig å si så mye piss og i tillegg være opptatt av å ikke være opptatt av å være bil!? utrolig hva folk får seg til å si, og han her er akademiker og får lønn for å "forske" på det her? J*vla idiot!

Skrevet
kjenner jeg ble provosert av den artikkelen...! at det er mulig å si så mye piss og i tillegg være opptatt av å ikke være opptatt av å være bil!? utrolig hva folk får seg til å si, og han her er akademiker og får lønn for å "forske" på det her? J*vla idiot!

Tror ikke helt du forstår forskjellen på en studie og en personlig uttalelse.

Skrevet

Helt sikkert et fasit svar på hvem som kjører bmw :P øøhh... joda...

kjørte bmw fra videregående jeg :P å nå er jeg ferdig med videregående, to år på teknisk fagskole og kjører fortsatt bmw :P

Skrevet
Helt sikkert et fasit svar på hvem som kjører bmw :P øøhh... joda...

kjørte bmw fra videregående jeg :P å nå er jeg ferdig med videregående, to år på teknisk fagskole og kjører fortsatt bmw :P

Statistikk og/eller såkalte representative utvalg i f.eks en forbrukerundersøkelse vil aldri kunne bli en eksakt vitenskap, men tallmaterialet kan vise en tendens for hvordan f.eks en fordeling i representative grupper arter seg. Akkurat som med alt annet vil det være bestemte grupper som kjøper en BMW fremfor f.eks en Chevrolet. Det er ikke tilfeldig hva slags mennesker som driver med f.eks fjellklatring heller selvom man selvfølgelig kan finne alle typer mennesker i de miljøene også.

Skrevet

Tror ikke helt du forstår forskjellen på en studie og en personlig uttalelse.

"Han forsker på hva yrke og bakgrunn har å si for hvilken bil man velger. For det er en klar sammenheng mellom bilvalg og hvilken samfunnsposisjon man har."

"Tangen har brukt modellen sosioraster for å analysere data fra i TNS Gallups undersøkelser om både nye og brukte biler. Mange tror at det kun er prisen som styrer valg av bil, men det er langt fra hele sannheten."

Mulig jeg misfortår helt, men det virker som om han har brukt mer enn 10 minutter på å gjøre seg opp en mening om BMW...

Skrevet

Mulig jeg misfortår helt, men det virker som om han har brukt mer enn 10 minutter på å gjøre seg opp en mening om BMW...

Et helt avgjørende poeng er at det ikke er Tangen´s personlige mening vi får kjennskap til, men derimot hva bakgrunnsmaterialet fra TNS Gallups undersøkelser forteller i en bredere kontekst (den såkalte sosioraster modellen). Hvis det er noe som kan virke provoserende i denne sammenhengen må det evt. være artikkelens utforming, men da må man evt. klandre journalistene og ikke Tangen (les: man bør ikke rette baker for smed). Alternativt kan man stille spørsmål ved hvordan TNS Gallup innsamler/sorterer data, men akkurat det tror jeg ikke at det er rasjonelt å gjøre iom. at det trolig handler om standardprosedyrer for alle typer varer og tjenester.

Skrevet

Synes det var altfor mye personlige meninger sterkt farget av at mannen, som han selv sier, er opptatt av å ikke være opptatt av biler.

Synes han er et glimrende eksempel på menneskets ekstreme sauementalitet når det er viktig for han å fortelle hele verden hvilke grupper han ikke ønsker å asosiere seg med og enda viktigere å fortelle hvor mye bedre han og hans gruppe er.

"Men er du hjelpepleier eller ufaglært i offentlig sektor, så kan du stolt kjøre Mazda"

Hvorfor i all verden kan ikke en faglært i offentlig sektor kjøre Mazda med stolthet hvis han/hun skulle føle for det? Er det da grunn for vedkommende til å bli flau når han/hun parkerer ved siden av en ufaglært som også kjører Mazda?

Nok en flott personlig mening fra den godeste Tangen:

"Audi er lavterskelkultur for rike, hevder Tangen. Den har alt som en prestisjebil trenger pluss en dæsj av kultur. Dette er bilen for næringslivsledere som skal vise estetisk sans."

Sannheten i mine øyne er at Audi er akeptert fordi de er kjedelige nok og ikke enda har fått et utbredt dårlig rykte pga. eierne sine, men det tror jeg kommer om ikke så mange år når Audi enda flere unge håpefulle med tung gassfot har råd til å kjøpe de i tillegg til alle mennene på 40+ som kjører som arogante drittsekker i de. For meg er Audi et bilmerke for de som bryr seg om bil uten å egentlig bry seg.

Når det gjelder meg selv valgte jeg BMW pga. bakhjulstrekk og kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper. Toyota har jeg pga. billig bilhold, fikk kjøpe den billig i familien og at den er overraskende god å kjøre.

Synes det er trist at så mange velger bilmerke utfra hva de føler er mest korekt og akseptert hos naboen (Passat/Avensis osv. stasjonsvogn, 2 barn, labrador og rekkehus skal liksom være nirvana for alle). Var ikke lite snakk i nærmiljøet da mine foreldre gikk fra en fornuftig 6-seter, som de hadde fordi de har 4 barn, til den siste Celicaen med bare 4 seter, en bil få visste hva var og derfor trodde kostet 1 mill.++ (nei, tuller ikke). Nå kjører de byens eneste hvite E90 (og en grønn E39)!

Forøvrig kjente jeg meg delvis igjen i selve statistikken. Er ofte ganske enkelt å gjette på bilen hva slags sjåfør som sitter bak rattet, og derfort altså sette folk i bås pga. bilen de kjører. Kan vel best understrekes med at jeg tror aldri har sett en Suzuki Ignis bli kjørt av noen yngre enn 60, og stortsett alltid minst 10-20 km/t under fartsgrensen. Jeg slipper også oftere frem en BMW fordi jeg da er mindre redd for at vedkommende takker for hjelpen ved å kjøre plagomt sakte hele veien. Kunne vært interessant om jeg og Herr Tangen sammen kunne tolket statistikken, eller kanskje dette skulle vært samkjørt med statistikk over hva folk mener om forskjellige bilmerker og hva slags folk som kjører de.

Skrevet

Et helt avgjørende poeng er at det ikke er Tangen´s personlige mening vi får kjennskap til, men derimot hva bakgrunnsmaterialet fra TNS Gallups undersøkelser forteller i en bredere kontekst (den såkalte sosioraster modellen). Hvis det er noe som kan virke provoserende i denne sammenhengen må det evt. være artikkelens utforming, men da må man evt. klandre journalistene og ikke Tangen (les: man bør ikke rette baker for smed). Alternativt kan man stille spørsmål ved hvordan TNS Gallup innsamler/sorterer data, men akkurat det tror jeg ikke at det er rasjonelt å gjøre iom. at det trolig handler om standardprosedyrer for alle typer varer og tjenester.

Desverre er artikelen så utrolig dårlig at vi må ta journalistens ord for at det er store forskjeller. Det hadde vert svært intresant med en graf, som viste hvilken samensetning gruppen av bilkjøpere, som kjøpte f.eks BMW, har. Når det i artikkelen hevdes at en enkelt kundergruppe hos BMW, skiller seg klart ut, er det veldig intresant. Spesielt sett i sammenheng med de andre gruppene som kjøper BMW.

Såvid jeg har klart å få ut av artikkelen gjelder dette kun nye og nyere biler, så denne undersøkelsen treffer antageligvis et lite fåtall her på forumet. Hvor ny bilen må være kan man riktignok lure på.

Skrevet
Synes det var altfor mye personlige meninger sterkt farget av at mannen, som han selv sier, er opptatt av å ikke være opptatt av biler.

Synes han er et glimrende eksempel på menneskets ekstreme sauementalitet når det er viktig for han å fortelle hele verden hvilke grupper han ikke ønsker å asosiere seg med og enda viktigere å fortelle hvor mye bedre han og hans gruppe er.

"Men er du hjelpepleier eller ufaglært i offentlig sektor, så kan du stolt kjøre Mazda"

Hvorfor i all verden kan ikke en faglært i offentlig sektor kjøre Mazda med stolthet hvis han/hun skulle føle for det? Er det da grunn for vedkommende til å bli flau når han/hun parkerer ved siden av en ufaglært som også kjører Mazda?

Nok en flott personlig mening fra den godeste Tangen:

"Audi er lavterskelkultur for rike, hevder Tangen. Den har alt som en prestisjebil trenger pluss en dæsj av kultur. Dette er bilen for næringslivsledere som skal vise estetisk sans."

Sannheten i mine øyne er at Audi er akeptert fordi de er kjedelige nok og ikke enda har fått et utbredt dårlig rykte pga. eierne sine, men det tror jeg kommer om ikke så mange år når Audi enda flere unge håpefulle med tung gassfot har råd til å kjøpe de i tillegg til alle mennene på 40+ som kjører som arogante drittsekker i de. For meg er Audi et bilmerke for de som bryr seg om bil uten å egentlig bry seg.

Når det gjelder meg selv valgte jeg BMW pga. bakhjulstrekk og kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper. Toyota har jeg pga. billig bilhold, fikk kjøpe den billig i familien og at den er overraskende god å kjøre.

Synes det er trist at så mange velger bilmerke utfra hva de føler er mest korekt og akseptert hos naboen (Passat/Avensis osv. stasjonsvogn, 2 barn, labrador og rekkehus skal liksom være nirvana for alle). Var ikke lite snakk i nærmiljøet da mine foreldre gikk fra en fornuftig 6-seter, som de hadde fordi de har 4 barn, til den siste Celicaen med bare 4 seter, en bil få visste hva var og derfor trodde kostet 1 mill.++ (nei, tuller ikke). Nå kjører de byens eneste hvite E90 (og en grønn E39)!

Forøvrig kjente jeg meg delvis igjen i selve statistikken. Er ofte ganske enkelt å gjette på bilen hva slags sjåfør som sitter bak rattet, og derfort altså sette folk i bås pga. bilen de kjører. Kan vel best understrekes med at jeg tror aldri har sett en Suzuki Ignis bli kjørt av noen yngre enn 60, og stortsett alltid minst 10-20 km/t under fartsgrensen. Jeg slipper også oftere frem en BMW fordi jeg da er mindre redd for at vedkommende takker for hjelpen ved å kjøre plagomt sakte hele veien. Kunne vært interessant om jeg og Herr Tangen sammen kunne tolket statistikken, eller kanskje dette skulle vært samkjørt med statistikk over hva folk mener om forskjellige bilmerker og hva slags folk som kjører de.

Det er åpenbart litt vanskelig dette, men Tangen presenterer kun hva undersøkelsen forteller ut fra et tallmateriale fra TNS Gallup... det er ikke hans personlige meninger om bl.a BMW vi får kjennskap til. Det hjelper ikke å skyte bakeren når smeden er den skyldige. Forøvrig mener jeg at undersøkelsen til en viss grad presenteres på en tendensiøs måte i VG... akkurat som om hele poenget med artikkelen er å fortelle at alle mytene/fordommene om/mot BMW er korrekte.... og nå er det også bevist i en undersøkelse. Dette hverken var eller er Tangens hensikt med undersøkelsen iom. at han kun ønsket å se på om det var en generell sammenheng mellom valget av bilmerke og sosial tilhørighet/klasse.

Skrevet
Det er åpenbart litt vanskelig dette, men Tangen presenterer kun hva undersøkelsen forteller ut fra et tallmateriale fra TNS Gallup... det er ikke hans personlige meninger om bl.a BMW vi får kjennskap til. Det hjelper ikke å skyte bakeren når smeden er den skyldige. Forøvrig mener jeg at undersøkelsen til en viss grad presenteres på en tendensiøs måte i VG... akkurat som om hele poenget med artikkelen er å fortelle at alle mytene/fordommene om/mot BMW er korrekte.... og nå er det også bevist i en undersøkelse. Dette hverken var eller er Tangens hensikt med undersøkelsen iom. at han kun ønsket å se på om det var en generell sammenheng mellom valget av bilmerke og sosial tilhørighet/klasse.

Noen utvalgte:

Det mener i alle fall Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen i Oslo.

Den har en viktig funksjon, også i de rike familienes hverdag, sier Karl Fredrik Tangen.

De vil heller ha en rusten sykkel og kjøre trikk istedenfor T-bane, fordi T-banen kjører for fort, spissformulerer Tangen overfor VG Nett

Dette var bare noen utdrag fra artikkelen for å vise hvorfor jeg føler at jeg gikk etter bakeren med fult overlegg!

- Men jeg er enig i at det er et ganske tvilsomt forsøk fra vg.no sin side på å sverte BMW-eiere ytterligere fordi akkurat om BMW så er det plutselig journalisten som prøver å tolke statistikken (på en mest mulig negativ måte for BMW- eiere), nærmest på vegne av Tangen (nok et lite utklipp):

- Elsker å hate BMW

BMW et perfekt eksempel som beskriver hva Tangen har funnet ut. BMW er bilen akademikerne elsker å hate. Dette er ikke bilen akademikerne med lang utdanning velger, viser undersøkelsene. Dette er bilen kjøpt av de som tjener mye penger, men har lite formell utdanning og mangler den såkalte kulturelle kapitalen som akademikerne. Som salgsdirektører og meglere for eksempel.

Men ved å skrive at BMW er bilen akademikere elsker å hate så sier han jo egentlig selv de vi lenge har visst: Han og hans kolega hater bilene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...